2025-12-08, 06:49
Medlem
Hej
Någon som har erfarenhet hur lång tid det ta för banken att flytta över pengar från en person som har avlidit tidigare i år försöker hitta på bankens hemsida o andra sidor på Nätet men tycker bara det är snurrigt ev beroende på att jag är korkad efter en hjärnskada. Trodde att det skulle fungera att bara lämna allt på banken men då skulle jag istället skicka detta till nån arv skiftes grupp. det finns bara jag kvar i livet. nån som har varit i liknande situation??
Citera
2025-12-08, 07:05
Medlem
tnems avatar
Om man googlar så verkar det ta minst en månad.

För att någon skall kunna ge en bättre uppskattning, av de som skickat in själva så behöver man nog veta vilken bank det är.
Det kan ju ligga på hög hos banken.
Citera
2025-12-08, 07:13
Avstängd
Elon-Fiskes avatar
Räkna med minst 6 månader.
Citera
2025-12-08, 07:16
Medlem
Merwinnas avatar
Alltså, när bouppteckningen är godkänd av Skatteverket och attesterad av dem, så tar du bara med den till de olika bankerna där den avlidne hade sin förmögenhet, så gör personalen där överföringarna till ditt/dina konton, och den avlidnes konton avslutas. Kanske måste man boka tid innan på vissa banker - det står väl på bankens hemsida, eller så får du ringa och fråga.

Men den som tar tid på sig är i regel inte banken, deras överföring sker samma dag som du dyker upp där med bouppteckningen. Utan det brukar vara Skatteverket som tar lång tid på sig ibland med att granska bouppteckningen. Och om du har anlitat en juristbyrå för att fixa bouppteckningen, så kan de också söla.
Citera
2025-12-08, 07:17
Medlem
Gäller Swedbank o enligt deras hemsida så skulle jag får ett sms när dom hade fått alla papper men detta skickade jag in i augusti ?
Citera
2025-12-08, 07:24
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det kan ta lite tid. Alla utgifter/skulder ska vara betala först och banken måste ha bouppteckningen. Det kan ta några månader till banken för över pengar.
Citera
2025-12-08, 07:31
Medlem
[quote=Soffpotatis1357|93688472]
Det kan ta lite tid. Alla utgifter/skulder ska vara betala först och banken måste ha bouppteckningen. Det kan ta några månader till banken för över pengar.

Allt är betalt sedan länge var innan jag skickade i väg brevet inne på Banken o kontrollerade att jag inte hade missat något
Citera
2025-12-08, 07:55
Medlem
Hade jag varit dig,så hade jag kontaktat banken igen. Du skriver att bouppteckningen är klar, och att du är enda arvinge. Borde ta högst en månad. I vart fall om ni har/hade konton i samma bank.
Citera
2025-12-08, 07:59
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Ser att banken fick papprena i augusti? Det är iofs rätt lång tid om allt verkligen är färdigt och de fått vad som behövs. Det bästa är väl att ringa banken eller gå in där och kolla vad som händer med ärendet. Så de inte slarvat bort något eller menar att något fattas, men det borde du fått meddelande om i så fall.
Citera
2025-12-08, 08:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Ja alltså du måste skicka in en signerad handling på själva skiftet. Om du är enda arvinge så kan du i princip göra en copy-paste på bouppteckningen och lägga till en rubrik "Skifte" och fördela 100% till dig själv.

Som enda arvinge är det du som exekverar skiftet eftersom det inte finns andra dödsbodelägare.
Citera
2025-12-08, 08:13
Medlem
Mullrets avatar
En kompis som fick ärva som enda arvinge fick vänta över 3 månader, Swedbank.
Citera
2025-12-08, 08:18
Medlem
Från det att jag skickade in bouppteckningen till banken tog det två dagar för mig att få pengarna. Swedbank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in