Citat:
Ursprungligen postat av
Manstret99
Hej!
Jag är en kille på 26 år som har en examen i datateknik och har jobbat som fullstackutvecklare på ett IT-konsultföretag i lite över tre år nu. Företaget har haft ont om pengar och kunder i över ett år – det har inte kommit in några nya kunder sedan september förra året – och jag har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag har sökt en uppsjö av jobb men bara fått en intervju, eftersom i princip alla verkar vilja att man ska ha minst fem års erfarenhet. Läget känns med andra ord ganska kört för min del.
Jag inser att jag förmodligen kommer behöva sadla om och byta karriärsspår helt. Som tur är har jag tre år av CSN kvar, vilket betyder att jag kan ta ut en kandidat och på så sätt börja om från början. Min fråga till er är därför vilka yrken som ändå har en viss grad av intellektuell merit (där man jobbar mer med hjärnan än kroppen) ni tror är relativt enkela att etablera sig i och behålla. Vi lever i en tid där AI gör fler och fler yrken obsoleta, så det får gärna vara något framtidssäkert.
Lönen är oväsentlig för mig så länge det går att leva någorlunda hyggligt på den. Jag bryr mig heller inte om huruvida arbetet är särskilt roligt. Jag kan ha ett tråkigt och otacksamt jobb med medioker lön så länge det är lätt att komma in i och behålla. Jag är tämligen fumlig och klumpig av mig, så jag vill helst ha ett yrke med få praktiska moment och i stället många teoretiska. Jag har alltid varit bra på att uttrycka mig i skirft och tal så något åt det hållet skulle passa mig. Jag är som nämnt rätt teknisk av mig också. Som sagt alla kontorsnissejobb med låg konkurrens och hög stabilitet skulle jag vara mer än tacksam för.
Har du verkligen försökt? Alla techbolag jag har jobbat för de senaste åren har anställt mängder med <5 år erfaranhet.
Detta i Stockholm.
Annars kan du ju alltid sadla om till elektriker eller nått liknande där man arbetar med kroppen. Om du nu verkligen tror på att AI kommer ta över alla jobb snart så ligger alla kontorsjobb eller jobb som involverar "köra bil" pyrt till.