2025-08-20, 13:56
Medlem
HipToBeSquares avatar
Nej, det är ett tecken på att svenskar är ett gäng sinnessjuka människor som bryr sig vad andra gör med sina egna pengar. Det är fullkomligt psykotiskt beteende and bli upprörd på andras prylar men sådan är svensken. Ni kan ta er kommunistiska "austerity" tradition till helvetet.

Normala människor bryr sig inte om person spenderar sina pengar på en dyr bil, rolex, stereoutrustning osv.
Citera
2025-11-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Du är en idiot. Ljudet i in-ears blir märkbart sämre efter bara några få månader och såna lurar borde kosta max 349:-. Du blir blåst och fattar det inte ens. Vill du ha ANC så kan du få det i bekvämare lurar med bättre ljud för under tusenlappen: https://www.jbl.se/LIVE770NC.html
Att du inte håller med gör mig inte till en idiot, och vad du anser att lurarna max ska kosta är inte heller särskilt intressant. Over-ear hörlurar är inte praktiskt att bära med sig, ser väldigt fult ut, och de lämnar dessutom avtryck i håret som man gärna undviker. Det är möjligt att de har bättre ljud och ANC, men det spelar ingen roll ifall man inte vill ha den typen av hörlurar.
Citera
2025-11-21, 15:52
Medlem
Om man är riktig audiofil så vet man att frekvens omfånget som begränsas av Bluetooth överföring gör det till ren skit! + att det förstör innerörat + man radiostrålar väldigt nära hjärnan(i örat) -

Det är komplett idioti!
Citera
2025-11-21, 19:32
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Om man är riktig audiofil så vet man att frekvens omfånget som begränsas av Bluetooth överföring gör det till ren skit! + att det förstör innerörat + man radiostrålar väldigt nära hjärnan(i örat) -

Det är komplett idioti!
Den traden kanske är juste...
Helre slippa sitta fastsurrad som en ilsken hund och ta av fem år av livet utan demens än alternativet?

BTW, att nämna 'riktig audiofil' är väl en 'nothing-burger' i detta sammanhang?
Citera
2025-11-21, 20:22
Medlem
R.Rs avatar
För gemene man är det nog som med många andra teknikprylar. Man skulle egentligen inte behöva köpa så dyra produkter utan klara sig gott och väl med enklare varianter. Men man gör det för att man tror att man behöver dem eller för att det är trendigt eller för att kompisen har dem.

Jämför med många andra produkter och tjänster som datorer, kameror, bredband mm. Sen rätt många år tillbaka har de passerat de tekniska krav som svensson rimligen kan ställa på dem. Man behöver inte 32 gb RAM för att surfa eller köra några program eller spel. Inte heller behöver man 1000/1000 lina för att streama filmer/serier eller en kamera med 100 MP för att ta bilder. Sanningen är att man inte ens behöver i närheten av detta.

Nu i och med bra ANC skulle jag säga att hörlurar antagligen nått sin peak. Det blir inte så mycket bättre men det kommer fortsätta släppas dyrare lurar som lovar ännu lite bättre kvalitet. Är det värt det? Kanske om man arbetar med musik eller lever för det. För övriga är det bara ytterligare en pryl.
Citera
2025-11-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
För gemene man är det nog som med många andra teknikprylar. Man skulle egentligen inte behöva köpa så dyra produkter utan klara sig gott och väl med enklare varianter. Men man gör det för att man tror att man behöver dem eller för att det är trendigt eller för att kompisen har dem.

Jämför med många andra produkter och tjänster som datorer, kameror, bredband mm. Sen rätt många år tillbaka har de passerat de tekniska krav som svensson rimligen kan ställa på dem. Man behöver inte 32 gb RAM för att surfa eller köra några program eller spel. Inte heller behöver man 1000/1000 lina för att streama filmer/serier eller en kamera med 100 MP för att ta bilder. Sanningen är att man inte ens behöver i närheten av detta.

Nu i och med bra ANC skulle jag säga att hörlurar antagligen nått sin peak. Det blir inte så mycket bättre men det kommer fortsätta släppas dyrare lurar som lovar ännu lite bättre kvalitet. Är det värt det? Kanske om man arbetar med musik eller lever för det. För övriga är det bara ytterligare en pryl.

Jag har två par in-ear lurar, det ena för 1000 spänn och det andra för 2500. Det är markant skillnad i ljudkvalitet, där de billigare bäst gör sig för poddar/ljudböcker och inte musik

För riktiga lurar tycker jag inte skillnaden är lika stor, men klart hörbar, och 4-5000 är en rimlig kostnad för bra ljud och att de är sköna att ha på sig.

Det är många timmar man använder dem, så helt klart värt att lägga några kronor på.

Oklart för mig vilka lurar som är trendigt, eller vad andra har för lurar, tycker knappt man ser två likadana.
Citera
2025-11-22, 19:15
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag har två par in-ear lurar, det ena för 1000 spänn och det andra för 2500. Det är markant skillnad i ljudkvalitet, där de billigare bäst gör sig för poddar/ljudböcker och inte musik

För riktiga lurar tycker jag inte skillnaden är lika stor, men klart hörbar, och 4-5000 är en rimlig kostnad för bra ljud och att de är sköna att ha på sig.

Det är många timmar man använder dem, så helt klart värt att lägga några kronor på.

Oklart för mig vilka lurar som är trendigt, eller vad andra har för lurar, tycker knappt man ser två likadana.

Det beror ju på märke och modell också. Såklart att dyrare kan vara bättre men frågan är om det är tillräckligt för att motivera prislappen.
Citera
2025-11-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det beror ju på märke och modell också. Såklart att dyrare kan vara bättre men frågan är om det är tillräckligt för att motivera prislappen.

Som så mycket annat är det mellansegmentet som ger bäst pang för pengarna. I den prisklassen märker man skillnad mot billigare, men fortfarande rimlig kostnad. Ett par lurar för 10k låter inte dubbelt så bra, och där tycker jag det blir orimligt att lägga så mycket extra för den lilla ökningen i kvalitet.

Resonerar så med det mest. Köp bra grejer, men överdriv inte och gödsla pengar för att få det lite bättre.
Citera
2025-11-24, 14:01
Medlem
Alltså det finns inte status idag på samma sätt. oavsett vad saker kostar.

Om du ser en person med hörlurar för 6000 kr, tänker du verkligen att han är bortskämd eller rik?
Det florerar så otroligt många likadana på stan att man inte lyfter på ögonbrynet. Det gäller det mesta.

Förr fick man betala dyrt för en mobiltelefon. Nu skaffar du senaste Iphone 17 plus pro så betalar du några hundralappar i månaden. Du behöver inte betala 20 000 ur fickan.

Hörlurar. Du kan köpa på avbetalning. Hur många tror du inte köper dyra saker på just det?

Status idag är inte vad status var förr. Inte ens bilar för 800 000 kr är status idag. Du kan leasa till bra pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in