2025-12-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
En fråga om Joakim Lundells diagnos.

Vad är det för diagnos när man ljuger såhär:
Han säger i intervju med Malou att han inte gick på sin morfars begravning för att han "skämdes för mycket". Släkten blev väldigt arga på honom. Han säger "Jag kunde inte gå dit, jag skämdes ögonen ur mig".

I en helt annan intervju så säger han följande:
"När morfar skulle begravas så glömde mamma säga till mig. Jag skulle bli upphämtad av Chrippas farmor och farfar men mamma hade glömt och säga till dom så jag satt i min lägenhet och missade min morfars begravning".

Detta är då ett uppenbart scenario där han tror att han kan ljuga "hejvilt" och sedan att ingen kommer hålla honom ansvarig för lögnen.

Så jag undrar, är det någon som vet vilken diagnos eller vilket tillstånd en människa hamnar i som gör att man ljuger på detta vis?
Förstår hur du menar. Men det du beskriver - just här - är ett simpelt handlingsmönster.

Psykiatriska funktionshinder och personlighetsstörningar är olika saker. De senare kräver specifika kluster av multifacetterade och multidimensionella funktionsmönster som består över väldigt lång tid, där även olika livsområden och livserfarenheter måste uteslutas. Går inte att spekulera om någon diagnos utifrån det exempel du framför.

Handlingsmönstret som du beskriver däremot, att ständigt beskriva samma förfarande på diametralt olika sätt, som Jocke alltid gjort i sitt liv, kan beskrivas genom sammanfattande begrepp och termer. Mest övergripande är förstås kognitiv dissonans. Det är nästan aldrig så att någon endera 100% medvetet ljuger av full avsikt, eller 100% inte vet om att man ljuger och förvränger. I 99,9% av fallen är man halvt medveten om att man gör något som är vådligt, när man gör som Jocke gör, men motivationen som driver beteendet liksom 'överröstar' riskbedömningen av beteendet. Samma som att röka, man vet det är farligt, men olika motivationer driver ändå beteende man vet är farligt.

Vad den motivationen är, blir i regel rena pyttipannan om man bara spekulerar på stort avstånd. för att bli mer säker på vad motivationen är, måste man kunna utesluta väldigt mycket, och det klarar man inte av om man inte befinner sig på nära håll till den man granskar och känner denne och dennes historik och mönster under lång tid.

Några spontana spekulaationer om varför Jocke gör såhär, kan vara självbegrägeri, där man inte berättar utefter hur det är, utan utefter hur man vill det ska upplevas av andra, eller hur man vill det ska kännas för andra, och skiftar då detaljerna utefter den rådande stunden för att försöka uppnå den effekten (varje tillfälle har olika förutsättningar).

I jockes fall kan man inte kalla det för Gaslighting, eftersom lögnerna är inte strategiska och medveteet upplagda för detta. Men det kan vara att Jocke söker bekräfelse av sig genom andras reaktioner på det han säger, genom att skapa en förvrängd bild av sig själv och sina historia (som andra inte märker av). Thomas Quick gjorde precis så.

Om personen har vant sig vid att aldrig bli ifrågasatt eller konfronterad för sina diskrepanser, kan det skapa en typ av omedveten självförsvarsmekanism, där berättelserna förändras för att passa situationen, utan att det är en medveten manipulation av andra.

Det handlar isf om ett impulsivt anpassande beteende, utan direkt tanke eller plan, för att hantera nya sociala eller kommunikativa sammanhang, utan reflektion över konsekvenserna av att vara inkonsekvent. Den typen av beteende kommer ofta från miljöer där individen ständigt får bekräftelse utan att behöva konfronteras med sina motsägelser. Det skapar en slags självbevarande dynamik där personen omedvetet anpassar sin berättelse för att behålla sin position eller annan självupplevd trygghet, utan att egentligen själv se att det finns någon logik i att vara konsekvent.

Det kan även vara en form av oskärpa i självuppfattning där personen inte känner behov av att hålla en strikt, sammanhängande berättelse om sitt liv, eftersom det inte har blivit nödvändigt att göra det för att behålla social status eller trovärdighet i den personens liv. Man uppnår mer genom att 'vara ständigt flexibel' än att vara någon 'strikt moralisk robot'.

Det kan vara lätt att dra paralleller till hur vissa individer i offentliga roller kan utveckla förvrängd känsla av verklighet när de ständigt bekräftas utan att konfronteras, vilket i längden kan påverka deras förmåga att vara konsekventa eller ärliga. Jocke har uppnått ett enormt, nära internationellt kändisskap och erkännande genom att göra vad han gör, rikedom, frihet, ansvarslöshet. För den som inte upplevt det erkännandet i verkliga livet, och sett vad sånt gör med folks hjärnor och självbild, så kan det vara svårt att förstå vad man ser eller varför man gör det man gör.
Senast redigerad av Valentin90 2025-12-09 kl. 17:41.
Citera
2025-12-09, 17:42
Medlem
Pommiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag kan ha fel...men jag har för mig att han pudlade med att säga att det var hans biomamma som inbillat honom att familjehemmet varit hemskt.

Ja det stämmer att han sagt det. Här hävdar han att ”hans starkaste minne” är att fosterpappan puttat ner honom för en trappa: https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnoje% 2Fjockibois-resa-fran-hemlosheten-till-den-svenska -youtube-tronen-9%2F

Mamman har alltså präntat in STARKA MINNEN i hans hjärna, men hon har i princip inte hört av sig, svarat i tfn eller kommit på möten öht enligt Jocke i podden där han och Jonas ”läser direkt ur socpapprena” - vilket det vid närmare jämförelse mellan vad de säger i podden och journalpubliceringen ”Alla sidor räknas” på Jockes YouTube visar sig att de faktiskt inte gör. Datumanteckningarna för mammans besök/telefonkontakt är ändrade i podden (där det framställs som att hon är frånvarande även när hon inte är det). Hur har hon kunnat hjärntvätta honom om hon inte ens har kontakt med honom?
Citera
2025-12-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommier
Ja alltså ponera att det står svart på vitt i hans journaler att han har en antisocial personlighetsstörning, jag tar det för sannolikt att det åtminstone har stått noteringar att det finns misstanke om det när han var äldre. I så fall har väl BGB sett det, men kan ju inte outa det Jocke själv inte redan publicerat pga pressetik osv. Fatta hur mycket info han måste sitta på egentligen med den där feta luntan man fick se i dokumentären, är fan rädd för vad som står i dessa papper.
Jag tror att Bo-Göran valde ut den scenen för att låta Joakim säga det själv utan att behöva säga det själv.

Bo-Göran gick emot Joakim och därför kommer han göra allt i sin makt för att förtala Bo-Göran Bodin. Men jag tror inte att det är så smart att hämnas Bo-Göran för han sitter med domarklubban och det förstår Joakim och är därför extremt återhållsam just nu mot hur han brukar vara. Han har varit varit väldigt vän i tonen och inte slängt ur sig anklagelser om BGB på det sätt han brukar mot personer som råkar komma i hans väg.

För BGB kan, any given time lämna över allt till nästa granskande journalist som vill gräva i sanningen eller till och med sälja in det till gamla kollegor.
Citera
2025-12-09, 17:54
Medlem
GiDDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Ska jag förklara ... suck läs en bok och sluta projicera, det är uppenbart att du inte har något att tillföra annat än att hävda dig.

Projicera, Hävda, Suck...Wow. Bra grejer här gubben? Tryck inte ner dig själv och ta det så personligt. Vi pratar om någon annan, slappna av. Du lägger andra över dig själv och skyller på dom för saker dom inte gör? Ville bara höra ditt argument...tänk på det. Det var allt. Du tryckte in dig själv i ett hörn inte jag.

Du bevisar ju rätt tydligt vem som har koll på läget i alla fall och vem som "låtsas" ha koll på läget?

X: Jag har ett lasersvärd hemma.

B: Får jag se?

X: Nä, skaffa ett eget istället! Orkar inte visa dig allt jag har.

Men vi får väl vara snälla och tro på dig då Luke Skywalker. "May the force be with you".
Citera
2025-12-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juristus
De lärde känna varandra mer under tiden som Joakims bästa kamrat Anjo spelade in en dokumentär om Anna Books son i syfte att rentvå hans namn då han tidigare blivit dömd för våldtäkt mot barn. Som jag tidigare skrivit sitter idag samma son och super på en livestream och skriker om att "polisen inte gjorde en ordentlig utredning". Sonen bor fortfarande hemma hos Anna Book och detta ställe väljer man att lämna sitt barn till.
Nej hon har funnits i deras liv långt innan dokumentären via Julia, Chrippas ex som är ytterst nära familjevän med Book.

Dokumentären var förmodligen vänskapsjournalistik.

Anjo berättade att en "kompis" till Anna rekommenderade att Anjo skulle granska Antonios fall och denna kompis ordnade också kontakten mellan Anjo och Anna Book.

Jag känner mig inte orolig för att han eller Anna ska skada barnet trots deras olika problematik, men jag är orolig att barnet får anknytningsproblem av varannan månad "överges" i över en vecka. Joakim lät sitt ego gå föra barnen. Han var med och utvecklade konceptet med spökjakt så att dom denna säsong behöver vara bortresta flera veckor.
Citera
2025-12-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juristus
https://www.tiktok.com/@antoniobooklopez
Jag vill varna för att ni inte är anonyma om ni besöker hans tiktok. Han kan se vem som öppnat hans profil.
Citera
2025-12-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Såg precis en reaktionsvideo med Cluenews om Hatet del 2.
Absolut inget illa mot någon nu, då jag själv avskyr hat.

Jag reagerade över att Jocke fick skit av Clue för att Crippas frus familj blivit inblandad i konflikten.

Det var ju Crippa som började den pajkastning när han och L bråkade. Han la ut videos och önskade den familjen väldigt mycket otrevliga saker.
Sekten hade redan postat över tio videos innan Chrippa släpptes.
Citera
2025-12-09, 18:07
Medlem
Giant Squids avatar
Såg denna länken förutnån stans.
God stuffe.

https://m.youtube.com/watch?v=v9NlS-Q2f9E&pp=0gcJCR4Bo7VqN5tD

Jockiboi kommer sabba hela julen 2025 för alla.
Citera
2025-12-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiDDi
Projicera, Hävda, Suck...Wow. Bra grejer här gubben? Tryck inte ner dig själv och ta det så personligt. Vi pratar om någon annan, slappna av. Du lägger andra över dig själv och skyller på dom för saker dom inte gör? Ville bara höra ditt argument...tänk på det. Det var allt. Du tryckte in dig själv i ett hörn inte jag.

Du bevisar ju rätt tydligt vem som har koll på läget i alla fall och vem som "låtsas" ha koll på läget?

X: Jag har ett lasersvärd hemma.

B: Får jag se?

X: Nä, skaffa ett eget istället! Orkar inte visa dig allt jag har.

Men vi får väl vara snälla och tro på dig då Luke Skywalker. "May the force be with you".
Du uttrycker dig som en debil. Du förstår inte vad projicering är och du lägger ord i mun. Lycka till i livet.
Citera
2025-12-09, 18:11
Medlem
Tittar på Joakim Lundell hatet på SVTplay. Undrar vilka det är som följer de här skräp människorna?

De har rotat i en tjejs dagbok, fotar inre tankar och lägger ut på nätet och profiterar på det? Asså vad är de för typ av människor som tycker det är okej? Mina vänner hade inte velat umgås med mig om jag fota en dagbok, det är helt sjukt vilka jävla skräp människor och frågan leder till vilka fan kollar på detta? Vilka följer dom här mega idioter?
Citera
2025-12-09, 18:12
Medlem
Pommiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Enig. Jocke är en manipulatör som vet exakt vilka knappar han ska trycka på. Inkl medias knappar. Han har listat ut för länge sen hur mycket makt det ligger hos den som erövrar offer-rollen. Media går igång på ett offer. Då får man uppmärksamhet i media. Och det kan i sin tur exploateras, det ligger det mycket pengar i offer-rollen. Böcker, tv-program, reklamintäkter via poddar, betalcontent i olika kanaler. Dessutom - ett offer kan inte ifrågasättas och måste smekas medhårs i intervjuer.

Den som är samvetslös och inte har några skrupler mot att kasta andra under bussen för att befästa bilden av sig själv som ett offer har mycket att vinna. Låter det som nån vi känner?

Ja och det sjuka är ju att det funkar. Därför det skriks från alla håll om att man ifrågasätter ett BAAAAARN när man med rimligt underlag ber en 40-årig makthavare att förklara sig.
Citera
2025-12-09, 18:22
Medlem
Pommiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Han anklagar även Chrippa för att lida av grov psykopati. Vilket är mer sannolikt att Jocke själv gör. Han anklagar sin mamma för att vara ett monster, något han själv troligen är.

Check och check. Har tänkt på det jag med. Det är svårt för gemene man att tänka sig att någon är så skrupelfri att man skulle göra så här. Men om man bara provar att ta på sig de glasögonen så blir vyn väldigt klar.

Såg någon som kommenterade ”varför skulle Jocke ljuga om sin mamma” vilket man som normal person så klart frågar sig men försöker man att tänka som en psykopat dvs att ingen annan än jag spelar någon roll så var det ju ett jävla guldgruve-move att ta till, ekonomiskt och socialt.

Malou och Renée och Strömstedt och Luuk och Bianca, Sommar i P1, Guldbaggar och Kristaller osv osv osv osv. Och många många miljoner kronor in på kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in