2025-11-30, 13:05
Medlem
Xer0s avatar
Eftersom folk är lata och inte okar frosta av och städa frysen en gång vart annat år (tips, det behövs ändå) så har det nu dykt upp en massa frysar med fläkt som avfrostar sig själva.

Jag tycker dessa är extremt jobbiga.
Jag köpte av misstag en samsung med denna funktion för några år sedan, men bytte efter en vecka till electrolux för att jag inte stod ut med det vinande ljudet.

Nu har jag köpt en ny lägenhet, och där är det också ”no-frost” kylar från ett annat skitföretag som inte har tradition på att bygga kylar, LG.

Dessa har en app med två knappar, superfreze och vacation mode som höjer temperaturen 2 grader. I övrigt finns inga funktioner av värde i appen.

Kylen och frysen står mot en vägg i köket. På andra sidan väggen är vårt sovrum. Jag noterade ganska direkt att det är ett dovt basljud i sovrummet. Det dova ljudet kommer från kylen och frysen. Det låter ungefär som ett elverk som står och går. Till skillnad från en traditionell kyl, så slutar aldrig dessa att gå. De är på konstant och brummar.

Frågan är varför någon köper dessa skitprodukter till kylar, och varför folk tycker det är värt att sova med ett elverk på andra sidan väggen bara för att slippa frosta av frysen en gång vart annat år?

Hur resonerar ni? Tycker ni att det är värt det med dessa kylskåp?

Jag kan förstå om man har villa och bor på övervåningen. Men även där riskerar ju ljudet att fortplanta sig i stomar och dylikt upp till sovrummet.
Senast redigerad av Xer0 2025-11-30 kl. 13:17.
Citera
2025-11-30, 13:23
Medlem
Ignorera ljudet.
Citera
2025-11-30, 14:01
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Dykt upp haha det finns väl inga andra att välja på sedan xx år tillbaka lol.
Stoppa i ett par öronproppar eller försök fånga upp ljudet med ljudisomattor men kan bli krångligt iom att det är dåligt med utrymme ....
Citera
2025-11-30, 17:32
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faggelito
Aldrig vart med om frost i en kyl, har du minusgrader där? Du blandar kyl o frys väldigt mycket i tråden så vad menar su egent?

Kylar kan naturligtvis frosta igen, trots det är 4-7+ grader. Bara för det är den temperaturen i själva skåpet. Men förångaren alltså kylelementet är ju runt 0 grader, denna behövs frostas av då och då, annars bildas det is på elementet och det i sin tur gör att mer och mer is bildas i skåpet. Sedan påverkar fuktig luft som hela tiden kommer och formas in i skåpet när man öppnar dörren. Det bildas kondens som lägger sig på ryggen där förångaren är och där är det alltså 0 grader eller i bland -, då bildas is eftersom att kondens är vatten och vatten fryser i minusgrader.

TS har fel, automatiska avfrostningar för både kyl och frys är bra för att det ger förutsättningar för elementet i skåpet att kyla optimalt.
Citera
2025-11-30, 17:38
Medlem
Flytta ut kylen och frysen 3 cm från väggen så minskar ljudet och samtidigt ökar ventilationen vilket medför att energiförbrukning minskar.
Citera
2025-12-01, 04:22
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Flytta ut kylen och frysen 3 cm från väggen så minskar ljudet och samtidigt ökar ventilationen vilket medför att energiförbrukning minskar.

Ja. Problemet just nu är att de står mot en gipsvägg, och hela väggen vibrerar typ. Så det blir som en högtalare in i rummet bredvid.

Har dragit ut dem lite då de var helt intryckta mot väggen innan. Men det har inte hjälp. Ska se om jag kan dra ut dem mer.

Eller kanske sätta på tassar på dem under och se om det hjälper.

Kl är 4 just nu och jag ligger och lyssnar på ”ljudet”. Härligt liv.
Senast redigerad av Xer0 2025-12-01 kl. 04:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in