Citat:
Ursprungligen postat av
R.R
För gemene man är det nog som med många andra teknikprylar. Man skulle egentligen inte behöva köpa så dyra produkter utan klara sig gott och väl med enklare varianter. Men man gör det för att man tror att man behöver dem eller för att det är trendigt eller för att kompisen har dem.
Jämför med många andra produkter och tjänster som datorer, kameror, bredband mm. Sen rätt många år tillbaka har de passerat de tekniska krav som svensson rimligen kan ställa på dem. Man behöver inte 32 gb RAM för att surfa eller köra några program eller spel. Inte heller behöver man 1000/1000 lina för att streama filmer/serier eller en kamera med 100 MP för att ta bilder. Sanningen är att man inte ens behöver i närheten av detta.
Nu i och med bra ANC skulle jag säga att hörlurar antagligen nått sin peak. Det blir inte så mycket bättre men det kommer fortsätta släppas dyrare lurar som lovar ännu lite bättre kvalitet. Är det värt det? Kanske om man arbetar med musik eller lever för det. För övriga är det bara ytterligare en pryl.
Jag har två par in-ear lurar, det ena för 1000 spänn och det andra för 2500. Det är markant skillnad i ljudkvalitet, där de billigare bäst gör sig för poddar/ljudböcker och inte musik
För riktiga lurar tycker jag inte skillnaden är lika stor, men klart hörbar, och 4-5000 är en rimlig kostnad för bra ljud och att de är sköna att ha på sig.
Det är många timmar man använder dem, så helt klart värt att lägga några kronor på.
Oklart för mig vilka lurar som är trendigt, eller vad andra har för lurar, tycker knappt man ser två likadana.