2025-11-25, 17:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vilken variant är det? Är det en spegel över hela eller uppdelat på typ 4 st?
Jag har byggt om motsvarande från ikea genom att ta isär den och kapa de vertikala och översta inlägget. För den finns instruktion på ikea.

Är det typ den här?
https://cdn.ipaper.io/iPaper/Papers/4a0ac8cf-5644-4d35-80c5-a88206ee1091/Download.pdf?response-content-disposition=attachment;filename=Assembly-ELFA-Slidingdoors-Allmodels-A ll-markets.pdf&Policy=eyJTdGF0ZW1lbnQiOlt7IlJlc291cmN lIjoiaHR0cHM6Ly9jZG4uaXBhcGVyLmlvL2lQYXBlci9QYXBlc nMvNGEwYWM4Y 2YtNTY0NC00ZDM1LTgwYzUtYTg4MjA2ZWUxMDkxLyoucGRmKiI sIkNvbmRpdGlvbiI6eyJEYXRlTGVzc1RoYW4iOnsiQVdTOkVwb 2NoVGltZSI6MTc2NDE3NDQxNn19fV19&Signature=A6WSHiE7 8HUJf04jJMJHFTZLYNZLQR9NEDpA1naNkWDnVZ0UUB-31-ETkYHIxxeJqcv4Hfov8kSmELN3Il7~BVeCrF f4WzbK-i3b1cmYn1N2sOG4Yr0NQY7TNVLNIipKfyvSFnOp~1jXHFVGTID N6XWhv9kxOBsvPfkAM4Hn3ss_&Key-Pair-Id=APKAIPGQN6BDBMBZ2LCA

Har såna i ett annat rum och de kom färdiga.
Det är dörrar med en slät skiva/spegel. Dvs ELFA Original. Inte Quattro med träram.
Citera
2025-11-25, 17:47
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Hur gjorde du när du lossade skenan?

Jag har aldrig gjort det men vi sålde dessa där jag jobbade innan och då dök denna frågeställningen upp. Tyvärr vet jag inte om det löste sig för kunden då den aldrig återkom och informerade oss.
Citera
2025-11-25, 18:04
Medlem
Citat:
Det är dörrar med en slät skiva/spegel. Dvs ELFA Original. Inte Quattro med träram.
Den jag länkade har aluminiumram.

Här är en instr från ikea för justering av deras skjutdörr:

https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/skytta-ram-till-skjutdoerr-svart__AA-2279620-4-2.pdf

Den har jag följt och det blev bra på deras dörr.
Hur ser hörnen ut? Är det skruvhål på gaveln med tätplugg? Då kanske det bara är att lossa nån skruv? Tror inte det är nåt svårare än så.
Sedan är det bara att kolla med glasmästare för att kapa en glasspegel 5 mm skulle jag inte göra själv. Är det tunn melanin eller nåt så är det väl bara att såga försiktigt med cirkelsåg med många tänder.

Kollat på bild 3.2 på original i min förra länk. Finns det tillräckligt med utrymme under dörrbladet mot skenan kan det kanske gå att flytta upp hjulen på baksidan typ 10 mm och sedan justera ner de 5 mm så får du de 5 mm kortare?
Citera
2025-11-25, 18:05
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
ja slipa karmen vars den ska in annars ge upp ingen idé beställ rätt nästa gång om taket är för lågt. sälj den på blocket o inhandla i rätt storlek blir bra tror jag. stor risk detta jobb.. annars återkom gärna med resultat om du lyckas
Du verkar inte ha koll på att övre ELFA-skenan är i lackad stålplåt och golvskenan i strängpressad aluminium. 😃
Har hittat ett telefonnummer till fabriken där de sätter ihop dörrarna. Ska ringa dem i morgon och höra vad de säger. Förhoppningsvis får jag ett vettigare svar där, än från försäljarna som bara vill sälja nytt.
Citera
2025-11-25, 18:38
Medlem
jtds avatar
Citat:
Du verkar inte ha koll på att övre ELFA-skenan är i lackad stålplåt och golvskenan i strängpressad aluminium. 😃
Har hittat ett telefonnummer till fabriken där de sätter ihop dörrarna. Ska ringa dem i morgon och höra vad de säger. Förhoppningsvis får jag ett vettigare svar där, än från försäljarna som bara vill sälja nytt.

jodå det går med vilja och rätt papper så klart... måste ha rätt maskineri för detta jobb
Citera
2025-11-26, 10:09
Medlem
Citat:
Har du tagit isär en ELFA-dörr eller svarar du bara ändå, i brist på annat att göra?

Jag har kört en ELFA dörr till glasmästaren där vi tog isär och satte nytt glas.
Fler frågor drygobert ?
Citera
2025-11-26, 12:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har kört en ELFA dörr till glasmästaren där vi tog isär och satte nytt glas.
Fler frågor drygobert ?
Så bra.
Då kanske du kan berätta hur det gick till att ta isär dörren?
Citera
2025-11-26, 12:51
Medlem
Hardstekts avatar
Det måste vara enklare att bara skära upp och ta bort ett lager gips där skenan skall sitta.

Skruva upp skenan i taket, dra med gipskniv längs skenan. Skruva ner skenan, Pilla bort yttersta lagret gips. Skruva dit skenan, dra en liten fogsträng/måla mot skenan.
Citera
2025-11-26, 13:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Så bra.
Då kanske du kan berätta hur det gick till att ta isär dörren?

Dra ut skruvarna ( 4 st )
Plocka isär ramen, ta bort trasigt glas
Skär till nytt spegelglas
Citera
2025-11-26, 13:56
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det måste vara enklare att bara skära upp och ta bort ett lager gips där skenan skall sitta.

Skruva upp skenan i taket, dra med gipskniv längs skenan. Skruva ner skenan, Pilla bort yttersta lagret gips. Skruva dit skenan, dra en liten fogsträng/måla mot skenan.
Om så väl vore. Det sitter bara ett lager renoveringsgips på "gles" och dessutom på fel ledd.
I det här läget är det enklast att korta speglarna - om det går.
Har pratat med ELFA och de vill inte svara på frågan om det går att kapa dörrarna.
De svara att ev. kapning i så fall är åverkan på dörr och att 10-års garantin upphör att gälla.
Så där blev jag inget klokare.
Citera
2025-11-26, 15:45
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dra ut skruvarna ( 4 st )
Plocka isär ramen, ta bort trasigt glas
Skär till nytt spegelglas
Snacka går ju.......
Det finns inga skruvar som håller ihop ramen på ELFAs standard-dörrar.
Citera
2025-11-27, 10:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Snacka går ju.......
Det finns inga skruvar som håller ihop ramen på ELFAs standard-dörrar.

Långsidorna och kortsidorna är sammanfogade med skruv.
Mina 4 dörrar är från 1990 talet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in