Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-30, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godskingen
Nu vill jag inte vara negativ, men på GC varslade dem nyss väldigt många nyexade och nyanställda på en vecka. Från planerade utbildningar, examinationer och precis färdiga förare till sparken..

Med det sagt hoppas jag verkligen inte att flera lokförare drabbas…

Det är ganska stor skillnad på gods och persontrafik när det gäller förmågan att förutspå framtida behov med tidtabeller osv. Sedan ha ni stackare också Henrik Dahlin.
Citera
2025-12-02, 12:09
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godskingen
Nu vill jag inte vara negativ, men på GC varslade dem nyss väldigt många nyexade och nyanställda på en vecka. Från planerade utbildningar, examinationer och precis färdiga förare till sparken..

Med det sagt hoppas jag verkligen inte att flera lokförare drabbas…

Gods, GC har haft dåliga resultat över hela året och mkt gods har flyttats över till vägarna.

Kändes ganska väntat att det skulle slå till nån gång
Citera
2025-12-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
det + att jag inte klarade minst 2 viktiga delmoment på sluttestet. vinkeldelen och stoppdelen framförallt (där du skulle indentifiera olika stopklossar på rörande axlar osv). Sen var jag ganska medveten att risken fanns. 365stk betalade för yrkespsykologiska undersökningen. endast 30 platser i sthlm. do the math liksom men det är inte hela värden. ska hålla utkik efter mtr tunnelbanan. om de söker folk inför sommaren. för 3 år sen kunde man söka sommarjobb som tunnelbaneförare direkt på arbetsförmedlingen med betald utbildning under våren. fanns inga grundkrav som jag minns det och utbildningen var kortare (typ 3 månader). jag sökte faktiskt då (för 3 år sen) - men valde ett lagerjobb istället i slutändan.

Fick ni veta resultatet på alla delmoment eller bara vad ni inte blev godkända på?
Citera
2025-12-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Det var nog mest till Danmark de vill öka trafiken. Skulle de varsla oss med SR skulle det, rent ut sagt, vara hål i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Jag har inte SR (men vill gärna få) annars är jeg rädd jag ligger risigt till om varsel skulle bli aktuellt.

Citat:
Fast det är svårt att jämföra godstrafik med upphandlad persontrafik. GC är dessutom inte kända för att vara de bästa med att hushålla med pengar för den delen heller och har ju strösslat ut tjänster till folk utan att ha täckning för det.

Citat:
Det är ganska stor skillnad på gods och persontrafik när det gäller förmågan att förutspå framtida behov med tidtabeller osv. Sedan ha ni stackare också Henrik Dahlin.

Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Gods, GC har haft dåliga resultat över hela året och mkt gods har flyttats över till vägarna.

Kändes ganska väntat att det skulle slå till nån gång

Nu menade inte jag att jämföra någonting. Det jag menade var att eftersom ni pratade om varsel och att ni skulle va ”safe” för att ni har utbildning så menade jag bara att cheferna inte bryr sig om dem precis gett en utbildning. Blir det varsel så blir det varsel. Då är det sist in först ut.
Citera
2025-12-03, 11:55
Medlem
Citat:

Vad gäller GC så är det företaget misskött i decennier med kostnader man inte har kontroll på, ineffektiv och byråkratisk organisation som är dålig på att reagera snabbt på förändringar samt att facket och företaget tillsammans gör det hela ännu segare. Det är snarast överraskande att GC inte har varslat fler och tidigare i alla delar av företaget. Nu pekar mycket på att GC löpande bantar ner företaget.
Citera
2025-12-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Vad gäller GC så är det företaget misskött i decennier med kostnader man inte har kontroll på, ineffektiv och byråkratisk organisation som är dålig på att reagera snabbt på förändringar samt att facket och företaget tillsammans gör det hela ännu segare. Det är snarast överraskande att GC inte har varslat fler och tidigare i alla delar av företaget. Nu pekar mycket på att GC löpande bantar ner företaget.

Förstår vad du menar. Jag tror dock när det gäller Öresundståg är risken för varsel ganska liten eftersom den upphandlade trafiken ökar och inte minskar.
Citera
2025-12-03, 16:30
Medlem
Citat:
Förstår vad du menar. Jag tror dock när det gäller Öresundståg är risken för varsel ganska liten eftersom den upphandlade trafiken ökar och inte minskar.

Gods är ju såklart en mer direkt reflektion av konjunkturläget och näringslivets efterfrågan än vad skattefinansierad politiskt styrd upphandlad trafik är. Där är väl snarare risken att nya operatörer i nya upphandlingar väljer att bedriva trafiken annorlunda än tidigare operatören inkl. att använda mindre personal om det är möjligt.

I GC:s specifika fall handlar uppsägningarna dock mer om mångårig misskötsel av företaget än konjunkturkänslig godstrafik.
Citera
Igår, 10:19
Medlem
Är det någon i denna grupp som har gjort prov hos tcc skolan tänkte kolla om alla prov är samma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in