Jag testade Setralin 2016. Jag mådde så dåligt under insättningsfasen trots att jag fick Sobril (för visso bara 5 mg X 3).
I höstas, 2023, då jag låg inne på bensoavgiftning på beroendeenheten i min stad och så satte dom in Mirtazapin 30 mg och som jag fortsatte äta även efter det.
Sen i februari eller mars så åkte jag in igen på bensoavgiftning och förklarade då för läkaren att jag kände mig väldigt väldigt deprimerad. Dom satte då in 75 mg Venlafaxin, som jag förövrigt var skeptiskt till. Hör och häpna, redan dag 3 så började jag känna mig bättre! Jag vet inte om det var placebo men faktum är att Venlafaxin är det enda SNRI-preparatet som kan ge snabb effekt vid grav depression!
Vi höjde dosen till 150 mg efter några veckor och eftersom att jag mår så pass bra nu så lär dosen inte höjas mer, så länge jag inte blir tolerant. Läkaren sa att just kombinationen Mirtazapin och Venlafaxin är väldigt effektiv och då behöver man inte lika hög dos Venlafaxin heller.
Jag har läst på lite om Venlafaxin och på lägre doser så fungerar den enbart som ett SSRI-preparat. Det är vid höga doser som den börjar jobba med noradrenalin också. Vissa rapporter säger 150 mg och uppåt och vissa 225 mg och uppåt.
Är det någon som vet och har en bra källa att visa?
Jag får iofs noradrenalintillskott av Mirtazapinen så det spelar inte så stor roll, men jag är nyfiken