2025-10-14, 15:24
Medlem
staaerkelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morphius
Det var cementrör ca 2 diameter med det fanns inget galler utan rören var fyllda med grus. Hur mycket grus vet jag dock inte för vi grävde inte vi bara lyfte på hatten som satt på röret.

Skogen mellan Adolfsberg och brickebacken är tyligen full av hemligheter. Platsen som du undrade över har jag inte en aning om vad det är. Men bara 600 meter från byggnaden finns/fanns det en bunker.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=325200912470027d9

Som vanligt på Eniros Översiktsbilder ser det ut som skogen har skövlats precis där bunkern låg. Kör man in vid Cafe Skogen "minigolfbanan" och tar grusvägen förbi så ska bunkern ligga på vänster sida en bit in i skogen. Börjar bli lite nyfiken om allt finns kvar och ska ta mig en sväng någon dag och snoka lite igen..

Varit där o snokat nu sådär 16 år senare och kan inte hitta det minsta spår av något av det du beskriver. Har du någon lust att länka med koordinater så får du gärna göra det, annars får jag helt enkelt fortsätta sparka sten
Citera
2025-12-14, 20:52
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggeL
Transformatorstationerna i bergen såg spännande ut! Är det något du varit och kollat på?
Tror vi pratar om samma förråd när det gäller det mer österut.. isåfall verkar det vara företags ägt idag och inte SO enligt tråden

Mvh BiggeL

Finns/fanns fler än så.

1. Elanläggning berg/utomhus. Typ Tälle. Två spår in i berget. En del för matning av järnvägen och sen finns det andra bolag inom inhägnaden/underjord också. Banvallen syns tydligt nu när man bygger om i området.

2. Samma men längre västerut. Nåt elbolag som äger hela tror jag. Dock inte tänkt på om det finns en bergsdel där.

3. Dalabergen. Kan ses på karta men är (återigen) SO sedan typ 2017. Är det där som kallas tygförrådet etc. Tidigare elektrifierat spår fram till berget.

4. Längs samma spår som 3. Där fanns tidigare ett träskjul. En upplagsplats/reservanläggning för 5.

5. SJs omformarstation i tegel vid Älberg. Riven sedan länge. Först var 4 reserv för denna men sen byggdes 1 och då avvecklades/revs 4.

Rörigt?
Senast redigerad av Tjabo 2025-12-14 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in