Citat:
Ursprungligen postat av
Krokryggen
Jag tillhör den lilla skara människor som gjort den österrikiska dubbelbocken Samichlaus till en del av jultraditionen. Vanligtvis brukar den dyka upp på Systembolagets hyllor i slutet av november men i år ser det dystert ut. På Systembolagets
produktsida står ”Drycken har utgått” och den finns inte bland kommande lanseringar.
Jag minns att det även tidigare år sett lite konstigt ut på produktsidan, vars format inte är anpassat efter produkter som dyker upp en kort period varje år, men angivelsen att den utgått känner jag inte igen.
Vad tror ni, är hoppet ute?
Eftersom det du länkar till är förra årets årgång är det väl inte så konstigt att just den har utgått. Men att de inte har årgång 2025 är däremot underligt. Samichlaus är ju en klassiker i det tillfälliga julsortimentet vid det här laget, och har gissningsvis många trogna och återkommande köpare (däribland undertecknad).
Skriv till Bolaget och fråga, för tusan. De brukar vara hjälpsamma, av min erfarenhet att döma. (Du lär åtminstone få bättre svar än från FB-expertisen som föreslår Gösser som ersättning.

)
(Om jag hade velat vara dryg och jävlig hade jag förstås skrivit: "Vadå, har du inga sparade från de senaste tio årgångarna? För man dricker ju fan inte en Sami samma år den släpps, utan först efter att man har lagrat den i källaren ett decennium." Men jag tänker inte lägga sten på din börda.)