2024-05-18, 08:42
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Jag testade Setralin 2016. Jag mådde så dåligt under insättningsfasen trots att jag fick Sobril (för visso bara 5 mg X 3).
I höstas, 2023, då jag låg inne på bensoavgiftning på beroendeenheten i min stad och så satte dom in Mirtazapin 30 mg och som jag fortsatte äta även efter det.
Sen i februari eller mars så åkte jag in igen på bensoavgiftning och förklarade då för läkaren att jag kände mig väldigt väldigt deprimerad. Dom satte då in 75 mg Venlafaxin, som jag förövrigt var skeptiskt till. Hör och häpna, redan dag 3 så började jag känna mig bättre! Jag vet inte om det var placebo men faktum är att Venlafaxin är det enda SNRI-preparatet som kan ge snabb effekt vid grav depression!
Vi höjde dosen till 150 mg efter några veckor och eftersom att jag mår så pass bra nu så lär dosen inte höjas mer, så länge jag inte blir tolerant. Läkaren sa att just kombinationen Mirtazapin och Venlafaxin är väldigt effektiv och då behöver man inte lika hög dos Venlafaxin heller.

Jag har läst på lite om Venlafaxin och på lägre doser så fungerar den enbart som ett SSRI-preparat. Det är vid höga doser som den börjar jobba med noradrenalin också. Vissa rapporter säger 150 mg och uppåt och vissa 225 mg och uppåt.
Är det någon som vet och har en bra källa att visa?
Jag får iofs noradrenalintillskott av Mirtazapinen så det spelar inte så stor roll, men jag är nyfiken
Citera
2025-01-30, 09:16
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor bajs
Jag kör en tablett venlafaxin 75mg varje morgon. Till skillnad från tidigare antidepp (fluoxetin och mirtazapin) så gav den verkan direkt, riktigt intensivt de två första veckorna, lite som ett svagt drogrus men det är som bekant väldigt olika från person till person.

När jag käkade fluoxetin så började jag med 40mg om jag inte minns fel, sedan ökade jag dosen ett par gånger upp till kanske 75 eller så. Minnet sviker mig så jag kan inte ge något bra svar på den frågan

Det håller jag med om, att Venlafaxin gav effekt oerhört fort om man jämför med alla andra SSRI/SNRI! Jag kände redan dag två en tydlig förbättring och efter drygt en vecka så var jag så glad att jag nästan var lyrisk Jag äter idag 75 mg som jag startade med och mår jättebra!
Om man bortser från vissa biverkningar så har jag inte hört att någon tycker illa om Venlafaxin Det negativa är den väldigt korta halveringstiden, 11-21 timmar för depottablett, vilket gör Venlafaxin till den jobbigaste SSRI/SNRI att sluta med
Citera
2025-12-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Bytte själv ifrån Citalopram 40mg/dag till Efexor eller Venlafaxin som den billigare versionen heter.
Utav Citalopramen fick jag insättningsyndrom, värre tremor, torr i munnen, förhöjd ångest etc.
men utav Efexoren fick jag inga bieffekter alls.

Det är mycket vanligt med illamående vid insättning utav tex Efexor, även yrsel och svettningar med eller utan kalla händer & fötter. Så du ska inte vara rädd, dessa går oftast över efter 1-2veckor.

Om man inte ser ökad aptit som en biverkning, vilket jag inte gör.
Tar nu 75mg/dag men ska upp till 150mg nästa vecka och ger det inte behaglig effekt och inga större biverkningar uppstår med höjningen så kan det höjas ytterligare.

Har hört mycket gott om just Efexor både ur min egen forskning samt personer jag pratat med-
men det folk ska ha klart för sig är att man med största sannolikhet kommer
få endel jobbiga biverkningar under utsättningen när den nu kan bli.

Jag har iaf enbart positiva saker att skriva om Efexor hittils, den korta tid jag tagit den.
Förstörde till exempel inte sexlivet som Citalopram gjorde, den ökade aptiten är enormt skön! Innan var man i princip tvungen att dricka en flaska vin eller några öl för att riktigt få den hungerkänslan.

Kommer kika i tråden titt som sätt, så skriv frågor osv. Som sagt, jag började med Efexoren för straxt 2 veckor sedan.
Men vet att det finns många här på forumet som står på Efexor.
Adios!

Den största negativa effekten av Venlafaxin tycker jag var avsaknaden av starka känslor. Medicinen la ett filter på känslolivet så jag inte kunde bli riktigt ledsen eller riktigt glad.
Citera
2025-12-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catjah
Den största negativa effekten av Venlafaxin tycker jag var avsaknaden av starka känslor. Medicinen la ett filter på känslolivet så jag inte kunde bli riktigt ledsen eller riktigt glad.

Summerar väl tyvärr affären med antidepp över lag. Man byter att kunna pendla mellan 0 och 5 mot en stabil 2+/3-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in