Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-10-15, 19:14
Medlem
Är det jag som fått kognitiv svikt på sistone eller tolkar jag det här rätt?

"För varor som säljs över 500 SEK får du 70% på delen över 500 SEK"

Om jag säljer ett par sneakers för 600 kr får jag alltså 70% av 100 kr? Är det så man ska tolka det?
I så fall är det ju totalt värdelöst.
Citera
2025-10-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol

Om jag säljer ett par sneakers för 600 kr får jag alltså 70% av 100 kr? Är det så man ska tolka det?

Glömde du 40% av 500 kr = 200 kr, och annonskostnaden på 12 kr. Vilket väl ger 258 kr.
Citera
2025-10-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Glömde du 40% av 500 kr = 200 kr, och annonskostnaden på 12 kr. Vilket väl ger 258 kr.
Så måste det vara.
Citera
2025-11-03, 09:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Intressant artikel i SvD idag!

"Märkeskläder rensas bort – eller försvinner. Bland Sellpys kunder pyr ett missnöje. ”Oanvända plagg har blivit utsorterade, speciellt dyrare grejer”, säger styrelseproffset Gunvor Engström."

https://www.svd.se/a/EydKW5/sellpys-...agg-forsvinner

Det är alltså ett flertal sellpyanvändate som erfarit att dyrare kläder i nyskick systematiskt rensas bort med motiveringen att de är slitna eller fläckiga medans uppenbart slitna men billigare plagg klarar granskningen.
Citera
2025-11-03, 10:02
Medlem
brianmolkos avatar
Man kan köpa kläder eh menar om man inte gillar dagens jättestora byxjeansmode anpassat för 2 personer i benen så kan man hitta normalare storlek på Sellpy. Kollar man vanliga modesidor så är det ju minimalt med jeans som inte är stora. Samma sak med de andra allt ska vara oversized, i ex tröjor kan man iaf hitta xxs och få den sitta normalt
Citera
2025-11-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Sålt en kasse nu. Sålde ungefär 20 plagg utav 40. Bra betygssättning, rena, hela, ej slitna. Blandade märken från Pomp de Lux till Lager 157, HM, Polo Sport, Lindex, spritt blandat.

Intjänade pengar 9 kr efter några månader förtjänsten var så liten per plagg och så donerade de vidare det som inte såldes till välgörenhet och tog 12kr per plagg vilket gjorde att jag inte fick något själv.

Så skänker bort mina kläder hädanefter. Enklare.

Tyvärr samma upplevelse av att sälja på Sellpy. Scam rakt av! Ångrar att jag inte läste alla tusentals recensioner på Trustpilot.

Att Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta inte gjort ett program om detta är för mig helt ofattbart!

Sellpy ägs av till större del av H&M och gissa vem som äger "välgörenhetsbolaget" som återvinner kläderna som skänks efter att de inte blivit sålda eller utsorterade, jo H&M.

*Majority ownership: H&M Group is the
main owner of Sellpy, holding a stake of
approximately 70-74%

*H&M Group har även startat ett
företag som heter Looper Textile Co.
Ett återvinningssystem som tar
gamla plagg och förvandlar dem till nya.
(Systemet består av en rad steg: gamla plagg
rengörs, sorteras, spinner om till nytt garn
och stickas sedan till nya produkter som kan
köpas av kunderna, till exempel en tröja.)
Citera
2025-11-13, 21:39
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oiamant
Tyvärr samma upplevelse av att sälja på Sellpy. Scam rakt av! Ångrar att jag inte läste alla tusentals recensioner på Trustpilot.

Att Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta inte gjort ett program om detta är för mig helt ofattbart!

Sellpy ägs av till större del av H&M och gissa vem som äger "välgörenhetsbolaget" som återvinner kläderna som skänks efter att de inte blivit sålda eller utsorterade, jo H&M.

*Majority ownership: H&M Group is the
main owner of Sellpy, holding a stake of
approximately 70-74%

*H&M Group har även startat ett
företag som heter Looper Textile Co.
Ett återvinningssystem som tar
gamla plagg och förvandlar dem till nya.
(Systemet består av en rad steg: gamla plagg
rengörs, sorteras, spinner om till nytt garn
och stickas sedan till nya produkter som kan
köpas av kunderna, till exempel en tröja.)
Najs.

Fin information. Synd att aktien steg och snart köps ut och blir privat så att vanliga Svenssons inte kan ta del av de framtida vinsterna.

Sellpy är najs.

Köpte en internet router och den tuffar på för 190:- i månaden obegränsat.

Den kostade väl 300kr eller nåt.

Ibland har man tur eller hela tiden om man väljer den så att säga.
Citera
2025-11-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol

Jag har hört folk som inte fått betalt alls… skulle inte våga sälja där då är vinted bättre.
Citera
2025-12-02, 21:05
Medlem
Som köpare under ett antal år har jag nästan enbart positiva erfarenheter. Det de mest kunde bli bättre på är att ta bättre bilder, och att de även kunde ta fler bilder på sina objekt.

Som någon skrev i denna tråd eller i en annan, så är Sellpy bra för köpare men mindre bra för säljare. Jag tittade på en sida som jämförde olika säljsajter för second hand-kläder, och de beskrev det i princip som att Sellpy är en sida där säljaren inte får mycket för sina inskickade kläder, nästan som att ge bort dem gratis, och att det dessutom ofta tar lång tid innan de blir sålda. Är man som säljare bara medveten om det...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in