2016-01-09, 17:52
Medlem
Gammgubbens avatar
Jag har funderat länge på varför dessa människor alltid utrycker att de är så otroligt tacksamma.
I min bekantskapskrets periferi finns några new ageare/hippes, alla i (övre) medelåldern. På deras Facebookstatusar står det nästan alltid "Känner sig tacksam". Sen ska det gärna skrivas i långa utläggningar också, hur jävla tacksam man är hela tiden.
Tacksam för vaddå???
2016-01-09, 18:22
Medlem
Ugglens avatar
Är ganska splittrad i min inställning till detta. Kärnan i det hela är ju rätt nice (meditation och yoga är trevliga verktyg), men dessvärre svämmar det över av folk som tror att dom är spirituella personer bara för att dom blint upprepar vad deras youtube-lärare säger. I regel är det samma personer som också försöker "frälsa" alla dom stöter på.

Men det är väl likadant inom alla religioner/livsåskådningar i guess. Störigt anyhow. Live and let live förfan
2016-01-09, 19:42
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammgubben
Jag har funderat länge på varför dessa människor alltid utrycker att de är så otroligt tacksamma.
I min bekantskapskrets periferi finns några new ageare/hippes, alla i (övre) medelåldern. På deras Facebookstatusar står det nästan alltid "Känner sig tacksam". Sen ska det gärna skrivas i långa utläggningar också, hur jävla tacksam man är hela tiden.
Tacksam för vaddå???

Det behöver nödvändigtvis inte vara att de känner sig tacksamma hela tiden, men tränar sig i att känna tacksamhet för att ställa in sig på att leva i tacksamhet och glädje och påminner sig själva om detta, vilket sägs attrahera mer saker att vara tacksam och glad för.

Säkert vill man även påminna andra om samma sak att fokusera på tacksamhet/glädje/firande. Så klart kan det vara en egogrej att framställa sig som en sån där duktig spirituell person, men vad gör det egentligen? Det är en vanlig osäkerhet som många bär på, hur andra tänker och ser på en själv och glömmer bort att det som faktiskt räknas mest är hur man själv tänker, ser och känner om sig själv.

Sen kan det vara en motivationsgrej, jag använder det så, ibland omedvetet när jag ser tillbaka på hur jag skriver, att saker jag skriver om i själva verket minst lika mycket är till mig själv.

Men det sägs vara ett verktyg för att ställa om sitt fokus till uppleva mer av vad man vill uppleva i livet genom att träna sig i att känna tacksamhet. Vad man sänder ut får man tillbaka, allt är vibration och allt det där.

Om man vill se det från ett mindre flummigt perspektiv så ställer man in sig på att fokusera på glädje, och börjar därmed upptäcka och lägga märke till mer och mer saker man faktiskt kan vara glad för samt får mer kraft och inspiration med det till att uppnå sina mål, bli mer kreativ och leva ett bra liv.
Senast redigerad av BreatheDeeply 2016-01-09 kl. 20:21.
2016-01-09, 19:50
Medlem
Gammgubbens avatar
Jag försöker i görligaste mån leva i nuet, men inte fan känner jag mig tacksam för det.
Nuet bara är.

Men visst, ska man se det på ett djupare andligt plan så kan man ju vara tacksam för att man faktiskt får ha ett liv.

Men ändå, jag fattar inte grejen. Och varför ska de här människorna predika sitt evangelium hela tiden?
2016-01-09, 20:10
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Jag försöker i görligaste mån leva i nuet, men inte fan känner jag mig tacksam för det.
Nuet bara är.

Men visst, ska man se det på ett djupare andligt plan så kan man ju vara tacksam för att man faktiskt får ha ett liv.

Men ändå, jag fattar inte grejen. Och varför ska de här människorna predika sitt evangelium hela tiden?
Tacksamhet kan också vara känslor av att vara till freds med vad som är, fridfull eller fylld av glädje, eller ja, allt mellan stillsam frid till totaleuforiskt firande i ren extas. Men det är bara en uppfattning, att det kan vara mer allmänt än att känna specifik tacksamhet för att man har överflöd av drickbart rent vatten i kranen, varmt vatten att duscha i, en säng att sova i, mat att äta, och så vidare. Att bara glädjas åt livet, omfamna sig själv, sitt liv, sina talanger och förmågor anser jag är att visa tacksamhet. Tacksamhet behöver inte utgå ifrån positiva känslotillstånd heller. Man kan vara tacksam för kontrasten något negativt ger, och så vidare. Vad är tacksamhet för dig?

Jag tror att de som praktiserar något och sprider vad det är man gör tror att det kan göra världen "bättre" om fler fick möjligheten att ta del av den typen av åskådningar som man själv har anammat. Som Ugglen skriver, som jag själv vet med mig att jag gör. (repeterar vad lärare från youtube har sagt) men gäller inte det de flesta ideologier att anhängare vill dela med sig av sin egen verklighetsuppfattning oavsett om skälet är att hävda sin identitet eller att göra världen bättre ifrån ens eget perspektiv?

Drömmer jag nu?
Senast redigerad av BreatheDeeply 2016-01-09 kl. 20:17.
2016-01-09, 23:26
Medlem
Ugglens avatar
Citat:
Nuet bara är.

Bekräftelsebehov, besserwisseri och ego. Samma anledningar som att folk postar bilder på sina perfekta middagar och snygga outfits. Även om hippies knappast är lika ärliga/medvetna om att det är därför.

Och yes, breathdeeply, jag har läst vad du skriver. Det finns såklart flera sidor av saker. Men är du medveten om att du "predikar" för din egen skull och inte för dina medmänniskors skull?

Det är väl detta jag har svårast för i alla typer av religion. Folk som predikar om ett egolöst leverne för att boosta sin bild av sig själv som en god människa. Hyckleri kallas det visst. Inget personligt emot dig BD
Senast redigerad av Ugglen 2016-01-09 kl. 23:34.
2016-01-09, 23:26
Medlem
Lillarapunzels avatar
Gillar inte alls det där med new age och sånt. Hörde talas om det i någon religionsbok eller något för några år sedan, och blev faktiskt lite nyfiken. Så jag började googla. Tyckte det verkade väldigt flummigt, värre än det framställdes i boken t.om. och allmänt "oseriöst" på något sätt. Sen är det ju bara att se på deras representater. Ta den där Channie West t.ex. Hon verkar ju företräda sånt där, och iaf av bilderna att döma verkar hon ju inte så särskilt hälsosam. Nu ska man väl inte döma en hel livsstil efter en person, men om hon är en ganska framstående representant, som jag uppfattar det, kan det ju inte vara en helt sund livsåskådning
2016-01-10, 00:01
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglen
Bekräftelsebehov, besserwisseri och ego. Även om många av dom knappast är medvetna om att det är därför.

Och yes, breathdeeply, jag har läst vad du skriver. Det finns såklart flera sidor av saker. Men är du medveten om att du "predikar" för din egen skull och inte för dina medmänniskors skull?

Det är väl detta jag har svårast för i alla typer av religion. Folk som predikar om ett egolöst leverne för att boosta sin bild av sig själv som en god människa. Hyckleri kallas det visst. Inget personligt emot dig BD

Är fullt medveten om att jag skriver för mig själv också, som jag skrev. Frågan är varför det bara skulle kunna vara det ena eller det andra?

Är relativt ny på att skåda igenom mitt eget skådespel på ett mer motiverat sätt. Sysslar med det hela tiden, precis som nu sen någon månad tillbaks, men börjar se igenom hur det fungerar och hur alla bilder av ens invanda personlighet letar sig in hela tiden i en mängd situationer, precis som nu, och medans den här processen fortgår av observation, genomskådande och upplösning så delar "jag" gärna länkar med t.ex. Mooji eller mer erfarna användare som skrivit i egots död tråden som inspirerar mig i processen. Om det är hyckleri och bara uppfattas som antingen svart eller vitt utan gråskalor, så jättebra, då får det vara så!
Senast redigerad av BreatheDeeply 2016-01-10 kl. 00:10.
2016-01-10, 13:03
Medlem
Ugglens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Är fullt medveten om att jag skriver för mig själv också, som jag skrev. Frågan är varför det bara skulle kunna vara det ena eller det andra?

Är relativt ny på att skåda igenom mitt eget skådespel på ett mer motiverat sätt. Sysslar med det hela tiden, precis som nu sen någon månad tillbaks, men börjar se igenom hur det fungerar och hur alla bilder av ens invanda personlighet letar sig in hela tiden i en mängd situationer, precis som nu, och medans den här processen fortgår av observation, genomskådande och upplösning så delar "jag" gärna länkar med t.ex. Mooji eller mer erfarna användare som skrivit i egots död tråden som inspirerar mig i processen. Om det är hyckleri och bara uppfattas som antingen svart eller vitt utan gråskalor, så jättebra, då får det vara så!

Fan, där sa du nåt. Känner mig som en bitter gammal gubbe nu. Jävla hippe
2025-11-30, 12:27
Medlem
Indweller108s avatar
Andlighet behöver ju inte betyda att man går med i en sekt / rörelse för att göra tekniker etc. Att sitta ute på ett fridfullt ställe och beskåda en solnedgång, eller en mörk kväll sitta och betrakta stjärnhimmelen, kan i mångt och mycket vara lika mycket balsam för själen och vara en slags meditation.

En älgjägare känner säkert en viss andlighet när han ensam sitter ute på pass ute i skogen.
2025-11-30, 21:14
Moderator
Popesizes avatar
Uppbumpad tråd som startats i fel forum en gång för länge sedan.

New Age diskuteras bäst i (FB) Religion

TRÅD LÅST // MODERATOR
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in