2025-12-02, 18:48
Medlem
aina08s avatar
Jag formaterade min dator för några veckor sedan pga problem så den bör va ren och använder den enbart för enklare kontorsarbete och surf. Är inte inne på några tveksamma sidor, ingen porr osv. Laddar inte ner tveksamt innehåll mm.
Så igår betalade jag ett par grejer online med Paypal, vilket jag inte använt mig av på ett par år.
Några minuter senare börjar det att ramlar det in mail om betalningar ("Online Billings" på virusprogram jag aldrig haft, erbjudanden på grejer jag aldrig tittat på och länkar för att bekräfta grejer hit och dit.
Avsändarna är långa mailadresser som är helt påhittade så man ser direkt att allt är fake.
Jag klickar så klart inte på filer som skickats med eller på länkar osv.
Men hur har skiten hittat mina mailadresser? Kan jag fått nåt skit genom Paypal!???

Avänder Thunderbird för mailen och hittar inte heller nåt sätt att spärra adresserna (vilket ifs kanske är meningslöst då dom är nya varje gång.
Sjukt störande är det. Rätt som det är kan man ju klicka på nåt av misstag om mailen ser realistiska så vill ju slippa skiten.

Vad kan jag göra?
Citera
2025-12-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag formaterade min dator för några veckor sedan pga problem så den bör va ren och använder den enbart för enklare kontorsarbete och surf. Är inte inne på några tveksamma sidor, ingen porr osv. Laddar inte ner tveksamt innehåll mm.
Så igår betalade jag ett par grejer online med Paypal, vilket jag inte använt mig av på ett par år.
Några minuter senare börjar det att ramlar det in mail om betalningar ("Online Billings" på virusprogram jag aldrig haft, erbjudanden på grejer jag aldrig tittat på och länkar för att bekräfta grejer hit och dit.
Avsändarna är långa mailadresser som är helt påhittade så man ser direkt att allt är fake.
Jag klickar så klart inte på filer som skickats med eller på länkar osv.
Men hur har skiten hittat mina mailadresser? Kan jag fått nåt skit genom Paypal!???

Avänder Thunderbird för mailen och hittar inte heller nåt sätt att spärra adresserna (vilket ifs kanske är meningslöst då dom är nya varje gång.
Sjukt störande är det. Rätt som det är kan man ju klicka på nåt av misstag om mailen ser realistiska så vill ju slippa skiten.

Vad kan jag göra?

Slå på spamfiltret i ditt mailkonto.
Rapportera allt som spam, så börjar det filtrera men kan ta tid.
Citera
2025-12-03, 00:55
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Slå på spamfiltret i ditt mailkonto.
Rapportera allt som spam, så börjar det filtrera men kan ta tid.
I min G-mail, eller i mail programmet?
Hittar inget enkelt sätt att flagga mailen i programmet.
Citera
2025-12-03, 05:56
Medlem
Citat:
I min G-mail, eller i mail programmet?
Hittar inget enkelt sätt att flagga mailen i programmet.
I G-mail är det lättast, men sen kan du även kolla denna länken för Thunderbird:
https://blog.thunderbird.net/2024/09/thunderbird-and-spam/
har tyvärr ite själv använt Thunderbird som mailklient själv
Citera
2025-12-03, 14:00
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
I G-mail är det lättast, men sen kan du även kolla denna länken för Thunderbird:
https://blog.thunderbird.net/2024/09/thunderbird-and-spam/
har tyvärr ite själv använt Thunderbird som mailklient själv
Tack jag får testa mig fram.
Citera
2025-12-03, 14:03
Medlem
Citat:
Tack jag får testa mig fram.
Lycka till och hoppas du inte behöver kämpa för hårt och länge, för spam vill vi inte ha, har jobbat med antispam-filtrering och det är inte billigt.
Varken i arbetstid eller programvara och hårdvara.
Citera
2025-12-03, 14:08
Medlem
Jag började använda PayPal för första gången för några veckor sen och senast häromdagen men har inte upplevt samma alls. Kanske beror på något annat?
Citera
2025-12-03, 14:13
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag började använda PayPal för första gången för några veckor sen och senast häromdagen men har inte upplevt samma alls. Kanske beror på något annat?
Ja kanske. Men det känns konstigt då det kom direkt efter och jag inte gjort något annat.
Jag har bara använt Paypal några enstaka gånger för några år sedan och nu under Black Friday för ett par julklappsköp. Men oavsett var mailen kommer från är dom väldigt irriterande.
Vet inte hur det är idag men förr när man hade div filter försvann ju även vissa mail man ville få. Hoppas det inte blir så nu.
Citera
2025-12-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ja kanske. Men det känns konstigt då det kom direkt efter och jag inte gjort något annat.
Jag har bara använt Paypal några enstaka gånger för några år sedan och nu under Black Friday för ett par julklappsköp. Men oavsett var mailen kommer från är dom väldigt irriterande.
Vet inte hur det är idag men förr när man hade div filter försvann ju även vissa mail man ville få. Hoppas det inte blir så nu.
Fattar. Kan inte svara på det med filter nuförtiden men kan det inte vara sidorna du handlat från som är problemet då?
Citera
2025-12-03, 16:33
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Fattar. Kan inte svara på det med filter nuförtiden men kan det inte vara sidorna du handlat från som är problemet då?
Jo visst kan det vara så men det har inte varit några konstiga sidor.
Brukar handla med kort direkt men testade Paypal för att se hur det var kopplat till kortet och när de va enkelt så kändes det säkrare.
Men kortuppgifterna bör väl va säkra hos Paypal i alla fall, hoppas ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in