2025-12-10, 10:19
Medlem
Hej.
Jag sitter på ett litet kontor som receptionist och jag sitter ensam där stora delar av dagen och vi har alltid dörren upplås och på sommaren står dörren öppen på vid gavel.
Vilka rättigheter har jag att försvara? Får jag ha någonting liggandes bredvid mig när jag sitter för att kunna försvara mig om det skulle hända något eller om någon kommer in som tex är hotfull?
Citera
2025-12-10, 10:24
Medlem
Connykrims avatar
Varför skulle någon komma in och vara hotfull?

Stäng dörrn och lås den så är problemet löst.

Du får inte ha vapen för att du är rädd för att jobba
Citera
2025-12-10, 10:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirend
Hej.
Jag sitter på ett litet kontor som receptionist och jag sitter ensam där stora delar av dagen och vi har alltid dörren upplås och på sommaren står dörren öppen på vid gavel.
Vilka rättigheter har jag att försvara? Får jag ha någonting liggandes bredvid mig när jag sitter för att kunna försvara mig om det skulle hända något eller om någon kommer in som tex är hotfull?
Ja, men det beror ju på vad du ska ha liggande bredvid dig...

Du får läsa mer om nödvärn i Brottsbalkens 24:e kapitel.

Delar av det kapitlet:

Citat:
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
Citera
2025-12-10, 11:35
Medlem
Jag skulle hitta något lämpligt men som har ett legitimt syfte i ditt jobb... Som du då tar upp i stridens hetta så att säga.
Om du verkligen tycker att du har en hotbild så får arbetsgivaren göra något. Gott om receptionister är väktarutbildade och kan ha pepparspray.
Ett lätt första steg vore att möblera blommor, skyltar, handtvätt så att en dåre måste klättra över/ springa runt för att nå dig. Sen behöver du bara en dörr nära att fly till.
Citera
2025-12-10, 12:12
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Jag skulle hitta något lämpligt men som har ett legitimt syfte i ditt jobb... Som du då tar upp i stridens hetta så att säga.
Om du verkligen tycker att du har en hotbild så får arbetsgivaren göra något. Gott om receptionister är väktarutbildade och kan ha pepparspray.
Ett lätt första steg vore att möblera blommor, skyltar, handtvätt så att en dåre måste klättra över/ springa runt för att nå dig. Sen behöver du bara en dörr nära att fly till.

Du får inte ha pepparspray som väktare, däremot får du ha batong utan problem.
Citera
2025-12-10, 12:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Laglig försvarsspray.
Rejält skohorn.
Brandsläckare.
Insektsspray.
Låt fantasin jobba så kommer du säkert på nått mer.
Citera
2025-12-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirend
Hej.

Rimlighetsbedömningen för nödvärn kommer inte se annorlunda ut för att du sitter i receptionen jämfört med någon annan situation.

Om din arbetssituation är sådan att du fruktar för din säkerhet så är det en arbetsmiljöfråga där arbetsgivaren kan ha skyldigheter att vidta åtgärder. Att låsa dörren och installera ett inpasseringssystem kanske är ett första steg om det är så att oinbjudna och hotfulla människor kommer och går regelbundet på kontoret. Om det är en högriskverksamhet så kanske ni behöver väktare eller direktlarm till polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in