Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-03, 00:57
Medlem
Jag gjorde misstaget att gå ur börsen förra året. Jag trodde att Trump, som är oberäknelig, skulle skada världsekonomin. Den har gått upp ändå. Vad ska jag göra? Har haft på sparränta.
Citera
2025-12-03, 01:18
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Jag gjorde misstaget att gå ur börsen förra året. Jag trodde att Trump, som är oberäknelig, skulle skada världsekonomin. Den har gått upp ändå. Vad ska jag göra? Har haft på sparränta.

Börja månadsspara, automatiska överföringar i både upp- och nedgång. Förslagsvis en globalfond och en Sverigefond med låg avgift. Eventuellt kan du öka beloppet tillfälligt under dåliga börsår, men annars så låter du det bara fortsätta ticka på så kommer du att få en fin avkastning över tid. Kolla inte på kontot om det gör dig nervös. Om du har ett större belopp på sparkontot nu kan du ju månadsspara ett större belopp nu i början och minska efterhand.

Själv hade jag inte satt in hela beloppet i en klumpsumma nu, läget känns lite för osäkert för det. Bättre att sprida riskerna lite.

P.S. Tro inte på allt som svensk media skriver om Trump. De hade bestämt sig från början att han var en idiot som skulle rasera världsekonomin. Det är han inte. D.S.
Citera
2025-12-03, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det går knappast att titta 30-40 bakåt och dra slutsatser av det.

Nu finns det en oro för dollarn som inte fanns 2008 eller 2021. De har verkligen skuldsatt sig upp över öronen. Så det är verkligen "different now".

Vi har ett valutakrig mellan Kina och USA.

Det borde ha gått åt helvete när nixon lämnade guldmyntfoten. Den parallellen kan man dra.

Jag har ingen aning om hur detta kommer att utveckla sig. Men tillräckliga kunskaper för att förstå att situationen är ny.

Positivt är kanske att när de största pessimisterna uttalar sig om ny great recession så pratar de om runt 20% arbetslöshet. Det låter som en hanterbar siffra. Skulle 15% få tvingas sälja sina hus så skulle det naturligtvis få enorma konsekvenser.

JAg lär mig nya grejor dock hela tiden. Idag har jag fått lära mig om "overnight repurchase agreement". Det har tydligen slagits nya rekord i natt. Fed har alltså köpt statspapper av bankerna som tydligen har brist på likviditet, där bankerna förbinder sig att köpa tillbaka statspapprena till ett högre pris.
Det är ett av de sätt som fed kan öka likviditeten bakvägen på.

Det verkar vara mycket sådant bakom skynket.

Det finns alltid orosmoln, har hela tiden funnits historiskt och kommer alltid att finnas framöver. ”Detta är ett helt nytt läge, nu kommer si och så att hända” har sagts av någon vid varje givet ögonblick historiskt. Och visst, ibland får någon av alla miljontals bullprofeter eller vargskrikare rätt.

NB, jag förnekar inte existensen av börskrascher eller den hypotetiska möjligheten att vi står inför en sådan, kanske med start rentav idag. Jag säger bara att jag inte vet någonting alls om framtiden. Inte ett jota. Allt som händer imorgon, om en timme eller om 20 år, är ett blankt papper för mig.

Jag ger inga investeringsråd, utan skriver bara min syn på saken. Upp till var och en att ta till sig eller avfärda. Det står en fritt. Däremot anser jag att, om man tror på fortsatt mänsklig utveckling, gör man rätt i att ligga lång i en bred portfölj med vettiga bolag. Om Homo Sapiens utvecklingen skulle gå åt fanders, är man ju körd ändå. När Putins svampmolnsbomber briserar utanför köksfönstret, kommer aktier isf ändå vara det minsta av ens problem.
Citera
2025-12-03, 08:40
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det finns alltid orosmoln, har hela tiden funnits historiskt och kommer alltid att finnas framöver. ”Detta är ett helt nytt läge, nu kommer si och så att hända” har sagts av någon vid varje givet ögonblick historiskt. Och visst, ibland får någon av alla miljontals bullprofeter eller vargskrikare rätt.

NB, jag förnekar inte existensen av börskrascher eller den hypotetiska möjligheten att vi står inför en sådan, kanske med start rentav idag. Jag säger bara att jag inte vet någonting alls om framtiden. Inte ett jota. Allt som händer imorgon, om en timme eller om 20 år, är ett blankt papper för mig.

Jag ger inga investeringsråd, utan skriver bara min syn på saken. Upp till var och en att ta till sig eller avfärda. Det står en fritt. Däremot anser jag att, om man tror på fortsatt mänsklig utveckling, gör man rätt i att ligga lång i en bred portfölj med vettiga bolag. Om Homo Sapiens utvecklingen skulle gå åt fanders, är man ju körd ändå. När Putins svampmolnsbomber briserar utanför köksfönstret, kommer aktier isf ändå vara det minsta av ens problem.
Problemet här är att det resonemanget inte skiljer på olika orosmoln.

USAs hegemoni går tex mot sitt slut. Det har inget med konjunkturer att göra alls.

Detta pengatryckande slutar alltid på samma sätt. Med att borgenären inte längre kan betala sina skulder. Det är nu bara en fråga om tid i USAs fall.

Du har för kort tidsperspektiv. Men hur skulle det kunna vara annorlunda? Har du läst ekonomisk historia?

Många har hört talas om tulpan bubblan men få har hört talas om den ändå större bubblan man hade samtidigt. Husen i Amsterdam kostade fler gulden på 1600-talet än de gjorde när holland inträdde i euron 1999. På 300 år hade priserna alltså inte återhämtat sig.

Riskerna är helt enkelt betydlig större än de varit i modern tid, med undantag för 1971 då USA lämnade guldmyntfoten.

Det har alltid funnits risk för kärnvapenkrig, orosmoln om du så vill, men under cubakrisen var risken helt enkelt större. Castro bad tom chrustjov att bomba USA.

USA har varit det ekonomiska loket i 100 år. Det borde även de flesta förstå. Och det är lätt att se att det går mot sitt slut.

USA kan ha en bra framtid i alla fall (jag tror vasall-stater som sverige råkar sämre ut). Men först skall räkningar betalas och det lär inte bli så roligt.

Har inte sett en enda ekonom som tror att USA klarar detta.

Men det är som befolkningsdöden i västeuropa. Man kan tycka att den borde vara i nyheterna dagligen. Men istället låtsas vi inte om problemet.

Men för en människa gäller det att ha någon form av balans mellan nuet och framtiden. Det är det svåra.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-03 kl. 08:43.
Citera
2025-12-03, 09:26
Medlem
Citat:
Problemet här är att det resonemanget inte skiljer på olika orosmoln.

USAs hegemoni går tex mot sitt slut. Det har inget med konjunkturer att göra alls.

Detta pengatryckande slutar alltid på samma sätt. Med att borgenären inte längre kan betala sina skulder. Det är nu bara en fråga om tid i USAs fall.

Du har för kort tidsperspektiv. Men hur skulle det kunna vara annorlunda? Har du läst ekonomisk historia?

Många har hört talas om tulpan bubblan men få har hört talas om den ändå större bubblan man hade samtidigt. Husen i Amsterdam kostade fler gulden på 1600-talet än de gjorde när holland inträdde i euron 1999. På 300 år hade priserna alltså inte återhämtat sig.

Riskerna är helt enkelt betydlig större än de varit i modern tid, med undantag för 1971 då USA lämnade guldmyntfoten.

Det har alltid funnits risk för kärnvapenkrig, orosmoln om du så vill, men under cubakrisen var risken helt enkelt större. Castro bad tom chrustjov att bomba USA.

USA har varit det ekonomiska loket i 100 år. Det borde även de flesta förstå. Och det är lätt att se att det går mot sitt slut.

USA kan ha en bra framtid i alla fall (jag tror vasall-stater som sverige råkar sämre ut). Men först skall räkningar betalas och det lär inte bli så roligt.

Har inte sett en enda ekonom som tror att USA klarar detta.

Men det är som befolkningsdöden i västeuropa. Man kan tycka att den borde vara i nyheterna dagligen. Men istället låtsas vi inte om problemet.

Men för en människa gäller det att ha någon form av balans mellan nuet och framtiden. Det är det svåra.

Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel, jag säger bara att jag inte vet. Detta paradigmskifte (USAs ”död”) kan likväl inträffa på tisdag, om 50 eller 500 år. Ingen vet. Men tror dock dom flesta upplever omvärlden som skakig just nu.

Men alla, du inräknat, bör naturligtvis investera efter deras egen tro och uppfattning; ”Put the money where the mouth is”. Är du säker på att allt kommer att krascha och banka snart, ska du givetvis positionera dig därefter.

Jag själv väljer att tro på fortsatt mänsklig utveckling framgent, och placerar mig därefter. Säger inte att resan inte kan bli skakig, men år 2055, tror jag att jag är en lyckligare person med aktier köpta 2035, än pengarna i madrassen. Jag är villig att ta risken att följa med ner (och upp) i några rejäla lågkonjunkturer, än att gå torsk i det långa loppet.
Citera
2025-12-03, 09:40
Medlem
wwrs avatar
Burry blankar väl både AI och Tesla nu. 😁

Jag har inte tid med detaljer för ögonblicket så det får bli den gamla blandningen av isk, af, $, €, chf.

Någon värre krasch än de vi utsatts för tidigare tror jag inte på. Kriget "måste" ta slut och då gäller fomo 😁 i alla fall i blygsam skala
Senast redigerad av wwr 2025-12-03 kl. 09:45.
Citera
2025-12-03, 10:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel, jag säger bara att jag inte vet. Detta paradigmskifte (USAs ”död”) kan likväl inträffa på tisdag, om 50 eller 500 år. Ingen vet. Men tror dock dom flesta upplever omvärlden som skakig just nu.

Men alla, du inräknat, bör naturligtvis investera efter deras egen tro och uppfattning; ”Put the money where the mouth is”. Är du säker på att allt kommer att krascha och banka snart, ska du givetvis positionera dig därefter.

Jag själv väljer att tro på fortsatt mänsklig utveckling framgent, och placerar mig därefter. Säger inte att resan inte kan bli skakig, men år 2055, tror jag att jag är en lyckligare person med aktier köpta 2035, än pengarna i madrassen. Jag är villig att ta risken att följa med ner (och upp) i några rejäla lågkonjunkturer, än att gå torsk i det långa loppet.
Nej, på grund av exponential-matematik kan inte USas ekonomiska kollaps ske om 50 år. Det kan ta 20 år, men inte 50.
Problemet är att länder har slutat stödköpa USAs obligationer. Saudi har vänt USA ryggen (petrodollar). Det är en döds-spiral som bara spinner fortare och fortare (därav hocke-stick). Skuldberget bara ökar för varje år och räntekostnaden ökar (nu större än försvaret).

Det enda jag hävdar är att man kan inte se på de sista 30-40 åren och dra slutsatser av dom om framtiden. Situationen är onekligen ny. Det var det enda jag ville skjuta in.

JAg investerar för morgondagen, men också för en eventuell sättning.

Men poängen var just bara att det går inte att dra några slutsatser av utvecklingen sedan 1980. Det har varit en unik situation och byggt på att man kan ta lån som barnen får betala i framtiden. Det är ohållbart i längden.
Citera
2025-12-03, 12:35
Medlem
Citat:
Det enda jag hävdar är att man kan inte se på de sista 30-40 åren och dra slutsatser av dom om framtiden. Situationen är onekligen ny. Det var det enda jag ville skjuta in.

Jag håller med om att det inte går att köra bilen framåt och enbart titta i backspegeln. Då smäller det snart

Vad jag menade var att en person som nu går i pension, och som varit på börsen sedan 1985, kontra en som ständigt paniksäljer vid minsta skakning, i den ständiga tron om att den tillfälliga snuvan är dödlig cancer, nog har gjort mer pluring.
Citera
Igår, 17:25
Medlem
Bob-Dylans avatar
Dubblat mitt antal björnar precis
Får se om vi ska upp mot 3000 och jag bränner mig eller om vi vänder ner som sist vi var upp över 2800 och money printern kör igång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in