Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Ja jag slänger endast ris om det surnat. Framförallt om det är för mycket vatten kvar så kan det göra det redan efter 4-5dagar i kylen. Har man kokt det riktigt så torkar det egentligen bara till sig mer efter några dagar.
Kan vara bra att skvätta på lite vatten på det om man värmer i micron eller så är det perfekt för fried rice som blir bäst på nån dag gammal ris.
Jag har jobbat med folk som har slängt sina färdigbredda frukostmackor när man varit tvungen att skippa frukosten. Dom kan tydligen vara farliga att äta på eftermiddagen redan!
Så jag blir inte förvånad

Samma här, låter mitt luktsinne styra om riset är ätbart eller inte.
Har dock min ute i rumstemp oftast.
Och det du säger med vatten/blött ris eller icke fluffigt, så går det rätt snabbt.
Men torrt och fluffigt, så håller det ute i rumstemp 3 dagar rätt enkelt, men näsan ställer jag först en fråga till om det är okey.
Vet end el är jätte arg på mig för jag gör så och börjar ropa och skrika om bakterien inte luktar, som det skulle ändra något med det som luktar.
På Familjeliv är dom än argare och menar på att det är dåligt innan det ens gått 24h.
Folk är helt galna med att slänga mat, men de fattar inte bättre inser jag.
Och dom borde ha smakat på en kräm fräs som legat i 4-5 månader och hur god den blivit.