2025-12-09, 01:27
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kerstin-33-lamnades--for-att-do-pa-berget/
Citat:
Kerstin Gurtner, 33, lämnades ”utmattad, nedkyld och desorienterad” på Österrikes topp.

Det blev hennes sista stund i livet.

Nu åtalas pojkvännen Thomas Plamberger, 39, för vållande till annans död.
Vad bör han få för straff?
Citera
2025-12-09, 01:32
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kerstin-33-lamnades--for-att-do-pa-berget/

Det här var ju hemskt.
Vet inte. Inget straff. Man borde lära honom. Inte straffa.
Vad skulle det vara bra för? 2 fel gör inte ett rätt.

Han har ju uppenbarliga problem. Han ska väl inte straffas mer än vad han är straffad genom denna tragiska händelse. Det vore konstigt. Kan han straffas mer? På nåt sätt.
Senast redigerad av Fraggelrock 2025-12-09 kl. 01:38.
Citera
2025-12-09, 02:37
Moderator
Parongatans avatar
Tråden flyttad från ABoK till BoB.

/Moderator
Citera
2025-12-09, 02:41
Medlem
judosparks avatar
Av det som framgår i artikeln så verkar han få ta smällen för att han var mer erfaren av att klättra.
Det är pga honom de hade för lite utrustning men så får han också skulden för att tjejen hade snowboardskor istället för riktiga klätterskor eller liknande.
Nä, inte ska han behöva straffas juridiskt för vad som verkar, som han själv säger, en tragisk olycka.
Citera
2025-12-09, 02:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av judospark
Av det som framgår i artikeln så verkar han få ta smällen för att han var mer erfaren av att klättra.
Det är pga honom de hade för lite utrustning men så får han också skulden för att tjejen hade snowboardskor istället för riktiga klätterskor eller liknande.
Nä, inte ska han behöva straffas juridiskt för vad som verkar, som han själv säger, en tragisk olycka.

Han tog med sig sin flickvän i undermålig utrustning och sedan övergav han henne? Han förtjänar att dömas. Slut med hans klättrande, slut med allt för honom nu faktiskt.
Citera
2025-12-09, 03:18
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Är försummelse straffbart? I min värld kan man tycka att 5-10 år i brummen verkar lämpligt.
I cellen kan han klättra påväggarna och fundera över sin dumhet.
Citera
2025-12-09, 04:32
Medlem
Onanikrems avatar
Läste att det snurrat en polishelikopter precis ovanför dem, att han dröjde med att larma efter hjälp.
Visst han kan ha gått in i chock men det ursäktar inte att han nu har ett liv på sitt samvete. Plus undermålig utrustning, bergsklättring under svåra förhållanden i mjuka snowboardskor? Ingen bra kombination. Hemskt, men det sägs att frysa ihjäl är den behagligaste döden, mot slutet blir man varm, sen dör man.

Vållande till annans död kan jag tycka.
Citera
2025-12-09, 04:56
Medlem
auto-fellatios avatar
Det här är ju ganska intressant rent juridiskt. Har man på något sätt ansvar juridiskt för en annan person när man ute privat i naturen?

Moraliskt självklart.

Vad för brott skulle det isåfall vara?

Skulle det vara brottsligt i Sverige?
Citera
2025-12-09, 04:59
Medlem
Det kanske var planerat av honom att hon skulle dö, han kanske ville det. Han kan låtsas som att allt var en olycka och får han ens något straff blir det mycket mildare jämfört med mord, typ vållande. Att han begått så många fel och misstag och låtit henne gå upp i fel klädsel tyder ju på detta.
Citera
2025-12-09, 05:11
Medlem
Visste att jag kände igen historien.

Som vanligt lämnar expressen mycket att önska i att återberätta en historia
Citera
2025-12-09, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Män på Flashback börjar verkligen ta priset när det kommer till patetiska inlägg där de projicerar någon offerroll på andra män.

Har inte kvinnan något eget ansvar då? Jag kan inget om klättring, det innebär inte att någon annan kan lura med mig på farlig strapatser med undermålig utrustning.
Citera
2025-12-09, 05:30
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Har inte kvinnan något eget ansvar då? Jag kan inget om klättring, det innebär inte att någon annan kan lura med mig på farlig strapatser med undermålig utrustning.
Det förändrar inte fakta av att han inte tillkallat hjälp och lämnade henne lättvindigt.

Hur pådrivande han varit och hur mycket expert han utgett sig för att vara, vet vi inte heller.

Du skulle sannolikt lita på någon i olika situationer där du saknar kunskaper och andra utger sig för attt kunna något. Du kan t.ex sätta dig på ett flyg och utgå från att piloterna klarar av att flyga planet även om du inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in