Citat:
Ursprungligen postat av
BiggestSnoozer
Jag förstår att lag som åker på cupäventyr har stora kostnader och behöver intäkter. Men när det gäller 7-åringar som är nybörjare (första säsongen) och tränar innebandy 1-2 timmar i veckan och inte åker på cuper och turneringar - så är i princip de enda kostnaderna hallhyran 2 tim per vecka.
Nu är jag verksam inom fotbollen och har ingen större koll på innebandy, men jag kan tänka mig att det finns flera likheter, och då är det inte bara hallhyran som kostar. Det lär även handla om matchställ(är det en större förening är det inte sällan petigt med rätt sponsorer på köäderna = nya ställ årligen), material till träningar och match(som slits hårt), arrangemang inom föreningen,kanslistens ersättning osv. Sedan är det olika i olika föreningar. En del har bara en föreningsekonomi och andra har föreningsekonomi plus lagekonomi. Har man bara föreningsekonomi delas resurserna ut efter lagens behov och bördor bärs solidariskt av hela föreningen. Många föreningar i högre divisioner behöver dessutom stöttning från ungdomsverksamheten för att A-laget ska kunna fungera, medans A-laget i sin tur drar in pengar/spons osv som ibland kan gå tillbaka till ungdomsverksamheten.
Sedan kan jag som tränare se poängen i att även småungarna med familjer direkt kommer in i "så här funkar en förening". Annars hade lagen varit sprängfyllda med spelare under småunge-åldern och sedan, när kraven på engagemang kommer, så hade lagen tömts på spelare. I de flesta föreningar ökar kraven med åren och det krävs mer fysisk närvaro och arbete ifrån spelare och föräldrar, så att börja med några försäljningar per år redan från början är en rätt hanterbar start(förutsatt att de bestämmande i föreningen inte tvingar lagen att kränga Ravelli eller annan oönskad skit).