2025-12-05, 23:07
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Universum vidgar sig inte från en mitt utan ur alla punkter. Därför är alla punkter både mitten och slutet. Du är redan vid slutet.

Kan man inte säga att alla punkter är början istället? Låter mer positivt
Citera
2025-12-05, 23:34
Medlem
Nåt måste ju ta emot expanderingen, om inget finns bortom måste de va omöjligt att göra det eller!?
Mörk materia å energi utanför som drar ut universum att bli större!?
Citera
2025-12-06, 00:11
Medlem
Vi har kört vilse i en dystopi...
Citera
2025-12-06, 00:25
Medlem
Var du än tittar någonstans så ser du bakåt i tiden. Ju längre bort du tittar desto längre bakåt i tiden ser du. Om du tittar tillräckligt långt bort så kommer du till slut se universums födelse, big bang. Vilket håll du än tittar åt kommer du se det. DU är andra änden. Du är "slutet". På andra sidan denna änden ligger framtiden. Vi färdas konstant mot den.
Citera
2025-12-06, 01:15
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Vad finns utanför universum? Förstår att vi inte vet, vi vwt knappt bortom vår galax… men vad är teorierna .. vad finns ju längre bort?

Det finns en liten gubbe som gör fingret å säger: ”lika lång väg tillbaka, ditt spån!”
Citera
2025-12-06, 06:05
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag tror att det inte är något mänskliga hjärtan kan förstå!

Förut kände jag overklighetskänslor inför tanken på universums komplexitet! Nu känner jag bara trygghet att universum inte går att förstå! Och att problem jag upplever egentligen är känns väldigt världsliga (trots att dom är svåra) i slutändan när jag blickar upp i natthimlen!
Citera
2025-12-06, 11:21
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
Nåt måste ju ta emot expanderingen, om inget finns bortom måste de va omöjligt att göra det eller!?
Det där är en rätt vanlig tanke, fast lite fel, dårå.

Det finns två sätt att förklara det (minst), ex: Det finns verkligen ingenting utanför vårt universum och det tillåter det att expandera fritt - för det expanderar inte "i" nånting, utan det skapar ny rymdtid så att säga.
Det andra är ett som förespråkas av en del här, att universum redan finns och verkligen ÄR oändligt. I det fallet kan ju vårt universum sägas expandera i redan existerande rymdtid, märkligt som det låter.

Det egendomliga med ett universum som är oändligt (och innehåller stjärnor etc) är att nånstans finns en identisk kopia med dig, som just läste ordet "ordet" här. Och nåstans finns det nån som upptäckt hur man reser snabbare än ljuset ifall det finns ens en teoretisk lösning på den frågan.
Citera
2025-12-07, 08:08
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fanns ingen som trodde det innan dårar började sprida den skiten på internet.
Jodå.
Samuel Rowbotham plus ett fåtal anhängare i olika sällskap typ anti-etablissemang.
Det är just den skiten som sprids idag.
- titta om jag häller vatten på denna jordglob, inte fasen stannar det kvar!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in