2025-12-06, 02:31
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Blir lite nyfiken på hur det kommer sig att du uppmärksammar hantverksförfallet och konstfusket i ett så brett spektrum, från möbler till grafiska blad.

Min avsikt är inte att svartmåla all nordisk hantverkstradition. Jag har dock, genom egna erfarenheter, observerat en kvalitetsnivå i fritt fall. Detta oroar mig. Jag värnar nordisk hantverkstradition!
Citera
2025-12-06, 05:30
Medlem
Merwinnas avatar
Jag bryr mig inte särskilt mycket om sådant. Mina möbler kommer till större delen från IKEA - dock de dyraste och bästa de har för jag vill ha komfort i min säng, min soffa, min läsfåtölj. En och annan stol samt telefonbordet är till och med inhämtade från soprummet (men ordentligt avskrubbade innan de ställdes på sina platser). Jag skulle aldrig betala onödiga summor bara för att kunna skryta om att ett föremål är handgjort, hantverk etc..

...MEN någon enstaka gång kan jag bli förtjust i något riktigt exklusivt, handgjort föremål - och då kan jag även betala rätt mycket. Och JA om det finns någon liten imperfektion i dekoren t.ex. (men absolut inte i funktionen) så kan jag se det som att mitt föremål är personligt och unikt. Jag har t.ex. i över ett år nu suktat efter ett Ottomanskt - eller "österländskt" - juvelskrin med inläggningar av pärlemor, ben och liknande, de är oerhört fina...

Men jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska lägga ut beloppet än för att få ett. För samtidigt bjuder det mig emot att köpa onödigt dyra saker, om billigare saker fyller samma funktion (idag ligger mina smycken i en plåtlåda som det varit chokladpraliner i...). Och observera att då är det för att JAG ska få sitta och hålla i föremålet och se hur vackert det är, och inte för att skryta om det inför gäster eller dylikt.

Något sådant här lurar jag på:

https://www.etsy.com/de-en/listing/1864750212/jewelry-box-mother-of-pearl-inlay?ls=s&ga_order=most_relevant&ga_search_type=a ll&ga_view_type=gallery&ga_search_query=middle+eas tern+wooden+and+pearl+box&ref=sr_gallery-1-4&sr_prefetch=0&pf_from=market&content_source=5b81 503a-9a41-45b5-ae8e-e1dc0cb46f73%253ALT1ccbfa1ce228b374d392f4562d4e158 f50c98b24&organic_search_click=1&logging_key=5b815 03a-9a41-45b5-ae8e-e1dc0cb46f73%3ALT1ccbfa1ce228b374d392f4562d4e158f5 0c98b24

EDIT: och nu såg jag att du skrev "nordisk hantverkstradition", men det är väl egentligen same, same. Finns fusk överallt: föremål som krängs som handgjorda fast de inte är det, eller som är väldigt slarvigt gjorda av folk som inte är så insatta i traditionen och teknikerna.

Ett alternativ är för övrigt att tillverka sina "unika, handgjorda" föremål själv! Jag har gjort mycket sådant i textil och även en del keramik. De föremålen blir garanterat fulla med "charmiga och unika" imperfektioner!
Senast redigerad av Merwinna 2025-12-06 kl. 05:40.
Citera
2025-12-06, 06:35
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag killgissar TS råkat köpa från firma under nya ägare som snabbt vill ha tillbaka investerade pengar och töjer å regler och kvalitet för att snabba på.
Citera
2025-12-06, 08:07
Medlem
kyrkstockens avatar
HAntverk har ju av tradition gjorts av kvalitativa grundämnen. Finare, dyrare träslag. Dyrare glasmassa.
Det är svårt att förädla en spånskiva.

Har man börjat slarva med materialen. Tex bygga danska klassiker i nya material?

Har inte riktigt koll på konstvärlden. Konstnären brukade väl vara med i framställningen av litografier? Har konstnärer bara utsourcat processen?
Citera
2025-12-06, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag kan inte länka foton tyvärr. Det handlar om litografier som producerats utöver begränsat antal. Det handlar om möbler med uppebara estetiska imperfektioner från danska tillverkare, som inte kan anses hantverksmässiga. Samt mycket mera än just detta.
Då är det ju konstförfalskning - borde ligga i aktuella brott och kriminalfall.
Citera
2025-12-11, 10:38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag kan inte länka foton tyvärr. Det handlar om litografier som producerats utöver begränsat antal. Det handlar om möbler med uppebara estetiska imperfektioner från danska tillverkare, som inte kan anses hantverksmässiga. Samt mycket mera än just detta.
HAntverk har lite förändrats idag - liksom så mycket annat - jämfört med hur det ursprungligen var.
Idag ses hantverk mer som en fråga om att det minsann är upphovspersonen som "själv" gjort det (fokus på personen bakom det alltså), jämfört mot hur det brukade vara nförr (före individualismen) då hantverk handlade om själva produkten.

Då fanns det en yrkesstolthet som inte tillät något slarv.
Det går idag inte ens att tala om "slarv" eftersom själva produkten ändå inte har samma värde som det värde upphovspersonens varumärke (namn) ger det.
Du skrev tex om dansk design, hantverksdesign.
JAg har sett mycket skit från just danska designers, som tex en som tillverkat "mobiler" bestående av bara små träpinnar med helt vanligt garn knutit till det. Och tygbollar som hänge från "ställningen."

Det var ett pris på nästa tusen kr. Och det var alltså bara garntråd och 5mm breda träbitar, 20 cm långa. Med borrade hål i för garnet.
Det går inte att förstå hur någon med gott samvete kan ställa sig bakom det, för ett sådant pris dessutom.

Mäbelsnickare före IKEAs tid hade fortfarande sin yrkesstolthet i behåll, och de släppte inte fram något skit. Allt var behandlat som om det var det sista de gjort i livet.

Men, då handlade det som sagt om produkten.
Inte om hantverkaren som upphovsperson.

Denna förändring har dykt upp inom de flesta områden. Från början inom bildkonsten, där allt som handlade om produkten försvann totalt efter krigsslutet för att övertas helt av upphovspersonen.
Konstnären blev viktigare än konstverket.
Och från det har det spridit sig ut till det mesta annat också, inom det "hantverksmässiga."

Till viss del har det försökt förklaras genom att det inte går att konkurrera med teknologin. SOm tex fotografi etc.
Men det är inte sant, och man behöver inte kopiera naturen för att vara bildkonstnär. Men det är ingen ursäkt för att inte ge det sin fulla uppmärksamhet.

Samma sak med industriell produktion, som också ansågs kunna konkurrera bort hantverkarna.
Men det stämmer inte eftersom yrkesmannens hantverksskicklighet alltid lyser genom.
Även om en fabriksmonterad tegelvägg är mer perfekt monterad och sammansatt/murad än vad någon mänsklig murare någonsin hade kunnat hoppas på, så kommer ändå en mänskligt murad husvägg alltid vinna i estetiskt värde. Samma med målade väggar osv.

Det är bara i exaktheten som maskinerna vinner.

En maskinutskuren smärkniv kommer alltid att vara mer exakt än en människoskapad sådan.
Men bara hantverkaren med sina olika sorters sandpapper och fingrarnas känslighet kan få fram den silkesmjuka känsla som bara den människa med sann kvalitetskänsla kan klara av.

Men, det går inte att låta massproducera hantverksprodukter av god kvalitet.
Det eftersom ingen jävel orkar hålla samma standard hela tiden. SÅ hantverkskunskap måste alltid vara sällsynt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in