2025-12-09, 00:26
Medlem
https://www.dn.se/insandare/lansera-kolsyrat-vatten-som-svensk-champagne/
Citat:
Insändare. Lansera kolsyrat vatten som svensk ”champagne”
Publicerad i går 14:01
På nästa års Nobelfest bör svenskt mineralvatten serveras, anser insändarskribenterna.
På nästa års Nobelfest bör svenskt mineralvatten serveras, anser insändarskribenterna. Foto: Anders Wiklund/TT
INSÄNDARE. Kolsyrning är en svensk teknisk-naturvetenskaplig upptäckt som i grunden förändrat världen. Kanske kunde man tänka sig att det vid Nobelfesten 2026 serveras kolsyrat mineralvatten rent av från Falun, föreslår Martin Ragnar och Claes Wernerson, ledamöter av Svenska dryckesakademien.

Jag tycker inte man bör lansera kolsyrat vatten som svensk ”champagne”. Vad anser ni?
Citera
2025-12-09, 00:49
Medlem
Riksreptilens avatar
Nära en tredjedel väljer alkoholfria alternativet i dryckespsketen redan enligt vad jag hörde i helgen när TV4 var och stökade med personalen i Stadshuset kök.

... men varför inte att "läxa upp" gästerna lite till efter lyxgröt-succén för något år sedan.
Citera
2025-12-09, 00:51
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.dn.se/insandare/lansera-kolsyrat-vatten-som-svensk-champagne/

Jag tycker inte man bör lansera kolsyrat vatten som svensk ”champagne”. Vad anser ni?

Vadå kolsyrning är en svensk teknisk-naturvetenskaplig upptäckt? Det var väl en engelsman som kom på?
Citera
2025-12-09, 01:03
Medlem
Varför Falun av alla hålor borde det inte vara Östergötland i sådana fall där Sveriges (nordens) äldsta hälsobrunn ligger där det finns naturligt kolsyrat vatten?

Stämmer det att det är en svensk upptäckt? Man har väl druckit kolsyrat vatten långt innan 1700-talet?
Citera
2025-12-09, 01:17
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Kan man bli mer tönt? Varför bjuda hit folk bara för att läxa upp dem med vår jävla präktighet?
- Here in Sviiiden we prefer the non-alcoholic alternative becås we like to only have lagom fun.

Fan vad jag hatar det svenska Bror Duktig-komplexet. Det här landet är tönten som hade fått huvudet doppat i skoltoaletten om det detta hade varit en high school-film från 80-talet.
Citera
2025-12-09, 01:31
Medlem
pn222jws avatar
I "Sopranos" drack dom ju Ramlösa - allt är möjligt.
https://www.youtube.com/watch?v=vXAXAtPCJl0
Senast redigerad av pn222jw 2025-12-09 kl. 01:39.
Citera
2025-12-09, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Vadå kolsyrning är en svensk teknisk-naturvetenskaplig upptäckt? Det var väl en engelsman som kom på?
Nej, det var Torbern Bergman som gjorde det, alltså en svensk.
Citera
2025-12-09, 05:05
Medlem
Onanikrems avatar
Nu "vet" jag inte, men står inte nobelstiftelsen för kalaset? Om så är fallet får de dricka precis vad de vill, kamelurin om så vore.

Hamnar det på skattebetalarnas konto så är en skorpa och ett glas kranvatten överdådigt enligt mig.
Citera
2025-12-09, 06:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Nära en tredjedel väljer alkoholfria alternativet i dryckespsketen redan enligt vad jag hörde i helgen när TV4 var och stökade med personalen i Stadshuset kök.

Jag förstår att de gör det, eftersom Nobel-eventet är så mediabevakat. Det är det sista stället på jorden där man vill tappa kontrollen över dryckesmängden, bli jättefull och göra bort sig. För då vet garanterat hela landet och många i andra länder också om detta dagen därpå, och bild- och filmbevis finns överallt...
Citera
2025-12-09, 08:59
Medlem
Så vitt jag vet så är det omöjligt att göra en svensk champagne då EU-regler säger att champagne måste vara producerat i området Champagne i Frankrike.

Sedan är det väl inte speciellt exklusivt att ha kolsyrat vatten till bords på en middag som nobelmiddagen.
Citera
2025-12-09, 13:20
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Inte dummt samtigt så finns annan trevlig dricka också själv har jag ibland gjort mjölk i SodaStream en och det blir jävligt gott
Citera
2025-12-15, 11:53
Bannlyst
Jag brukar köpa vitt gott vin och häller i ett par flaskor till kolsyremaskin och pumpar snabbt fyra gånger och smakar om det är lagom bubbel 🥳
Annars par snabba tryck till..
Beroende på hur mycket kolsyra det är i tuben...
Häll upp i andra flaskor och in i frysen för snabb kylning..
Sen samma procedur igen..
Är betydligt billigare än en pava riktig skumpa 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in