2025-12-14, 01:15
Medlem
https://www.dn.se/debatt/utrikesfodda-bidrar-visst-till-de-offentliga-finanserna/
Citat:
Flyktingar kostar mer än de bidrar med – det budskapet för regeringen fram med stöd av en nylig rapport. Men slutsatsen kan ifrågasättas av ett enkelt skäl: rapporten tar inte hänsyn till vad utvecklingen hade varit utan migration. Flyktingarna tillskrivs kostnader som består, oavsett om de finns i landet eller ej, skriver fd vice riksbankschef Thomas Franzén.

https://ucmediastoragewelive.blob.core.windows.net/758b64c0-bc83-4dab-adbd-aa4d8b065d36/media/kpgnt5iw/specialstudie-117-invandrades-nettobidrag-till-de-offentliga-finanserna-1983-2022.pdf
Rapporten hsn kritisear finns ovan.

Har han rätt?
Citera
2025-12-14, 01:27
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Han menar på att rapporten är bristfällig.
Citera
2025-12-14, 01:40
Medlem
Onanikrems avatar
Skilj först och främst på arbetskraftsinvandring och flyktingar.
De som ingår i arbetsmarknadsåtgärder, a-kassa, socialbidrag (vad det sista numera heter) bidrar ingenting, INGENTING! De är en kostnad för samhället.

Allt annat är bara dravel, bunta inte ihop finnar, polacker, norrmän och danskar med afghaner, somalier, andra afrikaner, syrier osv. De som inte bidrar till samhället är en förlustaffär för Sverige.
Citera
2025-12-14, 02:04
Medlem
triptykens avatar
Fast det han säger är inte magi eller problematiskt - OM nån nu ville ha invandring för dom ekonomiska vinsterna så finns det en hel att ta ifrån på den fronten. Sry. Det är bara enkla fakta. Man kan vara sur för det, men där har vi det.

Personligen tycker jag det är en rätt kall och kalkylerande syn på tankar om mänsklighet, medborgarskap, eller för den delen Svenskhet... men det är ju bara jag.
Citera
2025-12-14, 02:30
Medlem
kalkryggars avatar
Men herregud. Invandringen och allt det fört med sig i form av klankrig, knarkbaroner, mord, bomber, misshandel, rån, piss i munnen på små svenskar grabbar osv osv osv osv osv osv osv.

Det finns inte pengar till någonting så skolan har havererat, sjukvården har havererat, polisen lägger ner mer brott än de löser pga resursbrist osv osv osv osv osv osv.

Sen har vi debacklet med islam som ställer om samhället mer och mer dag för dag.

Det här var det dummaste jag hört på många dagar. Sicket jävla klappmongo.
Citera
2025-12-14, 02:32
Medlem
dude2ks avatar
De bidrar med absolut ingenting utan enbart belastning. Förfärligt med allt löst pack som driver runt när man tänker efter..
Citera
2025-12-14, 04:06
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Jag är lärt mig många nya spännande saker efter att Reinfeldt och Morotsmuffs "läkare och ingejörer" vällde in i landet.

Nya spännande saker jag lärt mig är hederskultur, hedersvåld, hedersmord, förnedringsrån, våldtäkter inom hemtjänsten, sverigebomben, separata badtider för kvinnor&män på badhus, pararella rättssytem, Niqab och burka, gångvägar som används som en förlängning av bilvägen, äcklig musik, tutande bilar, förstörda soprum, avhuggna lemmar med machete, morduppdrag för att få råd med en häftig vinterjacka, ramadan, ramadanupplopp, inavel pga kusinäktenskap, låg iq, palestinakriget och protester kopplat till detta, kryckturken.

Listan kan göras betydligt längre, men ovan är ett axplock på det sättet min tillvaro fått guldkant pga alla härliga "ingejörer och läkare" från länder där 70% av befolkningen är analfabeter, men jag får inte glömma, det ett par stycken hemtjänstarbetare som Aftonbladet sagt åt mig ska väga upp allt det här!
Citera
2025-12-14, 04:46
Medlem
franges avatar
De bidrar på samma sätt som att BNP skulle öka så utav helvete om man skulle slå sönder varenda glasruta i hela landet. Men skulle vi verkligen tjäna på det - i verkligheten?
Citera
2025-12-14, 05:25
Medlem
Run3s avatar
Tröttsamt. Etablissemanget är så fixerade vid frågan om pengar. Men vi vill inte ha invandrarna oavsett hur mycket skatt de betalar. Vi är trötta på folkutbytet, även om det är av raketforskare och läkare. Många ställen i Sverige känns inte längre svenskt längre, och det fixar sig inte av att invandrarna betalar mer skatt. Vi behöver återvandring.
Citera
2025-12-14, 06:17
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Ja, vi vet DN, rika fastighetsägare blir rika på invandringen, vissa blir tom rika på all kriminalitet ni importerat, jätteskoj för dem, men svenskar som tvingas betala för det, dvs evighetslång välfärd till familjer som ej kan försörja sig, enorma mängder kriminalitet, totalt förstörd medkänsla till att finansiera välfärden, bortblåst tillit, främmande medeltida 3e världen kulturer som tränger sig på och kräver att svenskar anpassar sig osv, som ej har fastigheter att hyra ut.. ja alla andra än ni är förlorare. Ni har förstört Sverige, för att skapa denna white flight och av skattebetalare tvångsfinansierade uthyrarbubbla.

För fattiga och undre medelklass är det dock enbart en kostnad, då de ej äger fastigheter, de är bara med och äts upp av inflation som skapas, samt sämre välfärd till det de tvingas finansiera för andra. Samt de tvingas leva i 3e världen i sverige. När glas krossas och jordhål ska grävas och fyllas igen, är det inte de som äger glasföretag och grävarfirma, de är bara med och betalar skadorna, dvs den ökande BNP..ett ekonomiskt begrepp, flat earth ekonomer verkligen älskar.

Varför vill inte dessa rika som är de enda som dragit nytta av massinvandringen tvångsblandas med såssarnas förslag? Alla andra svenskar har redan tvångsblandats.. vill inte de rika också bo i 3e världen sverige?
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-12-14 kl. 06:38.
Citera
2025-12-14, 06:34
Avslutad
Jag förstår inte ens vad som avses. Vad utvecklingen hade varit utan migration? Kräver det här någon form av fantasi alltså?

Alltså det lär ju stämma sett till BNP.. men alla resurser t.ex bostäder eller sjukvård som då delas upp på fler individer lär ju inte vara särskilt gynnsamt
Citera
2025-12-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.dn.se/debatt/utrikesfodda-bidrar-visst-till-de-offentliga-finanserna/

https://ucmediastoragewelive.blob.core.windows.net/758b64c0-bc83-4dab-adbd-aa4d8b065d36/media/kpgnt5iw/specialstudie-117-invandrades-nettobidrag-till-de-offentliga-finanserna-1983-2022.pdf
Rapporten hsn kritisear finns ovan.

Har han rätt?
Ja,

eftersom invandrare som inkvoterats till skattefinansierade instegsjobb betalar skatt på sina skattefinansierade inkomster.

På den bedrägligt manipulativa ljugnivån befinner sig ständigt judiska DN i massinvandringsfrågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in