2021-10-05, 23:19
Medlem
Johan Alfred Andersson-Anders hustru Julia Charlotta Andersson Ander (Lander även) född Mjölander
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa uppgifter var någonstans han och hans hustru kom att begravas.

Efter 1910 så verkar ingen veta vad som hände med hustrun. Efter makens avrättning var hon förstås inte intressant längre. Jag tror dock inte att hon fick ett speciellt bra liv men hoppas att hon fick ett bättre liv som änka. Kanske gifte hon om sig? Tydligen förblev hon Stockholm trogen eftersom har fått sin grav på Skogskyrkogården. Hon kan ha levat många år efter sin makes avrättning.
Citat:
Ursprungligen postat av gravletaren
ja jag tror att julia andersson ander fick ett lugnt liv och hon bodde sista år i stockholm på åsögatan 77 dom har säkert bytt nummer på huset och julia avled den 22 november 1940 så hon levde 29 år längre än alfred ander
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad var hustruns rätta namn?

Charlotta Lander eller Saga Andersson?
Hustrun (1867-1940) föddes med namnet Julia Charlotta Mjölander. När hon avled 22 nov 1940 var namnet (via utdrag ur 1940 års död- och begravningsbok) "Julia Charlotta Andersson-Ander f Lander".

Julia Charlotta dog alltså som änka efter Johan Alfred, dödsorsak var åderförkalkning i hjärtat. Hon fick ett barn, Carl Julius Mjölander, född 19 jan 1888 i Norrköpings Hedvig och död (i lunginflammation) 17 mars 1888. Oäkta barn, enligt Norrköpings Hedvigs födelsebok.
Föräldrar till hustrun Julia Charlotta: Otto Vilhelm Mjölander (1829-1872) och Anna (Johanna) Sofia Mjölander f Friberg (1834-1908).

Boendet efter 1910. Som nämnts i tråden tidigare år levde Julia Charlotta ett tag i Aspudden. Därefter kan tilläggas att hon även före hon flyttade till Katarina församling på Söder bodde en tid i Matteus församling i Sthlm. På Södermalm sedan de sista 25 åren ca, de flesta åren på Östgötagatan 77 (nästan mittemot Monumentet idag) och viss tid på Östgötagatan 55 och en adress på närbelägna Bjurholmsplan (Sveriges dödbok 1860-2017 uppger Åsögatan 77, vilket är fel adress - död- och begravningsboken för 1940 däremot har rätt adress, Östgötagatan 77).

Dömd. Julia Charlotta Mjölander (hennes namn då) dömdes våren 1889 att plikta 10 kr för "högt störande oljud".
Citera
2021-10-07, 11:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den grymme och hårde Ander.

Citat:
Ursprungligen postat av Samfundet
Johan Alfred Andersson-Anders hustru Julia Charlotta Andersson Ander (Lander även) född Mjölander Hustrun (1867-1940) föddes med namnet Julia Charlotta Mjölander. När hon avled 22 nov 1940 var namnet (via utdrag ur 1940 års död- och begravningsbok) "Julia Charlotta Andersson-Ander f Lander".

Julia Charlotta dog alltså som änka efter Johan Alfred, dödsorsak var åderförkalkning i hjärtat. Hon fick ett barn, Carl Julius Mjölander, född 19 jan 1888 i Norrköpings Hedvig och död (i lunginflammation) 17 mars 1888. Oäkta barn, enligt Norrköpings Hedvigs födelsebok.
Föräldrar till hustrun Julia Charlotta: Otto Vilhelm Mjölander (1829-1872) och Anna (Johanna) Sofia Mjölander f Friberg (1834-1908).

Boendet efter 1910. Som nämnts i tråden tidigare år levde Julia Charlotta ett tag i Aspudden. Därefter kan tilläggas att hon även före hon flyttade till Katarina församling på Söder bodde en tid i Matteus församling i Sthlm. På Södermalm sedan de sista 25 åren ca, de flesta åren på Östgötagatan 77 (nästan mittemot Monumentet idag) och viss tid på Östgötagatan 55 och en adress på närbelägna Bjurholmsplan (Sveriges dödbok 1860-2017 uppger Åsögatan 77, vilket är fel adress - död- och begravningsboken för 1940 däremot har rätt adress, Östgötagatan 77).

Dömd. Julia Charlotta Mjölander (hennes namn då) dömdes våren 1889 att plikta 10 kr för "högt störande oljud".

Stort tack för de här mycket intressanta uppgifterna Samfundet.

Då var båda namnen Julia Andersson och Charlotta Lander hennes riktiga namn. Att hon aldrig kom att gifta om sig förstår jag. Hennes äktenskap med Ander var fruktansvärt. En gång frågade han henne "Varför ser du så ledsen ut?" varvid hon svarade "Jag har inget direkt att glädja mig åt!" Verkligen tragiskt att läsa att hennes enda barn avled mycket tidigt.

Hennes flicknamn Mjölander måste vara mycket ovanligt. Har aldrig tidigare hört det efternamnet.

Publicerat 2010-05-17:

Citat:

"En stor del av den tiden bodde hon på fjärde våningen på Östgötagatan 77 på Södermalm. I fastigheten fanns också ett kafé, som från 1917 kallades Café Östgöten.Hur hon levde åren som änka vet vi inte. Några barn fick makarna Ander aldrig. Förhoppningsvis fick hon en lugnare tillvaro än åren med sin sorgligt historiske man. För polisen hade hon berättat att Ander varit grym och hård mot henne."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-10-07 kl. 12:00.
Citera
2021-12-12, 16:51
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravletaren
ja jag tror att julia andersson ander fick ett lugnt liv och hon bodde sista år i stockholm på åsögatan 77 dom har säkert bytt nummer på huset och julia avled den 22 november 1940 så hon levde 29 år längre än alfred ander och jag har läst en del om alfred ander efter att han hade blivit avrättad den 23 november 1910 så gjorde dom en obduktion på hans kropp som visa att han hade tuberkulos och dom trodde att han hade nåra år kvar att leva och obduktionen var klar klockan 16.00 på eftermiddagen och en halvtimme senare jordfästes Alfred Ander i gravkoret på långholmen varken släktingar eller blommor omgav den enkla svarta träkistan
Fredagen den 25 november 1910 gravsattes Alfred Ander tillsammans med fem andra personer vars ”lik och likdelar” enligt
bilagan till gravsedlarna sänktes ned i tre kistor i en gemensamhetsgrav på Sandsborgs kyrkogård söder om Stockholm

Var var du luskat fram uppgifterna om Alfred Anders gravsättning? Bilagan till gravsedlarna?
Citera
2022-05-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Var var du luskat fram uppgifterna om Alfred Anders gravsättning? Bilagan till gravsedlarna?

jag hitta det när jag sökte lite efter var alfred ander var begravd
Citera
2025-11-23, 08:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hans äldre syster.

Anders två år äldre syster.

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Databas/stockholmspolisens-spaningsfotografier-1869-1920/Visa/hilma-sofia-andersson-ander/11460?sidindex=24

Undrar varför hon 1898 fotograferad av polisen? Man ser likheten mellan dem.

Här ett foto på Johan Alfred från år 1900.

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Databas/stockholmspolisens-spaningsfotografier-1869-1920/Visa/johan-alfred-andersson-ander/11461?sidindex=24
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-11-23 kl. 09:08.
Citera
2025-11-24, 13:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Syskonen Andersson Ander.

Om länken ev. skulle försvinna framöver gällande systern så citerar jag texten.

"Hilma Sofia Andersson Ander
Ogift
f. 31/10 1871 i Ljusterö (Stockholms län)

Porträtt från 1898
Polisrapport: 24/9 1898

Broder: Johan Alfred Andersson Ander 18731027

(Bild 3507 i databasen)"

Undrar hur det senare kom att gå för Hilma Sofia? Hon fick nog utstå en hel del p. g. a. av broderns bravader och sedermera avrättning. Gifte hon sig? Fick hon barn? Tror att det fanns ytterligare syskon. Deras far var skeppare Andersson som skall ha varit både hederlig och arbetsam.
Citera
2025-12-07, 06:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare ett foto på systern.

Ytterligare ett foto av Hilma Sofia Andersson Ander iförd elegant hatt och taget vid samma tillfälle som det förra.

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Databas/stockholmspolisens-spaningsfotografier-1869-1920/Visa/hilma-sofia-andersson-ander/21705?sidindex=24

Jag tror att hon hade karltycke.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-12-07 kl. 07:14.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in