Citat:
Ursprungligen postat av
Xacoon
Gällande smärtstudierna på cannabis så visar det att det har samma eller lite bättre effekt än placebo, men i jämförelse med opioider som har en sämre effekt än placebo så blir studien missvisande i en kontext för allmänheten.
De länkar du tar upp här är bara ett fåtal av hundratusentals studier. Andra metastudier har gjort som menar på att cannabis har otroligt stor effekt på en rad problematik.
Jag fattar hur du tänker men hur ska jag förklara..
Det finns tyvärr inget stöd i högkvalitativa RCT eller
metaanalyser för att cannabis ger “otroligt stor effekt” vid smärta.
De metaanalyser som visar stora effekter bygger ofta på
svaga eller
heterogena studier. De mest robusta genomgångarna är i Cochrane, BMJ, JAMA. Och visar små effekter över placebo, främst vid neuropatisk smärta.
Alltså påståendet att opioider skulle vara sämre än placebo stämmer inte heller, evidensen visar små men tydliga effekter, även om placeboeffekten är stark i alla smärtstudier.. Så än så länge äre en känsla (placebo,). Är det nödvändigtvis dåligt? Nej. Fungerar det så grattis..
Så sammanfattningsvis cannabis kan hjälpa vissa patienter, men effekten är generellt liten och långt ifrån dramatisk när man tittar på studier med hög metodologisk kvalitet.
Hundratusentals studier visar ditt och datt, ja alltså de flesta av dessa är ofta djurstudier, observationsdata eller lågkvalitativa rapporter, och säger väldigt lite om faktisk klinisk effekt hos patienter. Så man måste lära sig skillnaden på dessa studier och hur mycket bevis kan man dra av dom egentligen.. Självklart ser jag gärna mer studier men än kan vi inte kalla det bevis, eller säga vad sanningen är.