2025-11-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En gissning är väl att timern drar mer än ljusstaken eftersom att även den är inkopplad 24/7.

En timer dra knappt 1W. En led ljusstake med transformator drygt 2W.

Lägger man sen till inlöpskostnaden av timern så inser man fort att det knappast innebär en besparing.
Citera
2025-11-30, 21:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Hatar dessa fula jävla adventsstakar som alla bara måste ha. Ingen vågar låta bli för då får man skämmas i hela kvarteret. Som förprogrammerade robotar ställer idioterna fram dom samtidigt. Åh, så mysigt vi har det. Tror vi på Jesus? Nej, vi tror på Claes Ohlson.
Citera
2025-11-30, 21:25
Medlem
Facades avatar
Det är LED.
Fan till och med en timer drar väl mer än den ytterst lilla effekt de drar.
24/7 igång.

Personen ovan mig är arg. Mycket arg.
Jag kanske ska köpa fler ljusstakar bara för det.
Citera
2025-11-30, 21:32
Medlem
tomatlarss avatar
De drar ju nästan ingentig så det klart de får vara på dygnet runt under december. Tycker det är väldigt trevligt att se i fönstren för övrigt
Citera
2025-11-30, 21:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Hatar dessa fula jävla adventsstakar som alla bara måste ha. Ingen vågar låta bli för då får man skämmas i hela kvarteret. Som förprogrammerade robotar ställer idioterna fram dom samtidigt. Åh, så mysigt vi har det. Tror vi på Jesus? Nej, vi tror på Claes Ohlson.

Har inga själv, men är det enda pynt jag skulle kunna tänka mig. Något som lyser. Känns ändå som man behöver det. Det är ju mörkt mest hela tiden.
Citera
2025-11-30, 21:42
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
En timer dra knappt 1W.
Tycker det är konstigt att förbrukningen aldrig(?) specas på dessa timrar, en del av idén är ju att spara el så då torde ju förbrukningen vara av intresse. Har sett påståenden att dessa mekaniska timrar drar allt från 0.5-3W.
Citera
2025-11-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Tycker det är konstigt att förbrukningen aldrig(?) specas på dessa timrar, en del av idén är ju att spara el så då torde ju förbrukningen vara av intresse. Har sett påståenden att dessa mekaniska timrar drar allt från 0.5-3W.

Jag skulle tro att mekaniska ligger under 1W. Digitala kring 1W.

Sen om börjar titta på smarta hem produkter med WiFi, blåtand, zigbee osv så är man säkert uppe mot 3W eller mer.

Men jag håller med dig att förbrukning på dessa enheter borde redovisas.

Här är ett exempel på en digital timer som förbrukar 1W enligt säljaren

https://www.conrad.se/sv/p/basetech-em-3000-energimatare-kostnadsprognos-1611632.html
Citera
2025-11-30, 23:23
Medlem
Waterlilys avatar
Kul det här med prylar som ska spara ström själva drar mer ström än vad som sparas.

Jag mätte effektåtgången på detta skymningsrelä från Clas Ohlson:

https://www.clasohlson.com/se/Skymningsrela-med-nedrakningstimer/p/36-5740

Den drar ca 4 W (Min mätare kan bara visa hela watt). Men det vågar de (Clas Ohlson) inte berätta om i specifikationen för relät.

Vänligen Näckrosen
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in