2025-12-10, 22:10
Medlem
Hobbybondes avatar
Till sommaren skulle jag vilja hitta, om det existerar, något kajakpaddlingstur som är så pass lång att man får in några övernattningar. Ska var iaf mestadels i strömmande vatten.

Ös på med tips om ni har!
Citera
2025-12-10, 22:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Till sommaren skulle jag vilja hitta, om det existerar, något kajakpaddlingstur som är så pass lång att man får in några övernattningar. Ska var iaf mestadels i strömmande vatten.

Värt att kolla upp Ljungan kanske, från Härjedalen till sundsvall. Man måste inte paddla hela kanske då 40 mil är mer än en övernattning.
Låter som det kan vara tuff paddling och kanske passa dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljungan
Citera
2025-12-10, 22:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde

Här har jag paddlat några gånger ibland väldigt strömt men det beror ju på hur djupt vattnet är! https://kanotguiden.com/kanotleder/visa_led.php?routeId=92
Citera
2025-12-11, 11:11
Medlem
Starobrnos avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6msholms_kanal

Strömsholms kanal och Kolbäcksån, Smedjebacken ner till Mälaren.
Citera
2025-12-11, 11:14
Medlem
Hur känslig för lyft är du? Många turer inkluderar att man får köra kajaken på kärra mellan olika vattendrag eller förbi dammar med jämna mellanrum.
Citera
2025-12-11, 12:01
Medlem
För mig är kajak något man paddlar i vatten där man kan vänta sig "stora" vågor, typ havet eller stora sjöar (Vänern, Vättern och liknande). Strömmande vatten tenderar att vara långt mindre än så, typ smala åar och liknande, och på sådana paddlar jag hellre kanot: det är enklare att kliva i och ur, eftersom jag inte behöver åla mig in i en liten sittbrunn.

Nåväl, mina tips för strömmande vatten:

- Rönne å i Skåne. Mer info finns tex här. Den är dock ganska populär att paddla, så det kan vara många andra på vattnet med dig.
- sjösätt din kanot nära Rejmyre, i sjön Hunn, och paddla till nära Vingåker. Mer sjöpaddling än rinnande vatten, men kan vara en trevlig tur ändå.
- välj någon av Sveriges alla åar, och paddla den från början till slut. Svårighetsgraden varierar med bland annat längd, antal kraftverksdammar, antal landtransporter och omgivningens karaktär.
Citera
2025-12-11, 15:10
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
För mig är kajak något man paddlar i vatten där man kan vänta sig "stora" vågor, typ havet eller stora sjöar (Vänern, Vättern och liknande). Strömmande vatten tenderar att vara långt mindre än så, typ smala åar och liknande, och på sådana paddlar jag hellre kanot: det är enklare att kliva i och ur, eftersom jag inte behöver åla mig in i en liten sittbrunn.

Nåväl, mina tips för strömmande vatten:

- Rönne å i Skåne. Mer info finns tex här. Den är dock ganska populär att paddla, så det kan vara många andra på vattnet med dig.
- sjösätt din kanot nära Rejmyre, i sjön Hunn, och paddla till nära Vingåker. Mer sjöpaddling än rinnande vatten, men kan vara en trevlig tur ändå.
- välj någon av Sveriges alla åar, och paddla den från början till slut. Svårighetsgraden varierar med bland annat längd, antal kraftverksdammar, antal landtransporter och omgivningens karaktär.
Jo, när jag säger "kajak" så är det i min mening lite felaktigt.. Har en "uppblåsbar kajak" men i mina ögon är det en "uppblåsbar kanot".. Man sitter förvisso lågt, och paddlar med dubbelpaddel men den är ju helt öppen och ganska bred.

Tack för tipsen. Det där med Rejmyre ska jag kolla upp, kanske inte exakt det jag söker men det är nära från där jag bor så det kan man ju ta och testa oavsätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in