Citat:
Ursprungligen postat av
Gammgubben
Jag har funderat länge på varför dessa människor alltid utrycker att de är så otroligt tacksamma.
I min bekantskapskrets periferi finns några new ageare/hippes, alla i (övre) medelåldern. På deras Facebookstatusar står det nästan alltid "Känner sig tacksam". Sen ska det gärna skrivas i långa utläggningar också, hur jävla tacksam man är hela tiden.
Tacksam för vaddå???
Det behöver nödvändigtvis inte vara att de känner sig tacksamma hela tiden, men tränar sig i att känna tacksamhet för att ställa in sig på att leva i tacksamhet och glädje och påminner sig själva om detta, vilket sägs attrahera mer saker att vara tacksam och glad för.
Säkert vill man även påminna andra om samma sak att fokusera på tacksamhet/glädje/firande. Så klart kan det vara en egogrej att framställa sig som en sån där duktig spirituell person, men vad gör det egentligen? Det är en vanlig osäkerhet som många bär på, hur andra tänker och ser på en själv och glömmer bort att det som faktiskt räknas mest är hur man själv tänker, ser och känner om sig själv.
Sen kan det vara en motivationsgrej, jag använder det så, ibland omedvetet när jag ser tillbaka på hur jag skriver, att saker jag skriver om i själva verket minst lika mycket är till mig själv.
Men det sägs vara ett verktyg för att ställa om sitt fokus till uppleva mer av vad man vill uppleva i livet genom att träna sig i att känna tacksamhet. Vad man sänder ut får man tillbaka, allt är vibration och allt det där.
Om man vill se det från ett mindre flummigt perspektiv så ställer man in sig på att fokusera på glädje, och börjar därmed upptäcka och lägga märke till mer och mer saker man faktiskt kan vara glad för samt får mer kraft och inspiration med det till att uppnå sina mål, bli mer kreativ och leva ett bra liv.