2025-07-30, 01:30
Medlem
Jag finner det oerhört svårt numera att lyckas få utskrivet Sobril (Oxascand) via vårdcentral, såvida man inte är en tant 70+ som läkarna ändå gett upp hoppet om.
Jag önskar att det vore möjligt att på vårdcentral eller liknande få gehör hos en läkare som förstår att jag med min psykiska ohälsa, framför allt ångest, ibland behöver tillägg i form av Sobril/Oxascand för att tygla den värsta ångesten. Jag behöver inga stora mängder. Ett paket omfattande 25 tabletter räcker jättelänge. Men varje gång jag är i kontakt med vården om detta så de att jag ska ta sådant såsom Atarax, Theralen, och annat skit som bara men inte minskar ångesten för fem öre.
Ni som Lyckas få ut Sobril/Oxascand via sjukvården till exempel primärvården, HUR har ni formulerater och lagt fram er önskan?
Jag får även ofta svaret att jag borde arbeta med problemet på djupet istället, men saken är att det gör jag redan och har gjort länge och får ändå inte bukt med min ångest. Men det verkar som att de är så sabla oroliga att man ska gå och utveckla ett missbruk, men det är inte alls aktuellt i mitt fall, utan jag behöver verkligen bara vid behov medicinering. Tacksam för alla tips om hur ni går tillväga, ni som lyckats.
Citera
2025-07-30, 01:35
Medlem
cutepsychos avatar
Gå till privata psykiatriker, lättare där.
Citera
2025-07-30, 01:38
Medlem
Så du har ingen tidigare dokumenterad missbruksproblematik?

Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Jag finner det oerhört svårt numera att lyckas få utskrivet Sobril (Oxascand) via vårdcentral, såvida man inte är en tant 70+ som läkarna ändå gett upp hoppet om.
Jag önskar att det vore möjligt att på vårdcentral eller liknande få gehör hos en läkare som förstår att jag med min psykiska ohälsa, framför allt ångest, ibland behöver tillägg i form av Sobril/Oxascand för att tygla den värsta ångesten. Jag behöver inga stora mängder. Ett paket omfattande 25 tabletter räcker jättelänge. Men varje gång jag är i kontakt med vården om detta så de att jag ska ta sådant såsom Atarax, Theralen, och annat skit som bara men inte minskar ångesten för fem öre.
Ni som Lyckas få ut Sobril/Oxascand via sjukvården till exempel primärvården, HUR har ni formulerater och lagt fram er önskan?
Jag får även ofta svaret att jag borde arbeta med problemet på djupet istället, men saken är att det gör jag redan och har gjort länge och får ändå inte bukt med min ångest. Men det verkar som att de är så sabla oroliga att man ska gå och utveckla ett missbruk, men det är inte alls aktuellt i mitt fall, utan jag behöver verkligen bara vid behov medicinering. Tacksam för alla tips om hur ni går tillväga, ni som lyckats.
Citera
2025-07-30, 01:42
Medlem
NEJ! Inte alls! Men läkarna verkar vara så himla rädda att man ska bli beroende bara för man efterfrågar Sobril.
Vart ska jag vända mig?!?
Citera
2025-07-30, 01:45
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har tagit benso halva mitt liv känns det som. Men ändå ville de bara ta bort den på vanliga psyk. Jag sökte privat och de tyckte att jag skulle ha min medicin, samma som funkat tidigare istället för att byta och ställa till det.

Jag misstänker att de tjänar på patienter de inte behöver hjälpa och spendera tid på. Som de vet sköter sig. Jag bevisade direkt att jag skötte mig, bad om mera medicin bara när det visste att det var vettigt att den var slut och bad aldrig om starkare tabletter.

Det fanns ingen privat i min stad. Jag sökte då i de regioner min region samarbetar med så kunde söka privat i dem med. Den klinik jag går på är lite rörig och har bytt ägare och personal och har flyttat runt flera gånger. Men hellre det än att ha dålig medicin.
Citera
2025-07-30, 07:54
Medlem
Citat:

Det gäller att få en bra läkare som kan tänka sig att skriva ut, många läkare vägrar av ren princip oavsett hur mycket patienten lider, har du fått en sån läkare är det kört
Citera
2025-07-30, 10:21
Avslutad
Jag får Oxascand utskrivet när jag ber om det och så har det varit under de sanaste tio åren. Men jag har kontakt med psyiatrin och det är en läkare där som ger mig recepten. Jag är också väldigt noga med att bara ta den här typen av mediciner vid behov och precis som för TS så räcker en förpackning vanligtvis väldigt länge för mig. Men i perioder har jag ätit Oxascand dagligen och inte heller då har mitt behov ifrågasatts. Ibland finns det inget alternativ och att läkare då inte vill ge ett recept är förjävligt. Har man inte missbruksproblem och lider av riktigt svår ångest så borde man få Oxascand och liknande preparat utskrivet om man ber om det. Det är verkligen en livräddare i vissa lägenhet att få ett par timmars paus fårn ångesten.
Citera
2025-11-28, 21:14
Medlem
engammalfisks avatar
Lycka till.
Vissa preparat som ändå inte funkar & är som 1 lätt öl fast de är narkotika klassade är till för om det blir ett Estonia förlisning 2.0 eller något för mig okänt eller en smörig simulant som slagit i tån, de preparaten och doserna ska samla damm, De säger till en att man har livslång "sjukdom" och då gör det ju inget om man blir beroende, man är beroende av vatten och luft också.

Sen är det konstigt att de ger preparat man går upp kraftigt i vikt pga/på grund av störd ämnesomsättning när man kan dö av övervikt för pumpen/hjärtat inte orkar med, det är alltså mordförsök i praktiken.

Och säger man något ytterst logiskt så vill de inte svara & byter samtalsämne, kanske tittar ner i filofaxen & frågar om man gjorde något kul i helgen.

& varför jobba med människor när man hatar människor?.. retarderade hela bunten tvi fan.

/golfklapp åt dem pantade jävla offren. skönt att helvetet finns så de har ett hem att komma till.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-11-28 kl. 21:34.
Citera
2025-12-01, 13:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Det finns mycket god anledning till att synen på benso blivit mer restriktiv, likväl finns det mycket god anledning till att man idag hänvisar ångest till SSRI/SNRI och psykologisk behandling.

Vi har en rätt stor grupp äldre, särskilt kvinnor, som sabbat hela sina och sina familjers liv genom att hantera sin ångest med Haldol, Luminal, Valium, Stesolid, Librium, Xanor och därefter oxazepampreparat. Det sjukvården idag kan se med stöd i denna grupp är tydligt beroende, tolerans, kognitiv påverkan och fallrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in