2025-12-03, 08:37
Avstängd
Häromdagen bombade Israel som de har för vana Libanon, men denna gång så detonerade inte en av deras amerikanska glidbomber utan den togs om hand intakt av lokala styrkor. Nu vill USA ha tillbaka den av rädsla för att tekniken skall komma i "fel" händer. Hur långt är de villiga att gå?

https://defencesecurityasia.com/en/us-demands-return-gbu39b-lebanon-tech-leak-fears/
Citera
2025-12-03, 09:34
Medlem
Fuldamobiles avatar
Staten Israel har i många fall sålt USAs militärteknologi till bland annat Kina.

En fråga till AI ger följande svar: According to the results from Brave Search, there have been several instances where Israel has sold advanced military technology to China, which has raised concerns among US officials. The CIA has assessed that Israel has sold advanced military technology to China for over a decade, including jet fighters, air-to-air missiles, and tanks. The technology sale is estimated to be worth several billion dollars.

Så frågan är inte att en USA tillverkad glidbomb med spetsteknologi är på rymmen, utan att Israel ännu inte hunnit sälja bombens teknologi till Kina, och nu riskerar att gå miste om stora belopp om Kina får bomben gratis.
Citera
2025-12-03, 09:58
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Haha!
Helt otroligt, man vill ha tillbaka en bomb som släppts över ett land, för att den inte detonerade.
Det enda som kunde vara dummare är om Libanon skulle göra dom till viljes.
Citera
2025-12-03, 10:00
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Häromdagen bombade Israel som de har för vana Libanon, men denna gång så detonerade inte en av deras amerikanska glidbomber utan den togs om hand intakt av lokala styrkor. Nu vill USA ha tillbaka den av rädsla för att tekniken skall komma i "fel" händer. Hur långt är de villiga att gå?

https://defencesecurityasia.com/en/us-demands-return-gbu39b-lebanon-tech-leak-fears/

Klart dom kommer lämna tillbaka bomben

Knäpper USA med fingrarna så gör Libaneserna precis vad som dom blir tillsagda att göra.

Dom vill inte bli ovän med USA. Skulle dom bli svartlistade så är deras näringsliv kaputt.
Citera
2025-12-03, 10:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och? Det är väl helt upp till Libanon att välja om de vill lyssna på vad USA säger eller inte och det är helt upp till USA att hjälpa Israel att bomba sandfolket tillbaka till stenåldern om de inte lyder.

USA har hela tiden hjälpt Israel (man kan nämna ett land utan att använda rasistiska termer) att bomba sönder dess grannländer. Man låg ju en gång t o m utanför Beirut och besköt staden med slagskepp. Sista gången, tror jag, kanoner från slagskepp användes i krig.
Citera
2025-12-03, 11:37
Bannlyst
Det är väl inte sannolikt att Libanon lämnar tillbaka en glidbomb, som kunde ha dödat flertalet individer 🥵
Risken är den kommer tillbaka lika fort igen..

Kina har betydligt bättre teknik på sina vapen.
Om de har tagit över mycket inom teknik i världen, så vad har de då som vapen...
Citera
2025-12-03, 12:33
Medlem
Tar USA emot bomben om Libanon faktiskt returnerar den?
Jag skulle inte vilja ta emot en bomb från en fiende. Den kan ju vara manipulerad att smälla närsomhelst.
Citera
2025-12-03, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tar USA emot bomben om Libanon faktiskt returnerar den?
Jag skulle inte vilja ta emot en bomb från en fiende. Den kan ju vara manipulerad att smälla närsomhelst.
Det är mer Israels metod, men för all del, Libanon kanske lärde sig av deras stora terrorattack.
Citera
2026-02-14, 02:34
Medlem
Det finns troligen inget anmärkningsvärt inne i den bomben.
Dvs inget som Kina inte redan känner till.
Men man tycker ju att USA borde ha någon slags killswitch som
dödar all data inuti kretsarna. om det nu finns något av värde
i den.

Glidbomberna ska navigera efter typ GPS, och det enda som behövs är robusta antenner och en förprogrammerad glidbana som fenorna försöker att följa.

Hela historien kan dock vara hittepå och ljug från början. Att det inte finns någon
borttappad bomb.
Utan att alla har smällt av som de ska.
Det är ju rätt orimligt att begära att få tillbaka en bomb som är apterad och osäkrad, eller hur ?
I synnerhet av den storleken som lätt kan utradera flera kvarter till bara grushögar.

Hur dum får man vara egentligen ?

Jag kan tänka mig att USA och Israel planterar sådana här rykten för att avlyssna
de förment << korkade >> libaneserna.
Att de är på allvar ute och letar i ingenmanslandet där nu.

På så vis så kan de se trupprörelser osv och uppskatta fiendens slagkraft mm.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-02-14 kl. 02:37.
Citera
2026-02-19, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
HAHA - Det bara måste du utveckla om hur genialt Israel och Mossad skulle ha genomfört denna
sprängning och terrordåd i Beiruts hamn ?
Nu fabulerar du väl ändå fritt och slåss vilt mot en ren halmdocka.

Trådens ämne var att USA skulle krävt tillbaka en bomb de förlorat i Libanon och inlägget jag besvarade handlade om att den i så fall kunde vara försåtminerad. Det jag syftade på var naturligtvis
de försåtminerade telefoner som Mossad använde mot Hezbollah och de som hade oturen att vara i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in