Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-26, 15:16
Medlem
När man startar AB måste man ju lägga upp 25 kkr i aktiekapital. Om dessa pengar - som i mitt fall - kommer från privatinkomst så är det ju skattade pengar. Men när företaget väl rullar på och har sitt eget kapital, finns det något sätt jag kan få tillbaka dessa pengar som privatperson? För om jag tar ut dem som lön så måste jag väl skatta för dem en gång till, och även betala sociala avgifter?
Citera
2025-11-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdunken
När man startar AB måste man ju lägga upp 25 kkr i aktiekapital. Om dessa pengar - som i mitt fall - kommer från privatinkomst så är det ju skattade pengar. Men när företaget väl rullar på och har sitt eget kapital, finns det något sätt jag kan få tillbaka dessa pengar som privatperson? För om jag tar ut dem som lön så måste jag väl skatta för dem en gång till, och även betala sociala avgifter?

avvecklar du bolaget en vacker dag så plockar du ju ut de här 25kkr skattefritt.
Citera
2025-11-26, 18:15
Medlem
Eller om det säljs är insatssumman "skattefri".
Citera
2025-11-26, 20:00
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:

Ja alltså det du gör är att köpa aktier i ett nystartat bolag, säg att du startar ett bolag med aktiekapital på 25K och det är 1000 aktier, då är varje aktie värd 25 kr. Så du har som privatperson inte gjort av med en enda krona, du har ju aktier som är värda 25K. Sedan går förhoppningsvis bolaget bra och kan ge aktieutdelning till dig. Om du avvecklar bolaget får du tillbaka det som finns i bolaget, säg att det finns 25K kvar i bolaget då får du 25 kr/aktie vilket var det du satsade och då är det skattefritt eftersom du inte har gjort någon vinst.
Citera
2025-11-26, 21:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Dessa 25 000 kr i aktiekapital är ju miniminivån på aktiekapital du får ha i ett privat aktiebolag. Om mer än hälften att aktiekapitalet gröps ur kommer du bli tvungen att tvångslikvidera ditt aktiebolag, alltså avveckla det.
Citera
2025-11-29, 13:29
Medlem
R.Rs avatar
Så länge bolaget är aktivt och drivs av dig kan du inte plocka ut dem på något sätt. Dessa 25 000 kr ska du som en donation till företaget för att det ska kunna rulla igång. Om det blir framgångsrikt kommer ju du som aktieägare och anställd tjäna igen dem många gånger om.
Citera
2025-11-29, 17:55
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Så länge bolaget är aktivt och drivs av dig kan du inte plocka ut dem på något sätt. Dessa 25 000 kr ska du som en donation till företaget för att det ska kunna rulla igång. Om det blir framgångsrikt kommer ju du som aktieägare och anställd tjäna igen dem många gånger om.

Jag vet inte om "donation" är rätt ord. Det är pengar som finns på företagets konto, ett företag som TS äger till 100%, så pengarna är inte borta. Däremot kan pengarna endast användas för utgifter i företaget.
Citera
2025-11-29, 20:55
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag vet inte om "donation" är rätt ord. Det är pengar som finns på företagets konto, ett företag som TS äger till 100%, så pengarna är inte borta. Däremot kan pengarna endast användas för utgifter i företaget.

Och endast hälften av kapitalet kan förbrukas. Det kanske inte är en donation i ordets rätta bemärkelse men något åt det hållet. Vill man kalla det för en investering kanske det är lämpligare.
Citera
2025-11-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Och endast hälften av kapitalet kan förbrukas. Det kanske inte är en donation i ordets rätta bemärkelse men något åt det hållet. Vill man kalla det för en investering kanske det är lämpligare.
I princip kan allt förbrukas, detta under förutsättning att det som köps finns kvar i företaget och kan inräknas till inventarier och att det värde som är kvar gör att inte aktiekapitalet sjunker under 50%.
Citera
2025-12-02, 13:57
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
avvecklar du bolaget en vacker dag så plockar du ju ut de här 25kkr skattefritt.
Teoretiskt korrekt men inte i praktiken. Svårt att avveckla för mindre än 10 kkr så det är väl 15 kkr man får ut i realiteten.
Citera
2025-12-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Teoretiskt korrekt men inte i praktiken. Svårt att avveckla för mindre än 10 kkr så det är väl 15 kkr man får ut i realiteten.

Precis, bättre att sälja för typ samma summa som aktiekapitalet, mycket enklare och snabbare att köpa ett tomt bolag som man byter namn på än att fixa ett nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in