2025-11-28, 17:49
Medlem
Ratads avatar
Impossible Mission 1/2.

Fighter Bomber.

Jag gillade C64-varianten av Operation Wolf.
Senast redigerad av Ratad 2025-11-28 kl. 17:54.
Citera
2025-11-28, 17:59
Medlem
Reidjis avatar
Då ska vi se..

Krack out
Bubble Booble
Last Ninja 1 + 2
Spy vs Spy
Airborne Ranger
International Karate
Boulder Dash (byggde grymma banor)
Commando
Citera
2025-11-28, 18:22
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Ska nämna ett spel till nog få minns och fuska inte. Man flög runt i helikopter i 3D-miljö som var svår att navigera. Egentligen isometriskt perspektiv tror jag... Vad hette det? Jag vet det men undrar om någon annan som spelat det minns...

Är det Gunship du tänker på?

https://www.c64-wiki.com/wiki/Gunship

Hur många minns den första tågsimulatorn (nåja) till C64?
Southern Belle från 1986:
https://www.lemon64.com/game/southern-belle
Senast redigerad av hibernalhatt 2025-11-28 kl. 18:24.
Citera
2025-11-28, 18:53
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Imponerande att lyckas slita ut en Tac2, trodde det var omöjligt. Min överlevde tills vi fyllde den med hemmagjort sprängämne ..

Men har kvar C-64:an på vinden

Det fanns olika kvalitet på tac-2, Första paret jag köpte slutade fungera inom ett år (båda två), men garantin gällde och fick nya och dessa fungerar antagligen fortfarande.
Citera
2025-11-28, 19:27
Medlem
xyklopfs avatar
Det första "skräckspelet" man spelade som liten var Forbidden Forest. Beväpnad med en enkel pilbåge skulle man överleva en massa olika monster, drakar, jättespindlar och annat. La ner måååånga timmar på det.

https://www.youtube.com/watch?v=ryz9Ktp6CAA
Citera
2025-11-28, 19:40
Medlem
Mest betydande vet jag inte men vi lirade Montezumas Revenge en hel del. inte sett den nämnas här.
Citera
2025-11-28, 19:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Sid Meier’s Pirates! var banbrytande med sina möjligheter att styra spelet genom olika val, trots att själva spelet mest handlade om att samla rikedom genom plundring och erövring i Karibien. Lite som ett Defender of the Crown fast i piratmiljö.

California Games var ett av många sportspel som förmodligen tog livet av en hel del joysticks, men känslan i spelet och de grenar man kunde spela (BMX, hacky sack, skateboard etc) gjorde att spelet kändes lite fräschare.

Sen kom ju många adventurespel ursprungligen till C64, och portades senare till Amiga. Police Quest, Space Quest, Monkey Island, Zac McKracken m.fl. Där lades det nog många timmar i pojkrummen på tidigt 80-tal.

+1

Spelet man tänker på direkt. Jo det var ju banbrytande med att man kunde bygga ihop en karaktär och spela under lång tid. Spel som Winter och Summer Games sålde ju mer exemplar men var ju mer bara spel från Arkaden som nu fanns på en hemmadator.
Citera
2025-11-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Det fanns olika kvalitet på tac-2, Första paret jag köpte slutade fungera inom ett år (båda två), men garantin gällde och fick nya och dessa fungerar antagligen fortfarande.

Jag noterade på min att framförallt knapparna blev sämre, men öppnade upp den, putsade av kontaktytorna med ett sandpapper, sen funkade den fint igen. Konstruktionen var i princip idiotsäkert, till skillnad ifrån andra jag hade som iof var skönare att spela med, men mikrobrytarna höll inte så länge, utan gav upp efter ett tag.
Citera
2025-11-28, 20:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Super Mario
Citera
2025-11-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Sid Meier’s Pirates! var banbrytande med sina möjligheter att styra spelet genom olika val, trots att själva spelet mest handlade om att samla rikedom genom plundring och erövring i Karibien. Lite som ett Defender of the Crown fast i piratmiljö.

California Games var ett av många sportspel som förmodligen tog livet av en hel del joysticks, men känslan i spelet och de grenar man kunde spela (BMX, hacky sack, skateboard etc) gjorde att spelet kändes lite fräschare.

Sen kom ju många adventurespel ursprungligen till C64, och portades senare till Amiga. Police Quest, Space Quest, Monkey Island, Zac McKracken m.fl. Där lades det nog många timmar i pojkrummen på tidigt 80-tal.

Monkey Island har aldrig funnits till C64.
Citera
2025-11-28, 20:33
Medlem
Leisure Larry
Citera
2025-11-28, 20:37
Medlem
Ingen har nämnt "Twin Tornado".

Det var en flygsimulator där man körde luftstrid.

Till spelet kunde man köpa en särskild seriekabel och koppla ihop två stycke C64r. Då kunde man spela luftstrid mot varandra.

Jag vet ingen annan konsoll/dator som man kunde göra det på 1987 när det spelet kom.

Jag körde det ihop med några kompisar, det var en fantastiskt. En makalös upplevelse som det tog ett antal år innan man kunde göra på PC eller Amiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in