Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Det finns alltid orosmoln, har hela tiden funnits historiskt och kommer alltid att finnas framöver. ”Detta är ett helt nytt läge, nu kommer si och så att hända” har sagts av någon vid varje givet ögonblick historiskt. Och visst, ibland får någon av alla miljontals bullprofeter eller vargskrikare rätt.
NB, jag förnekar inte existensen av börskrascher eller den hypotetiska möjligheten att vi står inför en sådan, kanske med start rentav idag. Jag säger bara att jag inte vet någonting alls om framtiden. Inte ett jota. Allt som händer imorgon, om en timme eller om 20 år, är ett blankt papper för mig.
Jag ger inga investeringsråd, utan skriver bara min syn på saken. Upp till var och en att ta till sig eller avfärda. Det står en fritt. Däremot anser jag att, om man tror på fortsatt mänsklig utveckling, gör man rätt i att ligga lång i en bred portfölj med vettiga bolag. Om Homo Sapiens utvecklingen skulle gå åt fanders, är man ju körd ändå. När Putins svampmolnsbomber briserar utanför köksfönstret, kommer aktier isf ändå vara det minsta av ens problem.
Problemet här är att det resonemanget inte skiljer på olika orosmoln.
USAs hegemoni går tex mot sitt slut. Det har inget med konjunkturer att göra alls.
Detta pengatryckande slutar alltid på samma sätt. Med att borgenären inte längre kan betala sina skulder. Det är nu bara en fråga om tid i USAs fall.
Du har för kort tidsperspektiv. Men hur skulle det kunna vara annorlunda? Har du läst ekonomisk historia?
Många har hört talas om tulpan bubblan men få har hört talas om den ändå större bubblan man hade samtidigt. Husen i Amsterdam kostade fler gulden på 1600-talet än de gjorde när holland inträdde i euron 1999. På 300 år hade priserna alltså inte återhämtat sig.
Riskerna är helt enkelt betydlig större än de varit i modern tid, med undantag för 1971 då USA lämnade guldmyntfoten.
Det har alltid funnits risk för kärnvapenkrig, orosmoln om du så vill, men under cubakrisen var risken helt enkelt större. Castro bad tom chrustjov att bomba USA.
USA har varit det ekonomiska loket i 100 år. Det borde även de flesta förstå. Och det är lätt att se att det går mot sitt slut.
USA kan ha en bra framtid i alla fall (jag tror vasall-stater som sverige råkar sämre ut). Men först skall räkningar betalas och det lär inte bli så roligt.
Har inte sett en enda ekonom som tror att USA klarar detta.
Men det är som befolkningsdöden i västeuropa. Man kan tycka att den borde vara i nyheterna dagligen. Men istället låtsas vi inte om problemet.
Men för en människa gäller det att ha någon form av balans mellan nuet och framtiden. Det är det svåra.