2025-12-08, 12:38
Medlem
runken2000s avatar
Tjena alla monsterdiggare !(menar drycken)

Jag tjackade en kodak ektar h35. Såhär står det i beskrivningen

”Denna halvformatskamera tar bilderna ståendes på negativet. Det innebär att du får ut dubbelt så många bilder per rulle jämfört med en vanlig 35 mm-kamera. En 36 bilders-rulle ger alltså hela 72 bilder.”

Eftersom att man måste rulla tillbaka filmen manuellt så undrar jag nu, ska jag rulla tillbaka den när det står ”36” eller ”72”????

Hajjar ni min fråga??? Tack hörs!!
Citera
2025-12-08, 18:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runken2000
Tjena alla monsterdiggare !(menar drycken)

Jag tjackade en kodak ektar h35. Såhär står det i beskrivningen

”Denna halvformatskamera tar bilderna ståendes på negativet. Det innebär att du får ut dubbelt så många bilder per rulle jämfört med en vanlig 35 mm-kamera. En 36 bilders-rulle ger alltså hela 72 bilder.”

Eftersom att man måste rulla tillbaka filmen manuellt så undrar jag nu, ska jag rulla tillbaka den när det står ”36” eller ”72”????

Hajjar ni min fråga??? Tack hörs!!

Det där är en RETO med Kodak label.
Du får som du själv skriver ut 72 bilder på en standard rulle eftersom det är halvformat.
Så när det står 72 exponeringar är filmen slut, och det är dags att spola tillbaka.
Citera
2025-12-08, 23:47
Medlem
runken2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det där är en RETO med Kodak label.
Du får som du själv skriver ut 72 bilder på en standard rulle eftersom det är halvformat.
Så när det står 72 exponeringar är filmen slut, och det är dags att spola tillbaka.

Hyggligt hörru!!!
Du gav mej svar på min fråga. Det svar jag ville ha dessutom. Tack hare gött hörs
Citera
2025-12-09, 11:42
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runken2000
Hyggligt hörru!!!
Du gav mej svar på min fråga. Det svar jag ville ha dessutom. Tack hare gött hörs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in