2025-11-17, 09:46
Medlem
Har noterat att de äter på morgonen/förmiddagen. Sedan är det en liten paus runt lunchtid för att sedan på eftermiddagen komma igång igen. När det börjar mörkna så avtar aktiviteten och man söker skydd istället.

En fågel är kanske inte konstruerad för att äta konstant och därför behövs det pauser.
På vintern handlar det nog enbart om överlevnad. Det är inte så att fåglarna drar på bio eller fest.
De äter så mycket de kan och håller sig sedan gömda för kyla och fiender.
Citera
2025-11-17, 13:27
Medlem
Jag har två utfodringar runt huset. Har matat dom i flera år.
Solrosfrön, talgbollar och äpplen är födan.
Det roliga är att de känner igen mig när jag kommer ut. Några flyger runt mig, och det kvittras när jag fyller på mat och det blivit tomt med solrosfrön.
De pickar också ibland på fönsterbrädan eller rutan då det är tomt.
Fåglar är ändå lite smarta har jag insett.

Men när solen är på väg ner upphör ätandet. Gissar att de har svårt att navigera i buskarna när det blir skymning.
Citera
2025-11-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag hängde upp talgbollar förra vintern och det tog någon månad innan dom började äta av det! Då i perioder framåt våren!

Jag vet inte varför det tog sådan tid! Dom verkar iaf komma till din fågelmat!
Talgbollar har väldigt varierande kvalitet och inte alls säkert att de vill ha. Talgbollar får ÖoB dissades helt medan talgbollar från Granngården var väldigt poppis förra vintern.
Citera
2025-11-17, 16:50
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Talgbollar har väldigt varierande kvalitet och inte alls säkert att de vill ha. Talgbollar får ÖoB dissades helt medan talgbollar från Granngården var väldigt poppis förra vintern.
Ok! Ja jag köpte dom på Dollarstore! Kanske inte världens bästa kvalitet!
Citera
2025-11-20, 11:42
Medlem
Flaskpostenss avatar
Kan vi int ge småfåglarna ett bra år, se till att föda de små söta liven. Katten älskar också att sitta i fönstret och kolla på na.
Citera
2025-11-20, 11:46
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
En bra dokumentär att se.

https://www.svtplay.se/video/KnDggL1/smafaglarnas-hemliga-varld

Tuff dokumentär..
Citera
2025-12-05, 12:08
Medlem
Svedjebondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Dom äter nog upp ditt fönsterkitt det innehåller fet linolja.

De brukar göra det när maten är slut i frömataren, de är ju hungriga.

Har kittfria fönster och dom sitter på fönsterblecket och hackar på själva glasrutan.
Citera
2025-12-06, 14:24
Bannlyst
De går och lägger sig
Citera
2025-12-11, 10:10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Har gjort fågelmatsbollar på kokosolja och gryn och lite annat jox. De små fjäderfäna är förstås eld och lågor av mitt tilltag. Något som ofta slår mig i perioder jag sätter ut fågelmat är hur tydlig gränsen är från att fåglar kommer i rika antal och det är konstant rörelse till att ingen fågel kommer alls.

Just nu är det så. Har haft ett formidabelt smörgåsbord uppdukat och det har varit ett jävla stim fram till nyss.

- Käkar de tidigt och gör annat resten av dagen?
- Varför äter de inte oftare, och så att säga passar på när det bjuds?
- Är det månne att det hunnit mörkna en aning som gör att detta händer?
Du skulle ju lätt kunna leta reda på var fåglarna har sin kvällskvist och hänga din talgboll där istället.
Då hade de ju inte haft några större problem att hitta, elelr hur.
Och du hade alltid kunnat sitta nedanför med din kikare och spana på när de hugger för sig i skrovmålet.

Fast du kanske gör skillnad på fåglar och fåglar?
Du bör isf veta att alla fåglar är lika mycket värda, och även om en fågel kanske inte är lika färggrann eller visslar lika muntert som andra så är de ändå lika mycket värda ett mål mat.

Lättast hade kanske varit för dig att helt enkelt bara så upp ffönstret på vid gavel när det börjar kvällas, och lystra efter det välbekanta skränet för fåglar som samlas på kvällen.
De låter så mycket eftersom de blir så glada över att se varandra igen efter att ha varit skilda från varandra under hela arbetsdagen. Och nu när det är dags att flyga hem så blir de förtjusta över att se att så många överlevt och hittat hem.

Då samlas de alltså i sina trädtoppar, var de har byggt sina bon.
Råkor och kajor tex är inte helt okända för just detta.
Om du ser i höga träd fullt med kvistiga bon uppe vidd trädtopparna så kan du vara så säker på att det är där de bor, råkorna. Liksom deras oväsen också har sitt att säga om vem det är som låter.
Så är det iaf varje kväll, i lagom tid till solnedgången.

Efter de skränat färdigt så letar de såklart efter någon talgboll som någon generös fågelälskare hängt upp i närheten av deras bo. Men tyvärr ofta förgäves.
Så du hade lätt kunnat skaffa dig vänner för livet genom att göra dem denna tjänst.
Det hade inte varit allt för svårt. Det enda du hade behövt är ju några väl valda talgbollar med något att hänga upp i, ett rep eller plastsnöre.
Ett stycke stege hade varit bra att ha också, så du når upp till högsta grenen i trädet var du kan hänga dina godbitar.

Vill du mata andra fåglar så kan du ju alltid tänka på den så sällan utvalde Hägern.
Det är tyvärr bara alldeles för sällan som någon bjuder denne ståtliga fågel på några gratis skorovmål i form av matbollar.
Men, gör du bara dina egna bollar, så hade du med ett enkelt handgrepp kunnat snickra ihop en fin häger-boll.
Bara att hämta dig några st grodor och någon fisk, och sen sätta in i din talgboll.
Sen ligger du på ur ett tag några kvällar för att se var hägern har sin favoritplats vid din lokala damm eller märgelgrav. Inte helt sällan på tex ett dränkt träd där bara stammen sticker upp, eller någon stolpe invid strandkanten.
Så om du slår ner en egen sittpinne så hade du ju kunnat snickra till en upphängningsanordning från vilken du hade kunnat hänga din häger-boll, på ett synnerligen lockande sätt.
Återigen så hade du fått en vän för livet.

Är det, däremot, fiskmåsar o.dyl. som ditt hjärta slår några extra slag för så har du det väl förspänt här i livet.
Ty som alla vet så äter ju fiskmåsar allt och vad som helst.
Bara att hälla ner några chihuahuahundar i talgbollen och någon ål eller råtta att garnera med.
Se där, snart har du besök av hela landskapets måskoloni.
Eller varför inte bara spika upp några råttor i svansarna på din husvägg. Det hade nog räckt för att locka dem till dig tror jag nog.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in