2025-12-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Vi kan ju inte ha TV, media och andra journalister som riskfri kanal för att ta in knark i landet.

Då skulle ju vem som helst kunna starta " Nordsvenska dagbladet " och en postbox så
har man en fin importväg. Polisen får ju inte öppna !

Nej, men tull och polismyndigheter kan vänta med att öppna breven. De kan beslagta breven och sedan vänta på att chefredaktören kommer ned till stationen och öppnar breven tillsammans med polis. Chefredaktören ser till att polisen inte läser innehållet, utan enbart kollar om knark finns. Polisens nya lagstöd bryter källskyddet som media faktiskt har.
Citera
2025-12-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, men tull och polismyndigheter kan vänta med att öppna breven. De kan beslagta breven och sedan vänta på att chefredaktören kommer ned till stationen och öppnar breven tillsammans med polis. Chefredaktören ser till att polisen inte läser innehållet, utan enbart kollar om knark finns. Polisens nya lagstöd bryter källskyddet som media faktiskt har.

Bra tips !

Källskyddet är otroligt viktigt. Skall tänka på det nästa gång jag landar på Arlanda och
i bagaget skal jag ha med mej ett oöppnat brev som jag meddelar tullen att brevet innehåller
källskyddat material som inte enligt lag får öppnas.

Vi får hoppas att inte TV5 Gränsbevakarna är på plats så jag i TV visar vilken idiot jag är.
Citera
2025-12-03, 13:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Bra tips !

Källskyddet är otroligt viktigt. Skall tänka på det nästa gång jag landar på Arlanda och
i bagaget skal jag ha med mej ett oöppnat brev som jag meddelar tullen att brevet innehåller
källskyddat material som inte enligt lag får öppnas.

Vi får hoppas att inte TV5 Gränsbevakarna är på plats så jag i TV visar vilken idiot jag är.

Nja, källskyddet är ganska tandlöst.

Jag har kraftigare och tyngre lagstöd för att inte genomsöka bagage.

Jag reser med dottern, 6 år.
Tullen vill titta i hennes ryggsäck.
Jag vägrar och kräver att dom innan dom gör det, utreder om åtgärden är förenligt med
Barnkonventionen som är svensk lag.
Det bästa för barnet alltid ska beaktas !! Lag !!
Citera
2025-12-03, 16:53
Medlem
Citat:
Vi kan ju inte ha TV, media och andra journalister som riskfri kanal för att ta in knark i landet.

Då skulle ju vem som helst kunna starta " Nordsvenska dagbladet " och en postbox så
har man en fin importväg. Polisen får ju inte öppna !

Före 2023 var det inte tillåtet att öppna brev och det var inget problem för någon att det förhöll sig så
Citera
2025-12-05, 19:30
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom det är ett lagbrott så kommer det troligtvis gå vidare till åtal och ansvarigt befäl kommer att få skulden.
Tror du det?
Det finns ju massor av ursäkter för att öppna ett brev under en razzia mot drogleveranser?
Kanske en hund hade markerat eller att brevet var identiskt med ett annat som innehöll droger

Jag tror inte att det blir nån anmärkning mot tillslaget.
Citera
2025-12-05, 19:33
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NejJaKanskeJo
Före 2023 var det inte tillåtet att öppna brev och det var inget problem för någon att det förhöll sig så
Nej det var då postens personal fick rätt att rapportera misstänkta illegala försändelser till polisen.
Vilket tidigare inte varit tillåtet enligt tystnadsplikten
Citera
2025-12-05, 21:02
Medlem
448s avatar
Det kan vara så att dom postats i en låda som en som en som säljer droger på nätet använder.

Såg en kallsvettig mager paranoid snubbe en gång fylla en gullåda med brev ur en ica kasse.

Kan vara en sån lådda som gåtts igenom
Citera
2025-12-05, 21:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Tror du det?
Det finns ju massor av ursäkter för att öppna ett brev under en razzia mot drogleveranser?
Kanske en hund hade markerat eller att brevet var identiskt med ett annat som innehöll droger

Jag tror inte att det blir nån anmärkning mot tillslaget.

De får göra en avsökning av knark genom stickprovskontroll men inte öppna det vilket de hade gjort.
Citera
2025-12-09, 10:25
Medlem
För er oinsatta kan jag berätta att dagen man började riva upp posten på det här viset så var mer eller mindre alla säljare enbart allokerade inom våra storstäder.

Nu såhär 2 år senare, har marknaderna på darknet eskalerat absurt och säljarna har nästan fördubblats, det nya nu är att man mer eller mindre vart som helst i Sverige istället kan få ett "deaddrop" levererat.

Resultatet vart alltså att gängen som tidigare var koncentrerade inom dom stora städerna nu eskalerat och finns mer eller mindre gängkriminella som opererar runt alla våra mindre kommuner och även konflikerna kommer på sikt sprida sig ännu längre ut på vischan.

Så tack, nu behöver vi inte posta vårat knark längre, nu har vi alla tillgång till knark inom loppet av några timmar istället för att behöva vänta dygnen som posten tog på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in