Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-26, 23:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Använt acdsee 3.1 sen makarna hedenhös levde, gillar programmet för det är rätt basic..kan visa bilder, konvertera mellan format och ändra storleken men nu har programmet kukat ur, visar inga bilder :/ så tittar på en ersättare.

Vad finns det för andra program som är mer basic? ingen djävla photoshoptjosan som tar 3 år att lära sig med 7 miljarder funktioner jag aldrig kommer använda utan lite enklare? behöver bara kunna visa bilder, konvertera mellan dom mest förekommande formaten och ändra storlek.
/A.A
Citera
2025-11-27, 00:02
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Använt acdsee 3.1 sen makarna hedenhös levde, gillar programmet för det är rätt basic..kan visa bilder, konvertera mellan format och ändra storleken men nu har programmet kukat ur, visar inga bilder :/ så tittar på en ersättare.

Vad finns det för andra program som är mer basic? ingen djävla photoshoptjosan som tar 3 år att lära sig med 7 miljarder funktioner jag aldrig kommer använda utan lite enklare? behöver bara kunna visa bilder, konvertera mellan dom mest förekommande formaten och ändra storlek.
/A.A

Ja, jag gillade det gamla ac/dc.

Kör tills vidare med InfraView, men öppen för andra förslag jag med.
Citera
2025-11-27, 01:12
Medlem
Citat:

/A.A

XnView: Professional Image Viewer, Photo Management, Image Resizer & Batch Converter
XnView is a powerful, versatile and free image viewer, photo management, and image resizer software. XnView is one of the most stable, user-friendly, and comprehensive photo management tools available today, perfect for both beginners and professionals. All common picture and graphics formats are supported (JPEG, TIFF, PNG, GIF, WEBP, PSD, JPEG2000, JPEG-XL*, OpenEXR, camera RAW, HEIF*, HEIC*, AVIF, DICOM, PDF, DNG, CR2).
Citera
2025-11-27, 06:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood

Det är vad jag gick över till för många år sen. Jag minns ACDSee som ett något bättre program med fler funktioner men att det inte var så värst nog eftersom det enda jag egentligen ville åt var själva bildvisaren.

Lite därför som jag dissade XnView. Det är säkert alldeles utmärkt men samtidigt så är det en uppsjö av funktioner jag inte har något behov av.
Citera
2025-11-27, 10:54
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood

Irfan, snubbens namn Använder det bara för PGM (PBM)

Allt annat duger Paint (W10 och framåt) till tycker jag, Photoshop om det är noga. Det är precis lika få handgrepp oavsett hur många funktioner som ligger runt omkring "Bild > Ändra storlek" eller "Exportera som". För visning inbyggda bildvisare i W11. I W10 ImageGlass
Senast redigerad av Hras 2025-11-27 kl. 10:57.
Citera
2025-11-27, 17:04
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Vad finns det för andra program som är mer basic?
För enkla snabbjobb använder jag Photofiltre Studio, ett litet smidigt program med så gott som obefintlig inlärningströskel.

För ren bildvisning/bildbläddring använder jag ACDC Free, ser ingen anledning till att det skulle bli något problem för dig att installera det i din datormiljö.
Citera
2025-11-27, 19:45
Moderator
memymos avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2025-11-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GratandeLaxpudding
XnView: Professional Image Viewer, Photo Management, Image Resizer & Batch Converter
XnView is a powerful, versatile and free image viewer, photo management, and image resizer software. XnView is one of the most stable, user-friendly, and comprehensive photo management tools available today, perfect for both beginners and professionals. All common picture and graphics formats are supported (JPEG, TIFF, PNG, GIF, WEBP, PSD, JPEG2000, JPEG-XL*, OpenEXR, camera RAW, HEIF*, HEIC*, AVIF, DICOM, PDF, DNG, CR2).
Jupp, XnView MP funkar utmärkt, ett smidigt gratisprogram på svenska, kör det numera på alla mina datorer.
https://www.xnview.com/en/xnview/
Ser ut så här:
https://i.postimg.cc/7YXJ9QwW/Xn-View-MP.jpg
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-11-27 kl. 20:30.
Citera
2025-11-27, 22:01
Medlem
mattias_rs avatar
FastStone
Image Viewer
Photo Resizer
https://www.faststone.org/

Paint.NET
https://www.getpaint.net/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera