2025-12-08, 19:57
Medlem
https://www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/sex-genom-livet/sex-i-tonaren/

Hej,

Jag ville bara dela med mig av lite statistik och tankar kring sexuell debut och äktenskap i Sverige. Enligt undersökningar har ungefär hälften av alla personer i Sverige vid 17 års ålder haft sin samlagsdebut, och det är också vanligt att många har erfarenheter av annan sorts sex, som smeksex och oralsex, innan de når den åldern.

Dessutom visar en del studier att många gifter sig innan de fyller 30 år. Det kan vara intressant att reflektera över hur normer och erfarenheter kring sex och relationer har förändrats under de senaste decennierna.

Vad tycker ni om det här?

Citat:
Vid sjutton års ålder har ungefär hälften haft samlagsdebut i Sverige och många har erfarenheter av annan sorts sex som smeksex och oralsex. Sexdebuten är för många en laddad händelse och väcker mycket tankar om hur man ska göra för att det ska kännas bra.
Citera
2025-12-08, 20:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
https://www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/sex-genom-livet/sex-i-tonaren/

Hej,

Jag ville bara dela med mig av lite statistik och tankar kring sexuell debut och äktenskap i Sverige. Enligt undersökningar har ungefär hälften av alla personer i Sverige vid 17 års ålder haft sin samlagsdebut, och det är också vanligt att många har erfarenheter av annan sorts sex, som smeksex och oralsex, innan de når den åldern.

Dessutom visar en del studier att många gifter sig innan de fyller 30 år. Det kan vara intressant att reflektera över hur normer och erfarenheter kring sex och relationer har förändrats under de senaste decennierna.

Vad tycker ni om det här?

Hur många procent gifter sig innan de är 30?
Citera
2025-12-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur många procent gifter sig innan de är 30?
År 2024 så var det 25-29 år 13 747 tusen personer. Det är mycket

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/gifta-i-sverige/
Citera
2025-12-08, 20:30
Medlem
triptykens avatar
Om statistiken?

Jag hajar nog inte vad du vill prata om? Grattis till hälften av alla 17-åringar, hoppas det var kul, och stort grattis till alla som gifter sig - över/under/runt 30.
Citera
2025-12-08, 21:04
Medlem
Äktenskap registreras. Uppgifter om sexdebut fabriceras.
Citera
2025-12-08, 22:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
År 2024 så var det 25-29 år 13 747 tusen personer. Det är mycket

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/gifta-i-sverige/

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Inget fel med bröllop.

År 2024 fanns det 446 000 svenskar som var 25-29 år. Och 13 747 svenskar av dem gifte sig.

Så i princip bara 3% av den åldersgruppen gifte sig.

Skulle inte vilja säga att det är mycket. Eller har jag missuppfattat dina siffror?
Citera
2025-12-08, 22:23
Medlem
kalkryggars avatar
Nä men tack då vet vi.

Har debuten blivit senare nu på senare år för ungdomarna eller? När jag var 14 år så tror jag de flesta jag kände hade fått till det.
Citera
2025-12-08, 23:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nä men tack då vet vi.

Har debuten blivit senare nu på senare år för ungdomarna eller? När jag var 14 år så tror jag de flesta jag kände hade fått till det.

När jag var 14 år hade bara några få fått till det. I synnerhet de snygga tjejerna som hade äldre pojkvänner och killarna som inte såg ut som en pojke.

När vi gick ut gymnasiet hade nog halva klassen inte haft sex eller flickvän/pojkvän. Vi gick en teoretisk utbildning. Mest tjejer.
Citera
2025-12-09, 04:44
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nä men tack då vet vi.

När jag var 14 var det många i klassen som skröt om helgens sexuella äventyr på måndagarna. Det var uppenbart för vem som helst att de ljög.
Citera
2025-12-09, 07:48
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
När jag var 14 var det många i klassen som skröt om helgens sexuella äventyr på måndagarna. Det var uppenbart för vem som helst att de ljög.

Men det måste väl ha funnits många som hade sex också, det lite tuffare gänget så att säga? Var liksom själv en som ofta hade fester hemma där det dracks och där det inte var helt ovanligt att högstadiebrudarna fick stock.

Sen så inbillar jag mig att debutåldern gått upp något. Och är det så, kan det ha att göra med att babberiet håller bättre koll på sina små odjur till kåta tonårsdöttrar och/eller det där med att det är våldtäkt att göka någon under 15?
Citera
2025-12-09, 15:54
Medlem
Jag tycker att man ska vänta till 20 års åldern iallafall då det är först då man kan ha hittat sin livspartner och man ska endast knulla med den man vill spendera resten av livet med, allt annat är bara äckligt och omoraliskt, DET ÄR TRADITION
Citera
2025-12-12, 04:40
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men det måste väl ha funnits många som hade sex också, det lite tuffare gänget så att säga? Var liksom själv en som ofta hade fester hemma där det dracks och där det inte var helt ovanligt att högstadiebrudarna fick stock.

Sen så inbillar jag mig att debutåldern gått upp något. Och är det så, kan det ha att göra med att babberiet håller bättre koll på sina små odjur till kåta tonårsdöttrar och/eller det där med att det är våldtäkt att göka någon under 15?
Visst fanns det några som hade sex, men det var mest i tonårsförhållanden. En del ONS förekom väl, men inte varje helg och så spektakulära och osannolika scenarion som de målade upp.

Genomsnittsåldern vid debut har legat stabilt på 16-17 år de senaste årtiondena, säger en googling i varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in