2025-12-05, 23:10
Medlem
Hej,
Frågar åt en annan som håller på med renovering och bytt köksfläkt men den gamla var större och täckte hålet.
Hur löser man detta på enklaste sättet, skumspruta, spackel, ommålning?

https://www.dropbox.com/scl/fi/ppgag974liqwduf6fcagk/PXL_20251114_094944913.jpg?rlkey=y9bixs5m199xf70o6 vi2anpb6&st=ejfczlah&dl=0

Tack på förhand
Citera
2025-12-05, 23:18
Medlem
Är ingen expert men går det inte att byta till en bredare fläktkåpa eller vad det kallas?

Edit: De va visst dyrare än vad jag minns allt från 5-50k, är nog billigare att spackla slipa och måla.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-12-05 kl. 23:24.
Citera
2025-12-06, 01:10
Medlem
jtds avatar
Tjena kan ej klicka länken för min anti virus säger ifrån att det finns trojanska hästar på rymmen men jag jag gjort liknande grejer många gånger man kan helt enkelt benda en ny kåpa i aluminium (kan köpa plåt lokalt smal) och spackel är jävla bra som du säger dock prova förstärka med sån "light" betong. Blir kanon! Återkom med resultat om du provar. Lycka till nu
Citera
2025-12-06, 02:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Antingen går du till din lokala plåtis och ber denne fixa en plåt som täcker hålet i taket. Alternativ två är att spackla, slipa och måla. Tänk på att spackla lite i taget och låta härda mellan då det är stort hål.
Citera
2025-12-06, 07:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadesvll
Hej,
Frågar åt en annan som håller på med renovering och bytt köksfläkt men den gamla var större och täckte hålet.
Hur löser man detta på enklaste sättet, skumspruta, spackel, ommålning?

https://www.dropbox.com/scl/fi/ppgag974liqwduf6fcagk/PXL_20251114_094944913.jpg?rlkey=y9bixs5m199xf70o6 vi2anpb6&st=ejfczlah&dl=0

Tack på förhand

Takanslutningsplåt.

Kolla med fläktlevarantören om de har eller gå till en plåtslagare.
Citera
2025-12-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Takanslutningsplåt.

Kolla med fläktlevarantören om de har eller gå till en plåtslagare.

Med en plåt, menar ni att det täcker hålet utan att behöva fylla igen det?

Tack på förhand
Citera
2025-12-08, 16:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadesvll
Med en plåt, menar ni att det täcker hålet utan att behöva fylla igen det?

Tack på förhand

Ja, en takanslutningsplåt är typ 100 mm större än den kvadratiska eller rektangulära takanslutningen åt alla håll.

Vänder du dig till en plåtslagare så gör han ju självklart plåten så att den täcker hålet.

Jag kan t.o.m. tycka att det blir snyggare med en takanslutningsplåt än utan förutsatt att den är i samma färg som fläkten.
Citera
2025-12-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, en takanslutningsplåt är typ 100 mm större än den kvadratiska eller rektangulära takanslutningen åt alla håll.

Vänder du dig till en plåtslagare så gör han ju självklart plåten så att den täcker hålet.

Jag kan t.o.m. tycka att det blir snyggare med en takanslutningsplåt än utan förutsatt att den är i samma färg som fläkten.

Ok, tack för info.
Brukar de ha plåt i olika färger eller är det spreja själv som gäller?
Och hur brukar det monteras, skruva mot taket, limmas eller annat sätt?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in