Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-02, 18:41
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vänd på steken, vad säger att hon först sköt i höften? Varför kunde hon inte gå fram och sätta två påliggande skott i huvudet först och sedan avslutat med ett skott i höften. Hennes trovärdighet är obefintlig.
Nu har jag inte alla detaljer i huvudet men om hon nu som du säger sköt dom påsittande skotten i huvudet först och sen i höften, så bör väl det ha framkommit vid rekonstruktionen, vinkel m.m. som man visar på filmen.
Citera
2025-12-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Nu har jag inte alla detaljer i huvudet men om hon nu som du säger sköt dom påsittande skotten i huvudet först och sen i höften, så bör väl det ha framkommit vid rekonstruktionen, vinkel m.m. som man visar på filmen.
Vinklarna kan inte säga något om ordningen mellan skotten. Om du menar att skotten har kommit ifrån olika håll kan hon ha förflyttat sig mellan skotten.
Citera
2025-12-02, 20:52
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Vinklarna kan inte säga något om ordningen mellan skotten. Om du menar att skotten har kommit ifrån olika håll kan hon ha förflyttat sig mellan skotten.
Så kan det vara. Menade mer om man kunde utesluta någon vinkel utefter hennes egen utsago. Självklart är det så att SS även kan fara med osanning. Jag utesluter ingenting.
Citera
2025-12-02, 21:08
Medlem
Hur förklarar hon skospåren i FUP? Känns som det största problemet av all teknisk bevisning. Måste ju funnits något skäl att polisen struntat i det eller bortförklarat det i alla fall. Förutom att de skyddar invandraren/informatören.
Citera
2025-12-02, 21:20
Medlem
Sedan vore det intressant att veta vad de bägge rättsläkarna i målet har sagt. De måste väl ha uttalat sig om skott ordningen? Och står de fast vid sin uppfattning? Är det självklart att Eriksson har rätt och att de har fel?
Senast redigerad av TomP. 2025-12-02 kl. 21:23.
Citera
2025-12-02, 23:22
Medlem
OBS: Detta inlägg jag skrivit här är bara ett generellt antagande.
Det kanske inte alls stämmer med de faktiska fynden på platsen.

Jag har ingen koll på om de brukar försöka uppskatta mängden blod. Det blir rätt så svårt genom att det sugs upp av sängkläderna osv.

Citat:

Citat:
Sedan vore det intressant att veta vad de bägge rättsläkarna i målet har sagt. De måste väl ha uttalat sig om skott ordningen? Och står de fast vid sin uppfattning? Är det självklart att Eriksson har rätt och att de har fel?

Svårt att säga bara så här. Men när kroppen är död så har hjärtat slutat att slå.
Därför så kommer ett skottsår som tillfogats efter döden inte att kunna blöda ut lika mycket.
De största blodfläckarna är alltså vid de skador då kroppen fortfarande var vid liv.
Dvs att det fanns ett blodtryck.

Vid skott mot huvudet så har blodet ingen annanstans att ta vägen än att rinna ut genom
skotthålet. Vilket egentligen är rätt litet.

Däremot tex ett skott mot magen så kan blodet ansamlas inne i magen istället.

Sedan har höften inga större ytliga blodkärl.
Så ett skottsår där kan inte blöda så mycket.
Går det flera minuter mellan skotten så blir det mindre och mindre
utläckande blod ju nyare skotthålen är.
Eftersom blodtrycket sjunker med tiden.

Däremot är höften/bäckenet så stort att vid svårare olyckor som tex trafikolyckor att
det blir större inre blödningar där i nedre delen av buken, ifall bäckenet brutits sönder.

Därför är det en komplicerad process att stabilisera ett trasigt bäcken,
och minska på blödningarna. Man använder stänger och skruvar av
Titan-metall för att skruva ihop bäckenet.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-12-02 kl. 23:48.
Citera
2025-12-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nej filmen är inspelad en månad efter mordet och hon har uppgett samma historia i flera förhör innan och råmaterialet till filmen är sex timmar långt. De höll på hela kvällen och natten med rekonstruktionsvideon. Det du ser är ett urklipp. Ett urval som polisen har gjort. Så "behärskad" kan lika gärna betyda trött och less på att upprepa vad som hänt.

Inte heller omöjligt att hon knaprat lite lugnande.
Citera
Igår, 00:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Man visar vinklar och skotten att avlossades på nära håll mot huvudet. Det Sonny Björk mfl gör är att ta Saras påstående att hon inte kunde vara så hemsk att hon kunde skjuta någon på så nära håll för sanning.
Att det gick bra att skjuta mannen till pastorns fru i ansiktet var dock inte något problem.
Citera
Igår, 01:07
Medlem
Citat:
Man visar vinklar och skotten att avlossades på nära håll mot huvudet. Det Sonny Björk mfl gör är att ta Saras påstående att hon inte kunde vara så hemsk att hon kunde skjuta någon på så nära håll för sanning.
Att det gick bra att skjuta mannen till pastorns fru i ansiktet var dock inte något problem.

Fin tjej den där S. Barnflickan som tidigare råkade drämma en hammare i huvet på A när hon sov. Klart att hon inte skjuter nån i skallen på mindre än 2 meters avstånd.
Citera
Igår, 06:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Mannen till pastorns älskarinna skall det givetvis står, Daniel L.
Citera
Igår, 06:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Fin tjej den där S. Barnflickan som tidigare råkade drämma en hammare i huvet på A när hon sov. Klart att hon inte skjuter nån i skallen på mindre än 2 meters avstånd.
Ja en riktigt sjuk person, det är nog bara pastorn som är värre.
Citera
Igår, 09:45
Medlem
Sara Svensson sa inför rekonstruktionen av mordet: hon sa, jag klarar inte av att vara för nära känslomässigt, inte ens nu klarar jag av att sätta revolvern mot huvudet och skjuta. Inför den rekonstruktionen av mordet var det bara polisen och mördaren som visste att Alexandra Fossmo hade blivit skjuten med två påsittande skott, alltså att någon hade satt revolvern mot Alexandras huvud och skjutit ihjäl henne med två skott. Sara Svensson sa att hon inte klarade av att vara för nära känslomässigt. Nej det är ju enklare för henne att stå på någon meters avstånd och visa hur hon sköt mot Alexandras huvud istället för att säga sanningen, att hon sköt ihjäl Alexandra Fossmo genom att sätta revolvern mot Alexandras huvud och döda henne. Sara Svensson sa inte, att inte ens nu klarar jag av att sikta mot huvudet med revolvern och skjuta, Nej hon sa, inte ens nu klarar jag av att SÄTTA revolvern mot huvudet och skjuta. Bara mördaren och polisen visste vid det tillfället om att Alexandra Fossmo mördades genom att någon satt en revolver mot hennes huvud och dödade henne med två skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in