2025-11-27, 21:01
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag såg just på Här är ditt kylskåp, som sänds i den femte kanalen och på play. Kock Tareq Taylor rotade runt i Tobbe "Trollkarl" Bloms kylskåp. Jag noterade att trollkarlen förvarar hönsbuljong från Knorr i kylen. Ska den förvaras där?

Jag har lagt buljongtärningar (grönsaks- och köttbuljong) i skafferiet, rumstempererat.

Har jag gjort fel och riskerar jag smitta mina middagsgäster? Eller är det Tobbe som gör fel, för bara en kan ha rätt?

Jag vill inte höra det gamla gnället om att koka egen buljong. Ni som gör sånt är löjeväckande.
Citera
2025-11-27, 21:03
Medlem
Torrt och svalt.
Mao inte i kylskåp.
Citera
2025-11-27, 21:04
Medlem
jtds avatar
generellt brukar de mesta hålla bättre kallt och man isolerar bakterier o sånt. jag tror inte man blir sjuk av buljong som inte är i kylen. det är inte i kylen i affären. precis som ägg som är en bra myt oxå att man ska ha i kylen. ha ha. bonnläppar förstår ingenting.
Citera
2025-11-27, 21:11
Medlem
Sereenas avatar
Som med ägg som nämns ovan så behöver man inte förvara dom i kylen, men dom håller längre om man gör det, så använder man dom väldigt sällan så kan det vara en fördel så att dom inte härsknar.
Citera
2025-11-27, 21:18
Medlem
needAlifes avatar
Rent generellt kan man väl säga att saker man inte köper kylda inte heller behöver bevaras kylt. Gäller även buljongtärningar. Kan faktiskt inte komma på ett enda undantag till den regeln.
Citera
2025-11-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
generellt brukar de mesta hålla bättre kallt och man isolerar bakterier o sånt. jag tror inte man blir sjuk av buljong som inte är i kylen. det är inte i kylen i affären. precis som ägg som är en bra myt oxå att man ska ha i kylen. ha ha. bonnläppar förstår ingenting.

Ägg har man i kylen, då hållbarheten förlängs med 4 veckor. Även bonnläppar vet det.
Citera
2025-11-27, 21:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag såg just på Här är ditt kylskåp, som sänds i den femte kanalen och på play. Kock Tareq Taylor rotade runt i Tobbe "Trollkarl" Bloms kylskåp. Jag noterade att trollkarlen förvarar hönsbuljong från Knorr i kylen. Ska den förvaras där?

Jag har lagt buljongtärningar (grönsaks- och köttbuljong) i skafferiet, rumstempererat.

Har jag gjort fel och riskerar jag smitta mina middagsgäster? Eller är det Tobbe som gör fel, för bara en kan ha rätt?

Jag vill inte höra det gamla gnället om att koka egen buljong. Ni som gör sånt är löjeväckande.
De ska förvaras torrt och i rumstemperatur står tydligt på paketet!
Citera
2025-11-27, 21:27
Medlem
Citat:
Är du medveten om att ägg håller mer än dubbelt så länge om dom står i kylen?
Citera
2025-11-27, 21:41
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Som med ägg som nämns ovan så behöver man inte förvara dom i kylen, men dom håller längre om man gör det, så använder man dom väldigt sällan så kan det vara en fördel så att dom inte härsknar.

Hur vet jag om buljongtärningen härsknat? Det är en tärning, inte sant, ett block? synd det?
Citera
2025-11-27, 21:52
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ägg har man i kylen, då hållbarheten förlängs med 4 veckor. Även bonnläppar vet det.

Ha ha ja bra logik allt i kylen har hållbarhet 4 veckor längre än märkningen gillar man sjukdomar så mycket bra tipps ..
Citera
2025-11-27, 21:54
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Är du medveten om att ägg håller mer än dubbelt så länge om dom står i kylen?

Är du medveten om att ägg har datummärkning ?? Dricker du mjölk med dubbelt på datumet om det är i kylen också ??????
Citera
2025-11-27, 23:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Hur vet jag om buljongtärningen härsknat? Det är en tärning, inte sant, ett block? synd det?

Märks på lukten/smaken, härsket fett luktar och smakar illa.

Citat:
Är du medveten om att ägg har datummärkning ?? Dricker du mjölk med dubbelt på datumet om det är i kylen också ??????

Datumet på ägg är satt efter förvaring i rumstemp, förvarar man dom i kylen så håller dom mycket längre.

Dricker lätt mjölk iaf en vecka efter datumet då jag håller min kyl kallare än "normal" (ie under 4c), man märker på lukt/smak om mjölken börjar vara för gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in