2022-12-23, 10:49
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har i hela mitt liv arbetet som golvläggare och har alltid tackat Ja till svartjobb. Det var en av andledningen till att jag valde hantverksarbete. Jag hade kunnat arbeta som revisor också, men där finns inga svartjobb.
Citera
2022-12-23, 11:20
Medlem
Sker i princip alla branscher där man jobbar mot en slutkund som är privatperson. Det har absolut inte försvunnit med RUT- och ROT finns en hel del som jobbar svart för de inte orkar hålla på med administrationen.

Finns "branscher" där jag t om skulle säga att det är standard idag t ex läxhjälp (som inte längre har avdrag) och hund- och barnpassning.
Citera
2022-12-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har i hela mitt liv arbetet som golvläggare och har alltid tackat Ja till svartjobb. Det var en av andledningen till att jag valde hantverksarbete. Jag hade kunnat arbeta som revisor också, men där finns inga svartjobb.

Klokt! Många missar denna aspekt. Bättre att vara egen hantvekare och plocka ut 30 i lön och 20 svart varje månad samt ha lite kostnader på bolaget än att jobba i massa år på typ Telia för att komma upp i en lön på 80 000 kr per månad och skatta bort 30 000 kr av dem.
Citera
2022-12-23, 17:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Är det vanligare än människor tror?

De flesta rörisar, målare, snickare jag känner drar svartjobb, ofta väldigt mycket sådant vilket resulterar i en "månadslön" som är minst sagt hög.

Men jag känner också till programmerare, webbutvecklare som jobbar en hel del svart och återigen på så vis tjänar väldigt bra med pengar.

Hur vanligt är det med svartjobb tror ni? Känner ni också många som pysslar med det?

Det du snackar om är gråjobb.

Typ 9000 i månaden över bord och resten under är inte jättevanligt men det förekommer.

Ovanligare är att man inte ens är formellt anställd, får komma och gå på dagen och får typ 5000 spänn för ett dagsverke.

Däremot är det jättevanligt att typ renovering och rekond av allt möjligt från hus till bilar sköts helt svart.
Citera
2022-12-23, 17:30
Medlem
bombaccis avatar
Reinfeldt dödade svartjobben med Rut och rot. Mest någon enstöring som inte sett på nyheterna de senaste 14 åren som använder sig av svartjobb.
Citera
2025-12-07, 13:23
Medlem
Vet inte om detta räknas som någon slags otillåten bump iom trådens ålder?

Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu

Men jag känner också till programmerare, webbutvecklare som jobbar en hel del svart och återigen på så vis tjänar väldigt bra med pengar.

Detta finner jag förvånande faktiskt och jag vet inte om jag tror på det. De flesta som köper programmeringstjänster måste väl ändå vara företag och varför skulle de vilja köpa en sådan tjänst svart
Citera
2025-12-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Lågt iq? Varför vill du jobba svart? Skaffa ett jobb du tjänar bra jobba vitt.
Citera
2025-12-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Reinfeldt dödade svartjobben med Rut och rot. Mest någon enstöring som inte sett på nyheterna de senaste 14 åren som använder sig av svartjobb.
Man kan bara nyttja tut och rot om man själv har en vit inkomst.
Citera
2025-12-07, 14:59
Medlem
Måste vara extremt vanligt bland alla små verkstäder, dit de med bilar före 2010 åker, där det kan stå handskriven skylt däckbyte 200kr. Biltvättar och förståss alla små kiosker/närlivs och kebab/hamburgerställen.
En gemensam nämnare är att de allt som oftast drivs av invandrare.
Citera
2025-12-07, 15:47
Medlem
Är det ens möjligt att jobba svart idag? Hur tar man betalt?
Citera
2025-12-10, 15:22
Medlem
Twinturns avatar
Som arbetslös söker en jag känner svartjobb, men hur hittar man det lättast? Finns väl ingen plats i stan man kan ställa sig och vänta på nån som söker fysisk arbetskraft, såsom man sett i t.ex. USA.?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in