2024-10-26, 08:27
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Du kan äta så mycket av detta som din mage klarar av. Det finns en gräns när du spyr. Många människor kan inte ens äta en matsked smör, för de mår så dåligt av det.

Energin som finns i maten kan försvinna på olika sätt. En levande människokropp gör av med energi i vila eftersom vi håller ca 37 grader. Värmestrålningen från en människa är ungefär 350 kilojoule per timme.

En del av energin i maten kan inte tas upp av kroppen alls. Den kommer ut i avföring och urin.

Det är dit energin "försvinner".

Jag tror att du gör två tankefel. För det första tror du att all energi som finns i mat tas upp i magsäcken och tarmarna. Så är det inte. För det andra tror du att en människa behöver röra på sig för att avyttra energi. Så är det inte heller. Se ovan, vi strålar ut värme hela tiden.

Och det här "stråla ut värme", det gäller bara om man inte äter Carbs? Carbsen strålas inte ut?
Jag kunde äta hur mycket smör som helst, mådde inte särskilt dåligt av det.

Ok min vän, jag är glad för din skull att du hittat en diet där du utan problem kan hålla vikten och förhoppningsvis även har mycket energi. (jag hade inte mycket energi när jag var keto/carnivore, gymmet led mycket)
Min personliga åsikt är fortfarande att du har disciplinen att inte överäta på carnivore, därför får du så bra resultat. (Kollar man på YouTube så äter ju carnivore gudarna typ en gång per dag, en ribeye eller nåt. Inte undra på att de går ner eller håller vikten.)
Jag grundar den åsikten på mina egna och andras erfarenheter av keto/carnivore. Plus forskningen. Som sagt, mycket av forskningen idag är rent jävla skräp sponsrat av bl.a. Big Pharma. Men CICO tror jag på eftersom det är så beprövat och bevisligen fungerar på mig själv och alla andra som har disciplinen att tracka kalorierna. Ha det bra!
Citera
2024-10-26, 12:30
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Många som inte är bildade skriver på Flashback. Amfetamin asså. Man undrar om lodisen som hänger vid systemet hänger på Flashback. Är inte den typen av människor jag vill skriva med så jag hoppas det inte stämmer.
Det var just upprepade förslag om amfetamin som fick mig att ens skriva ett svar här då det för mig är ett helt befängt förslag. Jag tog sedan upp det enda jag vet något om överhuvudtaget vad gäller viktminskning (aldrig varit ett problem för mig) och det är ozempic som bekanta använt.
Citera
2024-10-26, 12:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Ah okej, tack så mycket för informationen!
Jobbigt om man är lite sprut rädd och så bara och ingen vana, kanske kommer färdigförpackade och i stil med insulin?
Intressant att kika upp, tack så mycket.
Det är en penna som du ställer in dosen på och du byter nål varje gång. Det är en riktigt smal nål och det borde knappt ens kännas när man sticker in den.
Citera
2024-10-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är en penna som du ställer in dosen på och du byter nål varje gång. Det är en riktigt smal nål och det borde knappt ens kännas när man sticker in den.

Finns ozempic i penn format? dvs enkel att dosera genom att sticka sig i magen bara som jag sett diabetiker gjort när jag var yngre?
Citera
2024-10-30, 09:52
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Finns ozempic i penn format? dvs enkel att dosera genom att sticka sig i magen bara som jag sett diabetiker gjort när jag var yngre?
Ja. Det är så Ozempic levereras, i en doseringspenna där man byter injektionsnålen för varje injektion. Du väljer dos snabbt och smidigt och det är lika lätt som en insulinpenna att använda.
Citera
2024-10-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Det är framförallt sockret som förstör våra kroppar.
Det är tillsatt socker i nästan allt som man inte tänker på.
Man kan t ex tycka att man är nyttig när man dricker en juice eftersom man assosierar frukt och grönt som nyttigt när det egentligen är samma sak som att stoppa i sig en näve sockerbitar.

Socker förvandlas till fett i kroppen.

Socker som i vitt raffinerat socker, liksom till exempel vetemjöl, är främst dåligt för att det är ultraprocessat. Det är för långt ifrån den naturliga formen för att våra kroppar ska kunna hantera det i längden. Men våra kroppar är vana att processa socker i mer naturliga former. Även urbefolkningar åt bär, frukt och honung när det fanns tillgängligt. Då kunde det stötvis bli mycket.
Det finns inga studier som visar på att frukt i naturlig form (lågprocessad) och dito honung ens i större mängder gör skada hälsomässigt. Käkar man för mycket går man förstås upp i vikt men man kan vara överviktig utan att vara ohälsosam. Det finns dock en del intressanta vinklingar som undersöks, till exempel att kroppen verkar hantera kolhydrater mycket bättre tidigare på dagen eftersom det är då vi är biologiskt inprogrammerade att jobba och att det är möjligt att man mår bättre av kolhydrater om man har det i blodet de senaste generationerna att äta mycket kolhydrater. Till exempel på tropiska platser där frukt finns tillgängligt en stor del av året eller under sommartid för de som bara har frukt/bär/honung tillgängligt under sommaren rent geografiskt. Men ju fler generationer som går, desto mer kommer vi åtminstone vara vana genetiskt att äta kolhydrater året om pga konservering, syltning osv. Vi blir alltså inte bara påverkade av hur vi människor levde för tusentals år sedan utan även vilka anlag vi ärvt de senaste generationerna. Det finns också teorier om att vi eventuellt skulle leva längre och ha mindre problem så som autoimmuna sjukdomar, IBS, läckande tarm, inflammation i kroppen osv om vi höll oss mer till det vi genetiskt sett inom de närmaste århundradena är vana vid att äta. Hellre potatis än quinoa t ex.

Min poäng här är alltså att kolhydrater är inte kolhydrater som i att det är dom som sabbar din hälsa, punkt. Det är en jävla skillnad på kolhydrater. Då har vi ändå inte tagit upp komplexa kolhydrater vs enkla/snabba kolhydrater. Också en jävla skillnad. -Men- vi vet att ultraprocessad mat generellt sett alltid kommer vara värre än lågprocessad. Vanligt vitt socker är som sagt ultraprocessat. Juice utan tillsatt socker är rena hälsokuren och raketbränslet för den som inte också trycker i sig en massa tillsatt socker.

Att säga att det förvandlas till fett i kroppen blir väldigt tokigt för då låter det som att det är exklusivt för kolhydrater och det är det ju absolut inte. Du kan bli fet på protein, bara att det är svårt att äta tillräckligt mycket av endast protein eftersom det är mättande och kräver energi för att bryta ner. Men det är ju inte helt omöjligt. Om jag lagar kött som blir super-duper-gott så kan jag trycka i mig 4 portioner på en gång. Är det dessutom fläskkött eller i allmänhet inte direkt magert kött så kan det såklart lätt komma över dagsbehovet. Vissa typer av kolhydrater sätter sig däremot lättare på levern (t ex stärkelse) och orsakar fettlever på sikt, vilket förstås inte är bra. Men det är som sagt inte alla kolhydrater det gäller. Man får inte glömma att det finns rena superfoods inom kolhydrats-kategorin. Typ grönsaker/rotfrukter/bär/frukt/potatis/havre.
Senast redigerad av iiiiih 2024-10-30 kl. 18:31.
Citera
2025-05-17, 09:23
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ni som gått från 4000kalorier om dagen till 1500. Hur gjorde ni?`

Jag vill bara rasa i vikt snabbt av med allting från 95kg till 70 på snabbast möjliga väg men samtidigt faller jag hela tiden dit på min egna svaghet.

Vad har ni som lyckats gjort för att kontra begäret och behovet av onyttig mat?

Funderar på att äta keto men de blir aldrig till skott och vill veta hur ni hanterar perioden när man är vansinnnig av all hunger! En bra strategi!

Tack för hjälp

Jag har gått från 80kg till 69kg sedan årsskiftet. Alltså drygt 4 månader, dvs 2,5kg i månaden. Följande funkar för mig:

Sluta äta socker. Jag åt nästan aldrig godis men mycket fikabröd. Detta är en stor bov och ett stort problem i västvärlden.

Ta bort smör och ost på mackan. Då kanske någon säger man måste väl ha smör på mackan. Nej det är bara en vanesak. Ta en skiva kalkon och en bit tomat på. Typ. Det är otroligt mycket kalorier i smör och ost. Skippa.

När du får cravings efter socker, ät frukt. Ha alltid frukt hemma. Välj de frukter du gillar bäst. Själv kör jag apelsin, äpple och vindruvor. Nötter är bra fett och ger mättnadskänsla. Kan vara komplement till frukt.

Ät inte snabbmat.

Ca 2-3 gånger i veckan blir det havregrynsgröt till lunch. Ingen sylt på förstås, det är bara massa socker i.

Mjölk och fil ska vara lätt-varianten. Flingor ska vara havrekuddar (naturell, ej smaksatt).

Kosten är ca 80%. Rörelse 20%. Jag har haft perioder då jag inte rört på mig speciellt mycket. Går ner ändå. Jag vågar nog påstå att kosten är absolut viktigast.
Senast redigerad av quggel 2025-05-17 kl. 09:29.
Citera
2025-05-17, 09:26
Medlem
Citat:

Jag vill bara rasa i vikt snabbt av med allting från 95kg till 70 på snabbast möjliga väg men samtidigt faller jag hela tiden dit på min egna svaghet.

Funderar på att äta keto men de blir aldrig till skott och vill veta hur ni hanterar perioden när man är vansinnnig av all hunger! En bra strategi!

Tack för hjälp
Hur gick det? Antar att galapremiären precis har varit.
Citera
2025-11-18, 19:12
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:

Tack för hjälp

Här har fasta en fördel över calorie-cut. Vid längre fastor försvinner hungerkänslorna helt. Kräver att man har ett fungerande Leptinhormon så det kan vara en bra idé med LCHF en vecka innan.

Citat:
Ursprungligen postat av quggel
När du får cravings efter socker, ät frukt. Ha alltid frukt hemma. Välj de frukter du gillar bäst. Själv kör jag apelsin, äpple och vindruvor. Nötter är bra fett och ger mättnadskänsla. Kan vara komplement till frukt.

Ät inte snabbmat.

Ca 2-3 gånger i veckan blir det havregrynsgröt till lunch. Ingen sylt på förstås, det är bara massa socker i.

Det är socker i allt ovanstående. Frukten är fiberpackad vilket motverkar dom värsta effekterna men det är i grund och botten samma skit. Varför inte skippa sockret helt? Från frukt och sylt?

Diffrent levels of SHIT!!!
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-18 kl. 19:16.
Citera
2025-11-25, 19:53
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Tack för hjälp

Uppdatera oss! Hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in