Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Både högt och lågt samt där i mellan. Flera utbildningar som även går i varandra. Jag kan uppfylla varenda krav de har samt även de meriterande men blir ändå ratad. Man anställer hellre en som är hälften så gammal, med en bråkdel av utbildning och erfarenhet. Trots att den garanterat kommer vaba ofta och byta jobb så fort den tröttnar. Jag kommer garanterat vara rädd om mitt jobb om jag bara får det.

Absolut.

I den stora frågan så anställer dom en person och dom väljer någon annan.

Ålder
Attityd
Utstrålning
Bättre CV

Att bli ratad behöver inte betyda orättvisor. Även fast det är svårt.

Det svåra tror jag är när man väl hamnat utanför är det svårt att komma tillbaka fall man har stora hål i sitt CV.

”Varför han den här personen inte fått ett jobb på så lång tid… next”

Det är där skon klämmer för många tror jag.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Arbetarrörelsens värderingar är att kämpa för ALLA arbetares ställning, oavsett hudfärg. Därför är det omöjligt för en sverigedemokrat, som inte delar den demokratiska principen om människors lika värde, att fungera som förtroendevald åt facket.

En sverigedemokrat kan rimligen inte företräda en arbetare i en arbetsrättslig tvist, när han innerst inne inte ens anser att personen borde befinna sig i landet.
Det där är så mycket skitsnack. En SD-väljare dömer inte enskilda människor utifrån hudfärg eller andra saker. Det är politiken SD bryr sig om, inte att vara mot vanliga människor. Men visst, fortsätt exkludera alla dessa personer som kanske hade röstat på S om de inte haft den här inställningen. Du splittrar samhället.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Citat:
Nej, att gynna de som har det sämst skulle stimulera ekonomin och konsumtionen på ett helt annat sätt och då hade vi inte legat i EU:s botten för tillväxt och topp för arbetslöshet, vilket vi gör efter dessa åren med högerstyre.

Vi ligger lågt för du inte hittar något jobb.
Det är upp till dig och ingen annan.

Hade du inte fått en spänn så hade du haft ett jobb nu.
Citera
Igår, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Vi ligger lågt för du inte hittar något jobb.
Det är upp till dig och ingen annan.

Jajamän. Det är Magdas a-kassa som har gällt fram till nu och det är med den vi har en hög arbetslöshet.
Citera
Igår, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jajamän. Det är Magdas a-kassa som har gällt fram till nu och det är med den vi har en hög arbetslöshet.

Exakt! Så säger dom att om dom inte får a-kassa tar dom våra jobb för en billigare peng!

Hahaha grabben du har inte fått tag i ett jobb på flera år!!!!

Är det verkligen bara en penga fråga?
Citera
Igår, 21:50
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Vi ligger lågt för du inte hittar något jobb. Det är upp till dig och ingen annan.

Ja, som gängkriminell.

Ärligt talat så har min ambition att söka jobb minskat drastiskt sen a-kassereformen infördes och då har jag inte ens drabbats av den ännu. Från och med nu görs inget mer än plikten kräver, slafsiga AI-ansökningar och inget engagemang. Andra arbetslösa verkar ha reagerat likadant. Man tappar hoppet och slutar bry sig.
Senast redigerad av MarcoStar Igår kl. 21:55.
Citera
Igår, 22:25
Medlem
Citat:
Knappast. S har varit Sveriges största parti i samtliga riksdagsval sedan 1921 - alltså över hundra år - helt oavsett storleken på flyktingmottagande. För övrigt är det bara svenskar som har rösträtt.

Ja och sen flydde alla väljare till SD.

Visserligen kan man argumentera för att om S aldrig öppnade gränserna skulle aldrig väljarna fly till SD.
Citera
Igår, 22:59
Medlem
Jag har rätt nyligen fått kritik i en annan tråd för att jag här på Flashback tipsat folk (som nu får aktivitetsstödet sänkt till runt 7000 :- efter skatt) om hur de kan gömma undan pengar innan de ansöker om försörjningsstöd. Mitt svar har då varit att jag inte skäms ett dugg över detta och att jag anser att jag i stället på det här viset gör en samhällsnyttig insats för personer som har ett mer betydande sparkapital, typ 10 mkr eller mer. Tvingar man folk att göra sig av med kanske 500 000 :- eller 1 miljon som de gnetat ihop under årtionden så ökar man den andel av befolkningen som har noll förståelse för egendomsskyddet för folk som har t ex 5, 50 eller 500 mkr i finansiella tillgångar. Har folk inga besparingar så ökar också risken starkt för att dessa människor kommer att rösta på partier som förespråkar höjda kapitalskatter samt återinförda arvs- och förmögenhetsskatter. Folk/familjer som har mer betydande finansiella tillgångar tjänar inget på att individer som har kanske 1 miljon i besparingar som de måste leva upp innan de kan få socialbidrag förlorar sitt livs besparingar. Det hade på sikt varit en bättre affär för dessa människor att låta staten ta den extra kostnad som ett bibehållande av aktivitetsstödet på nuvarande nivå innebär, alltså kanske runt 5 miljarder kr per år.

Det man också bör komma ihåg är att dagens borgerliga partier inte är partier för äldre tiders brukspatroner och häradshövdingar med trots allt i regel relativt måttliga förmögenheter och som utgjorde stommen i den gamla eliten. De företräder heller egentligen inte egenintresset för en villaägare med 5-10 miljoner kr i finansiella tillgångar och en Merca eller BMW på garageuppfarten. Deras uppdragsgivare är snarare den internationella finanseliten och det fåtal människor i Sverige som hör till denna, i alla fall de som organiserar sig på etnisk grund. Dessa människor kan flytta runt till olika platser i hela världen om kapitalskatterna höjs för mycket och om man återinför arvs- och förmögenhetsskatterna. De påverkas i rätt liten grad av om den skattemässiga miljön för privatpersoner ändras i Sverige till skillnad från den som kanske har 5-10 mkr i finansiella tillgångar. De flesta människor i den senare kategorin är dock så dumma att de inte fattar att hotet mot det egna tillgångarna ökar om du ökar antalet fattiga människor och om folk som har aktivitetsstöd och kanske har 1 mkr i finansiella tillgångar tvingas leva upp sitt sparkapital innan de kan få socialbidrag. Ännu dummare är väl de som själva har rätt måttliga besparingar, alltså typ 1 mkr, och själva riskerar att få leva upp sitt livs besparingar om de blir långtidsarbetslösa eftersom de ligger under den brytpunkt där aktieutdelningar och räntor gör att man slipper nalla på det underliggande kapitalet. Skulle inte förvåna mig om det finns en del sådana i den här tråden och som nu gottar sig åt att en del andra får det riktigt jävligt och drabbas av en personlig ekonomisk katastrof. Den psykologiska mekanismen bakom detta är väl något typ att om andra får det sämre jämfört med en själv så känner man sig själv rikare. Speciellt moderater med måttliga tillgångar/inkomster brukar funka så här. Det är mitt intryck. Det här med att anlita svart städhjälp för typ 50 kr/tim (något som flera ledande moderater torskat dit för) verkar också handla om att man får någon slags kick av att se på när andra jobbar för en mycket lägre lön än en själv, speciellt om de jobbar åt en själv. Då känner man sig verkligen som en öfverklassperson. Trots att man egentligen sågar av den gren man sitter på om man har några miljoner i finansiella tillgångar.

På sätt och viss påminner de som vill öka antalet egendomslösa människor och antalet fattiga arbetstagare om de fransmän på Haiti som plockade in en massa svarta slavar till sina sockerplantager på 1700-talet. De såg ingen fara i att bara utgöra en liten pytte-minoritet i ett hav av utfattiga människor med urusla levnadsvillkor. De var helt oförberedda när det smällde några år efter den franska revolutionen och de utfattiga sockerrörsarbetarna slog ihjäl sina herrar och sedan stoppade in snorren i överlevande öfverklassdamer. Förespråkandet av arbetskraftsinvandring präglas väl också av en liknande mentalitet. Man förtränger/struntar i att detta ökar antalet arbetslösa människor, ceteris paribus, och att detta i sin tur ökar den ekonomiska hotbilden mot dem själva.

En svensk moderat har inte Schweiz med sin välbärgade allmänhet och historiskt mycket begränsade överutbud av arbetskraft som förebild. I stället är USA med sin stora breda underklass av svarta (och numera även en massa mexikaner) förebilden. Eller t o m Haiti. En del av förklaringen kan i och för sig vara att de flesta moderater är snarast löjligt fattiga jämfört med det ledande schweiziska högernationella regeringspartiet SVP:s anhängare. Man har liksom inte så mycket tillgångar att skydda. Det alternativ som står till buds för att känna sig rik, relativt sett, blir i stället att göra fler andra människor fattiga och importera fler "working poors". I Schweiz är utbudet på arbetsmarknaden så att ett hembiträde/husa tjänar motsvarande 700 000-800 000 kr/år. De respekterar sina ultra-förmögna arbetsgivares tillgångar. Det är väl dock inte dit moderata eller andra borgerliga politiker/väljare strävar. För dem är kicken att betala typ 50 spänn/timme för svart städhjälp och se på när den arbetskraften krälar på golvet med skurtrasan viktigare, typ. Eller att smöra för etniskt organiserade miljardärer som vill skotta in så mycket potentiell arbetskraft som möjligt, oavsett om det är frågan om arbetskraftsinvandrare eller asylinvandrare.

Jag tycker alltså att det är viktigt om så många som möjligt av de arbetslösa som nu kommer att förlora typ hälften av sitt aktivitetsstöd efter skatt lyckas gömma undan så mycket pengar som möjligt innan de går till socialen och ansöker om socialbidrag. Jag har tidigare nämnt kapitalförsäkringar som ett möjligt drag [detta skulle i så fall påminna om när amerikaner plockar in allt sitt sparande i pensionskonton av typen 401(k) där pengarna är skyddade om de går i personlig konkurs p g a långtidsarbetslöshet eller höga självrisker i sjukförsäkringen]. Det man dock måste komma ihåg är att villkoren i kapitalförsäkringen måste vara så att INGA FÖRTIDA UTTAG ÄR MÖJLIGA under några villkor. Mitt intryck är att den här typen av kapitalförsäkringar brukar kallas för livförsäkringar trots att man själv kan vara förmånstagare efter viss uppnådd ålder. Efterlevandeskyddet är också viktigt. Helst bör väl 100 % kunna gå till den/de man utser som förmånstagare i det fall man själv avlider.

En annan sak man bör komma ihåg är att man tydligen är tvungen att redovisa för socialkontoret alla tillgångar man har, även s k fiktiva tillgångar, alltså tillgångar man inte själv kommer åt, som t ex kapitalförsäkringar/livförsäkringar man enligt villkoren inte får göra förtida uttag ifrån. Och ser Socialkontoret att man har stora fiktiva tillgångar som nyss fått den statusen så är väl min gissning att man då blir mer benägen att obstruera.

Min gissning är också att man kanske inte bör lägga alla ägg i en och samma korg. Eventuellt kan ju de som nu sänkt aktivitetsstödet se till att Socialkontoret kommer att kunna öppna upp kapitalförsäkringar/livförsäkringar även om villkoren i försäkringsbrevet förbjuder detta. Återbetalningsskyldighet som kickar in när försäkringen faller ut är väl en annan möjlig lagstiftningsväg om man vill komma åt folks pengar. Kanske bör man därför försöka smussla undan tillgångar även på andra sätt. Man bör ju också kolla om Socialkontoret inte kan tänkas vilja processa om de betraktar en försäljning av en bostad till en anhörig som en skentransaktion. Speciellt uppenbara underprisöverlåtelser (överlåtelsebelopp under taxeringsvärdet) torde väl innebära risker och göra Socialkontoret mer villigt att processa, det är min gissning. Har man en bostad värd åtminstone ett par miljoner som kan omvandlas till tillgångar som kan ge avkastning undrar jag om det inte är smartare att sälja bostaden, ta reavinstsmällen och försöka få tag på en bostad på någon lågkostnadsort. Hamnar man över brytpunkten för när man kan överleva på aktivitetsstöd + avkastningen så bör man nog ta sig en funderare på det alternativet, det är min gissning.

Det är väl också bra om så många som möjligt kan få bra tips i den här tråden och i Facebook-gruppen för folk som nu är på väg att förlora hälften av sitt aktivitetsstöd (den som har webb-adressen till Facebook-gruppen får gärna länka dit). Så fler får gärna posta tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in