Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-11-30, 23:37
Medlem
Jag vet inte och förstår inte varför man utsätter sig själv för andras skitmående
Jag äääälskar honom så mycket
Ja men han älskar inte dig
Han är sjuk och behöver blir frisk i sitt eget trauma innan han kan älska någon
Citera
2025-12-01, 04:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluetoo12
Varning för lång text!

Vi har varit ihop i sex år och vi är ganska lika. När vi började dejta så sa han att han trodde alltid att sexet kunde vara så bra. Nu alla år efteråt förstår jag den kommentaren.

Han har successivt inte velat ligga och efter sex månader med nästan ingen sex och att han varit emotionellt tillbakadragen så berättade han tillslut att han utsätts för flera sexuella övergrepp som barn av en bekant till familjen. Har läst på lite grann och förstår att majoriteten av män som har utsatts för sånt aldrig berättar om det och jag är den enda som vet om det. Det är iofs positivt att han kände sig så trygg med att berätta för mig och han sökte hjälp från en psykolog.

Problemet är att han inte har berättat om vad hände till psykologen så den uppföljningstid han fick är om en månad. Under tiden så är det tydligt att han lider av PTSD med mardrömmar och knappt orkar krama mig. Under relationen har vi alltid varit fysiskt nära med varandra och allt detta har nu försvunnit och han knappt pratar med mig.

Han sa att detta som hänt honom har förändrat honom för alltid, vilket man kan förstå. Jag har min egen historia med trauma och föräldrar som övergav mig när jag var sjuk och jag utsatts för hedersförtryck. Efter decennier av terapi mår jag bra men jag erkänner att det är mycket svårt att stå ut med att han nästan inte vill ha med mig att göra. Jag förstår att PTSD fuckar upp människor och kan döda relationer men det behöver inte vara så i alla fall.

Han är i grund och botten en trygg och stabil person som har varit en bra partner och en fantastisk bonuspappa. Jag älskar honom oerhört. Men det är så svårt att stå ut med att bli behandlad såhär, att han har blivit emotionellt nedstängd. Jag är en som gillar sex och närhet.

Vilka krav kan man ställa på en partner i detta läge? Han sa att han vet att jag försöker hjälpa honom men att det finns en gräns med vad andra kan göra. Det känns som han inte riktigt försöker att få hjälp och genom hans jobb vet han hur mycket psykiatrin suger vad gäller att hjälpa folk med PTSD. Det må vara svårt men det blir såklart omöjligt att få hjälp om man inte försöker på riktigt.
många skriver säkert "man kan inte ändra på andra" eller "det är inte ditt ansvar eller "är du medberoende" eller "man kan inte hjälpa den som inte vill ha hjälp".
Och så vidare
Vänligen bortse från denna typ av kommentarer som kan uppfattas fel som "lev och låt leva" eller "sköt dig själv och skit i andra."
Man kan visst förändra människor genom att ge dem nya insikter, genom att ge dem hjälp att tänka i nya banor. Vilket kan förändra beteende och känslor
Man kan vara stöttande och mata med ett antal återkommande frågor som sätter igång tankarna t ex:
- har du accepterat att du inte kan skriva om historien?
- vad är det du inte kan acceptera då?
- vad är det du ältar?
- att ingen såg dig?
- att ingen hjälpte dig?
- att du själv inte sa nej?
- att människor är opålitliga?
- skäms du för ditt kön?
- förstår du att en människa kan välja sina tankar?
- att man kan välja sitt beteende?
- att man därigenom kan påverka sina känslor?
- kan detta gälla dig också?
- vill du kunna välja dina tankar?
Om psykologen
- hur känns det att ha berättat detta för mig?
- har vår relation blivit sämre genom att du har berättat vad som ligger bakom ditt mående?
- Vad tror du händer med skammen om du fortsätter bära den ensam?
- Hur mycket energi går åt till att dölja det du inte berättar?
- Vad skulle hända om du gav någon annan chansen att inte döma dig?
-------------
ja du begriper andemeningen, det är ju inte meningen att rabbla dessa frågor utan mer att ta tillfället i akt när det uppstår en chans att lämpliga ställa frågor som får hen att tänka i andra banor än att gräva ner sig i gamla tankar av hopplöshet.
inte - på grund av sin egen frustration - ställa skuldfrågor som förvärrar känslan av att vara värdelös
- fattar du inte att xxx?
- du måste ju praaata med psykologen, annars är det ju ingen ide att gå dit ens eller hur?!
- du måste ta tag i detta nu, så här kan vi inte ha det? Du måste förstå hur jag har det också eller hur?
--------------
Det verkar som om en depression kan vara på väg
Citera
2025-12-01, 05:07
Medlem
Citat:
Varning för lång text!

Vi har varit ihop i sex år och vi är ganska lika. När vi började dejta så sa han att han trodde alltid att sexet kunde vara så bra. Nu alla år efteråt förstår jag den kommentaren.

Han har successivt inte velat ligga och efter sex månader med nästan ingen sex och att han varit emotionellt tillbakadragen så berättade han tillslut att han utsätts för flera sexuella övergrepp som barn av en bekant till familjen. Har läst på lite grann och förstår att majoriteten av män som har utsatts för sånt aldrig berättar om det och jag är den enda som vet om det. Det är iofs positivt att han kände sig så trygg med att berätta för mig och han sökte hjälp från en psykolog.

Problemet är att han inte har berättat om vad hände till psykologen så den uppföljningstid han fick är om en månad. Under tiden så är det tydligt att han lider av PTSD med mardrömmar och knappt orkar krama mig. Under relationen har vi alltid varit fysiskt nära med varandra och allt detta har nu försvunnit och han knappt pratar med mig.

Han sa att detta som hänt honom har förändrat honom för alltid, vilket man kan förstå. Jag har min egen historia med trauma och föräldrar som övergav mig när jag var sjuk och jag utsatts för hedersförtryck. Efter decennier av terapi mår jag bra men jag erkänner att det är mycket svårt att stå ut med att han nästan inte vill ha med mig att göra. Jag förstår att PTSD fuckar upp människor och kan döda relationer men det behöver inte vara så i alla fall.

Han är i grund och botten en trygg och stabil person som har varit en bra partner och en fantastisk bonuspappa. Jag älskar honom oerhört. Men det är så svårt att stå ut med att bli behandlad såhär, att han har blivit emotionellt nedstängd. Jag är en som gillar sex och närhet.

Vilka krav kan man ställa på en partner i detta läge? Han sa att han vet att jag försöker hjälpa honom men att det finns en gräns med vad andra kan göra. Det känns som han inte riktigt försöker att få hjälp och genom hans jobb vet han hur mycket psykiatrin suger vad gäller att hjälpa folk med PTSD. Det må vara svårt men det blir såklart omöjligt att få hjälp om man inte försöker på riktigt.

Krav?????

Du ska inte ställa några krav! Du är inte offret! Bara självisk och kåt.

Gör som du gjort i dina tidigare förhållanden, var otrogen.
Citera
2025-12-01, 07:47
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amandymoore
Håller med om professionell hjälp kan vara en bra idé, men vad i helvete har du fått det ifrån att vi tjejer tappar respekten när våra män visar sig sårbara och delar med sig av traumatiska händelser? Tvärtom verkligen har det alltid varit i min värld.

Biologi.
Citera
2025-12-01, 08:24
Medlem
Kleiners avatar
Det är otroligt konstigt beteende. Om man inte kan söker tröst och stöd hoss sin partner när man mår som värst, då är det något fel med relationen.

Kanske är han otrogen eller helt enkelt inte är kär i dig längre?

Citat:
Du kanske läser in för mycket. Självklart är det ingen idé med samlag nu, det har jag inte begärt och förväntar verkligen inte, han är tydligen traumatiserad. Men att inte ens orka hålla händer känns tufft när vi har alltid varit så fysiskt nära (här pratar jag inte ens om sex utan kramar, en arm runt axeln osv). Och när det följer med knappt något samtal alls mer än godmorgon, hej, hejdå, vad ska vi laga ikväll då är det en stor förändring i vardagen
Citera
2025-12-01, 10:51
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
När är våld någonsin rätt?

Våld med syfte att försvara sig själv och / eller andra. Våld i syfte att få någon att komma ur sin "panikreaktion" t ex vid ett drunkningstillbud eller vid en större katastrof där hela deras beteende kan riskera deras och andras liv.

I detta fall som är ett lågintensivt skadlig beteende går det förstås att diskutera om en örfil är lämplig eller ej men generellt svarar män bättre på våld än vad kvinnor gör så inte omöjligt att det skulle få honom att faktiskt vakna till och inse vad han håller på med. Dock bättre om en manlig vän ger honom örfilen istället ifall han tar det på fel sätt och ger igen.

// CC
Citera
2025-12-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Våld med syfte att försvara sig själv och / eller andra. Våld i syfte att få någon att komma ur sin "panikreaktion" t ex vid ett drunkningstillbud eller vid en större katastrof där hela deras beteende kan riskera deras och andras liv.

I detta fall som är ett lågintensivt skadlig beteende går det förstås att diskutera om en örfil är lämplig eller ej men generellt svarar män bättre på våld än vad kvinnor gör så inte omöjligt att det skulle få honom att faktiskt vakna till och inse vad han håller på med. Dock bättre om en manlig vän ger honom örfilen istället ifall han tar det på fel sätt och ger igen.

// CC
Håller med om första stycket, men ge honom en örfil för att han känner som han gör? Låter inte särskilt konstruktivt i mina öron om man utgår från att hans förklaring stämmer. Bättre att lämna honom så han får en tankeställare och förhoppningsvis tar tag i saken och i så fall börja om efter det. Men eftersom han verkar helt känslomässigt distanserad blir det nog svårt att reparera.
Citera
2025-12-01, 11:54
Medlem
Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva ut allt detta- ska komma ihåg det när det finns en öppning.

Instämmer, när man bestämmer att dela livet med någon och den personen lider oerhört är det fruktansvärt att överge den.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
många skriver säkert "man kan inte ändra på andra" eller "det är inte ditt ansvar eller "är du medberoende" eller "man kan inte hjälpa den som inte vill ha hjälp".
Och så vidare
Vänligen bortse från denna typ av kommentarer som kan uppfattas fel som "lev och låt leva" eller "sköt dig själv och skit i andra."
Man kan visst förändra människor genom att ge dem nya insikter, genom att ge dem hjälp att tänka i nya banor. Vilket kan förändra beteende och känslor
Man kan vara stöttande och mata med ett antal återkommande frågor som sätter igång tankarna t ex:
- har du accepterat att du inte kan skriva om historien?
- vad är det du inte kan acceptera då?
- vad är det du ältar?
- att ingen såg dig?
- att ingen hjälpte dig?
- att du själv inte sa nej?
- att människor är opålitliga?
- skäms du för ditt kön?
- förstår du att en människa kan välja sina tankar?
- att man kan välja sitt beteende?
- att man därigenom kan påverka sina känslor?
- kan detta gälla dig också?
- vill du kunna välja dina tankar?
Om psykologen
- hur känns det att ha berättat detta för mig?
- har vår relation blivit sämre genom att du har berättat vad som ligger bakom ditt mående?
- Vad tror du händer med skammen om du fortsätter bära den ensam?
- Hur mycket energi går åt till att dölja det du inte berättar?
- Vad skulle hända om du gav någon annan chansen att inte döma dig?
-------------
ja du begriper andemeningen, det är ju inte meningen att rabbla dessa frågor utan mer att ta tillfället i akt när det uppstår en chans att lämpliga ställa frågor som får hen att tänka i andra banor än att gräva ner sig i gamla tankar av hopplöshet.
inte - på grund av sin egen frustration - ställa skuldfrågor som förvärrar känslan av att vara värdelös
- fattar du inte att xxx?
- du måste ju praaata med psykologen, annars är det ju ingen ide att gå dit ens eller hur?!
- du måste ta tag i detta nu, så här kan vi inte ha det? Du måste förstå hur jag har det också eller hur?
--------------
Det verkar som om en depression kan vara på väg
Citera
2025-12-03, 00:28
Medlem
Börjar denna person på I?
Citera
2025-12-03, 02:26
Medlem
Jag är bitter och cynisk men.. dryga 5 år utan några problem och helt plötsligt börjar han bete sig som otrogna gör med bortförklaringar och ursäkter inkluderat. Jag kan ju så klart ha fel och jag vet att ens trauman kan blossa upp lite när som helst i livet eller aldrig för den delen.

Klart man vill hjälpa och stödja den man älskar vare sig det är partner, vänner eller familj men när det börjar påverka negativt så pass att det går ut över vardagen och ens mående och psykiska hälsa så är det dags att göra något åt det, eller?

Du måste se till dig själv och dina barn först, så där kan ni ju inte leva förstår du väl, speciellt om han inte vill göra något åt det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in