Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
Igår, 13:05
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Lågränteperioden 2015-2021 är ju den extrema tidpunkten i historien, klart det var en bra affär att binda då. Men nu i mer normala ränteperioder så tror jag inte det lönar sig.
Fast det var inte självklart för svennebanan. De allra flesta tyckte att det var det nya normala. Att det skulle förbli så.

Det var bara folk som hade koll på historiska räntor och hur hög/låg-konjunktur påverkar räntor och olika faktorer påverkar räntor som förstod att det inte var "normal" ränta.
Citera
Igår, 17:42
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som bekant är ju praktiskt taget alltid ränta på bundet bolån med längre löptider (typ 3, 5, 8, 10 år) högre än räntan på rörligt resp. bundet med kortare löptid (1-2 år).

Bankerna tar ju självklart höjd för osäkerheten ett par år fram, och då ingen vet hur ränteläget kommer gå över ett par år så krävs en marginal i kalkylen. Notera att bankernas bolåneräntor främst styrs av marknadsräntor, inte av Riksbankens styrränta (styrräntan påverkar ju dock marknadsräntorna och spelar då en indirekt roll), så det räcker ej att enbart titta på RB:s prognos (som ju dessutom kan revideras med kort varsel).

Är det inte så gott som alltid bättre att köra rörligt alt. binda på typ nåt år, än att säkra för en längre löptid? Är ju betydligt bättre att välja billigaste möjliga och lägga motsvarande mellanskillnad varje månad mot om man valt bundet i en egen buffert, som man kan använda om räntorna skulle gå upp. Går de upp så förbrukas bufferten men då man haft billigare räntekostnad fram till dess så vägs det upp mot en högre kostnad kommande tid jämfört mot bundet, så dessa tar ju ut varandra.

Saken är ju dock att det inte är säkert att räntorna går upp, och i det läget att de inte gör det så har man ju haft lägre räntekostnad över tid och då byggt upp en buffert som kan gå till annat?

(Detta förutsatt normala räntetider, vilket nollränteperioden inte är. Självklart bra affär att binda om räntan var onormalt låg men jag tror inte det blir nollränta igen.)
Jo, historiskt sett har det alltid varit bättre med rörligt. En idiot binder på lång tid och en feg kombinerar med en del bundet den andra rörligt.
Citera
Igår, 19:21
Medlem
Jag har bundna lån. Inte för att jag tror att jag är bättre än banken på att gissa hur räntan kommer se ut i framtiden, utan jag ser merkostnaden som en avgift jag betalar till banken för att slippa ovissheten. Någon gjorde en jämförelse med bilförsäkring. Utslaget på en hel livstid skulle de flesta tjäna på att inte ha försäkring, men man har det ändå. för sinnesfridens skull.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in