2025-11-26, 15:01
Medlem
Krokryggens avatar
Jag tillhör den lilla skara människor som gjort den österrikiska dubbelbocken Samichlaus till en del av jultraditionen. Vanligtvis brukar den dyka upp på Systembolagets hyllor i slutet av november men i år ser det dystert ut. På Systembolagets produktsida står ”Drycken har utgått” och den finns inte bland kommande lanseringar.

Jag minns att det även tidigare år sett lite konstigt ut på produktsidan, vars format inte är anpassat efter produkter som dyker upp en kort period varje år, men angivelsen att den utgått känner jag inte igen.

Vad tror ni, är hoppet ute?
Citera
2025-11-26, 15:39
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Gösser kanske smakar liknande?
Citera
2025-11-26, 17:28
Medlem
MyJustices avatar
Det var synd
Den ölen har jag inte ens sett
skulle vilja ha haft den hemma vid jul
Citera
2025-11-26, 17:30
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Gösser kanske smakar liknande?
Det ser du här att det är 2 helt olika öl
smaken måste vara sollängder ifrån varandra
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gosser-103542/
Citera
2025-11-26, 18:48
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det ser du här att det är 2 helt olika öl
smaken måste vara sollängder ifrån varandra
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gosser-103542/
Tänkte samma land de bryggda.
Citera
2025-11-26, 19:10
Medlem
Ja om sb tar in den igen så kommer det stå på hemsidan "nu i sortiment". Om det var vad du undrade?

Klart du kan ha rätt. Med att den finns med som tillfällig i sortiment kring jul osv. En sådan hylla har sb där jag bor.
Senast redigerad av Battreanmig. 2025-11-26 kl. 19:18.
Citera
2025-11-26, 19:19
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokryggen
Jag tillhör den lilla skara människor som gjort den österrikiska dubbelbocken Samichlaus till en del av jultraditionen. Vanligtvis brukar den dyka upp på Systembolagets hyllor i slutet av november men i år ser det dystert ut. På Systembolagets produktsida står ”Drycken har utgått” och den finns inte bland kommande lanseringar.

Jag minns att det även tidigare år sett lite konstigt ut på produktsidan, vars format inte är anpassat efter produkter som dyker upp en kort period varje år, men angivelsen att den utgått känner jag inte igen.

Vad tror ni, är hoppet ute?

Eftersom det du länkar till är förra årets årgång är det väl inte så konstigt att just den har utgått. Men att de inte har årgång 2025 är däremot underligt. Samichlaus är ju en klassiker i det tillfälliga julsortimentet vid det här laget, och har gissningsvis många trogna och återkommande köpare (däribland undertecknad).

Skriv till Bolaget och fråga, för tusan. De brukar vara hjälpsamma, av min erfarenhet att döma. (Du lär åtminstone få bättre svar än från FB-expertisen som föreslår Gösser som ersättning. )

(Om jag hade velat vara dryg och jävlig hade jag förstås skrivit: "Vadå, har du inga sparade från de senaste tio årgångarna? För man dricker ju fan inte en Sami samma år den släpps, utan först efter att man har lagrat den i källaren ett decennium." Men jag tänker inte lägga sten på din börda.)
Senast redigerad av Saltkatt 2025-11-26 kl. 19:25.
Citera
2025-11-26, 20:19
Medlem
Krokryggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Eftersom det du länkar till är förra årets årgång är det väl inte så konstigt att just den har utgått. Men att de inte har årgång 2025 är däremot underligt. Samichlaus är ju en klassiker i det tillfälliga julsortimentet vid det här laget, och har gissningsvis många trogna och återkommande köpare (däribland undertecknad).

Skriv till Bolaget och fråga, för tusan. De brukar vara hjälpsamma, av min erfarenhet att döma. (Du lär åtminstone få bättre svar än från FB-expertisen som föreslår Gösser som ersättning. )

(Om jag hade velat vara dryg och jävlig hade jag förstås skrivit: "Vadå, har du inga sparade från de senaste tio årgångarna? För man dricker ju fan inte en Sami samma år den släpps, utan först efter att man har lagrat den i källaren ett decennium." Men jag tänker inte lägga sten på din börda.)
Förra årets produkt är den enda i katalogen och därmed självklara valet att länka till. Men så är det också någon klurighet gällande Samichlaus i produktdatabasen, men jag minns inte riktigt hur de gjort tidigare år. Jag tror att de uppdaterat den befintliga sidan med ny årgång, men då har det resten av året stått att produkten är slutsåld. Nu har den utgått. Men stor reservation för dåligt minne här. Minns du om den listats i Kommande lanseringar tidigare år?

Jo, jag har en handfull äldre flaskor men det behöver ju fyllas på varje år för kontinuiteten.
Citera
2025-11-26, 20:27
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Minns du om den listats i Kommande lanseringar tidigare år?

Nä, brukar inte hålla koll där särskilt ofta.

Citat:
Jo, jag har en handfull äldre flaskor men det behöver ju fyllas på varje år för kontinuiteten.

Gud signe dig. Men då är det ju inte jävla synd om dig. ;-)

(Nä, allvarligt: skriv till dem och fråga. Det är det de är till för, och det vet de. Och återkom gärna med rapport.)
Citera
2025-11-27, 18:44
Medlem
Krokryggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
(Nä, allvarligt: skriv till dem och fråga. Det är det de är till för, och det vet de. Och återkom gärna med rapport.)
Systembolagets kundtjänst kunde inte se några spår av inkommande Samichlaus i sina system. Så det verkar ju illa. Jag har även kontaktat importören, inväntar svar därifrån.
Citera
2025-12-25, 22:07
Medlem
Krokryggens avatar
Julafton har passerat och Samichlaus lyste med sin frånvaro på Systembolagets hyllor. Jag har inte fått något svar från importören Pomologik. Således verkar det bäst att se sig om efter andra vägar att lägga vantarna på den här varan framgent.

Frågan är hur man bäst gör det. Jag ser att Bierothek vid något tillfälle haft den men lagret är slut och det framgår inte om det är i år som de haft den i sortimentet. Jag ska skicka frågan till dem. Men vilka andra potentiella kranar finns tillgängliga?
Citera
2025-12-26, 21:49
Medlem
Jag är som du en stor fan av Samichlaus och har sökt efter den de senaste månaderna. Nu börjar det se mörkt ut. Jag har bara en kvar från förra årets batch och börjar få lite abstinens. Jag uppskattar dina eftersökningar och kommer att följa tråden med förhoppningar på att du kan hitta den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in