2025-12-08, 18:54
Medlem
De flesta vanliga dagryggsäckar har samma material i botten mot marken, som hela ryggsäcken är gjord av, oftast någon slags vävd plast.

Detta leder till att en ryggsäck lätt blir smutsig, blöt eller sliten i botten om den regelbundet ställs ned på marken utomhus.

Går det att på något kreativt sätt förstärka eller vatten- och smutsskydda botten, på egen hand? Är det någon som gjort det, eller har idéer på hur det kan göras?
Citera
2025-12-08, 19:02
Medlem
Du kan ju sy en påse du drar över, eller sätter ryggsäcken i, av regnavstötande material. Det finns såna tyger nu på tygbutikerna. Som när man sydde gympapåsar typ i mellanstadiet.

Ett exempel, finns många nätbutiker: https://www.tyg.se/p/regnjackstyg-vattenavvisande-enfaergat-pepparmynta/1275465.0.m.html
Citera
2025-12-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Du kan ju sy en påse du drar över, eller sätter ryggsäcken i, av regnavstötande material. Det finns såna tyger nu på tygbutikerna. Som när man sydde gympapåsar typ i mellanstadiet.

Ett exempel, finns många nätbutiker: https://www.tyg.se/p/regnjackstyg-vattenavvisande-enfaergat-pepparmynta/1275465.0.m.html

Tack för förslaget. Du menar en påse som man trär på ryggsäcken nedtill som en kondom?

Det där var ett fint material, men jag tror galon är för mjukt och känsligt, och ganska snabbt kommer nötas ned och då sluta skydda mot väta. De ska ju vara mjuka och följsamma för att lämpa sig som regnjacka....

Önskar nog något kraftigare, som tål att ställas tex på berg eller asfalt, om och om igen, utan att nötas igenom.
Citera
2025-12-08, 19:11
Medlem
HBTKuks avatar
Köp en pläd och skär ut en fin bit. Blir käckt också.
Citera
2025-12-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Går det att på något kreativt sätt förstärka eller vatten- och smutsskydda botten, på egen hand? Är det någon som gjort det, eller har idéer på hur det kan göras?
Kanske ett färdigt regnskydd för ryggsäck kan fungera? https://www.naturkompaniet.se/utrustning/ryggsackar/tillbehor-ryggsackar/regnskydd/
Citera
2025-12-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kanske ett färdigt regnskydd för ryggsäck kan fungera? https://www.naturkompaniet.se/utrustning/ryggsackar/tillbehor-ryggsackar/regnskydd/

Men kolla, det finns överdrag redan till ryggsäckar. Jag tar min gamla symaskin och drar mig tillbaka till den sten jag kröp fram från.
Citera
2025-12-08, 20:00
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Brukar ha förstärkta lappar (utanpå) på arbetsbrallorna när det vankas nya, mkt knä-sliter bra, så slänger på ett par såna varje gång. Det kanske kan fungera även på ryggsäcken din.
Citera
2025-12-08, 20:11
Medlem
Graavargs avatar
Problemet med vilken botten som helst är att också om du skyddar själva ryggsäcken så får du geggan med dig (på "skyddet").

Om du inte är på kalfjället eller annan motsvarande miljö så är det enklaste sättet att hänga upp den. Med en stor krok, en rem eller t.o.m. en ryggsäcksgalge (ja, det finns faktiskt sådana).

En annan möjlighet är ett lätt och billigt kamerastativ, det finns "ultra-lätta" tripods som väger kring/under 1 kg. Om du tar bilder/jagar/kryssar fåglar eller nåt motsvarande så är ett sånt "värdelöst" stativ ändå betydligt bättre än inget alls, så då har man litet extra nytta av sin "ryggsäcksupphängningsställning". Ett sånt stativ kostar från ett par hundringar på Temu, Aliexpress etc. till några tusenlappar i kameraaffären (för pro/semipro stuff). Det är för övrigt ett gammalt trick att stabilisera sin kamera/tubkikare genom att hänga sin ryggsäck mellan benen på stativet...

Speaking of tripods så var jag en gång på en vandring med en kompis som hade fått korsbanden opererade (klassisk innebandyskada) och han hade svårt att komma upp och att sitta bekvämt. Så han kånkade med sig en tripodcampingpall. Den såg livsfarligt skranglig ut, men den höll hela vandringen och kompisen vägde över 90 kg (och pallen kanske 500-600 gram). Det kunde också vara ett alternativ (med potentiell dubbel funktion).
Citera
2025-12-09, 00:47
Medlem
Finns galon att köpa med klister på baksidan. Funkar fint mot väta. Blir det för slitet sätter du dit ett likadant ovanpå.
Citera
2025-12-09, 00:51
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Sy eller nita fast en läderbit i botten. Det lär hålla för grus och väta. Gärna en tjockare variant.
Citera
2025-12-11, 22:49
Moderator
pbos avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem