2025-09-15, 10:44
Medlem
Bartman777s avatar
Jag vet inte något om den sämsta texten.
Men den tröttaste frasen i en låt måste ju vara "walking/I walk down the street"
Jag reagerar alltid när jag hör den raden i en låt. Det känns så fruktansvärt idéfattigt och platt bara
Tror Per Gessle använt den rätt många gånger.
Citera
2025-12-07, 23:59
Medlem
Minns att som barn hade jag, när jag hörde Pigs av Pink Floyd, litet dimmiga begrepp om taxtens innebörd. Det är kanske inte så märkligt, det är en närmast stream-of-.consciousness-aktig katalog av fraser, tillrop och hånfulla/spydiga utbrott, dessutom på ett väldigt talspråkligt sätt. Mycket är underförstått. En rad består bara av tungt flåsande följt av "YOU!"

I alla fall, jag hade då, när jag var runt 11-12 år, inte någon riktigt klar uppfattning om vad "the F-word" bokstavligen stod för, och därmed läste jag raderna

Bus stop, rat bag
Haha, Charade you are!'
YOU fucked up old hag -
Haha, Charade you are!

som en beskrivning av ett förlopp: "DU sparkade till den gamle luffaren (old hag) så att han störtade upp ("up") från marken" - och allt detta utspelar sig dessutom i en busskur, en hållplats med ett övertäckt tak där luffaren väl ligger och sover... '

Fuck blev alltså en synonym till "kick". Det ska sägas att jag annars alltid varit riktigt bra på engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in