2025-11-24, 12:12
Medlem
Vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hittade inget bättre.

Min partner som bor utanför EU ska komma på besök om några veckor över julen
Om hon skulle vilja köpa ett Nintendo Switch 2 I Sverige, erbjuder butikerna här den möjligheten och bad krävs mer, räcker det med att hon visar upp kvitto och produkten innan säkerhetskontrollen på Arlanda?
Hur fungerar det med garantier? Om något krånglar kan hon lämna in den vid nästa besök i Sverige? (Eller om jag tar med den hem och lämnar in när jag är där)

Tack.
Citera
2025-11-24, 12:54
Medlem
Glostrups avatar
https://www.globalblue.com/en/shoppers/how-to-shop-tax-free
Citera
2025-11-24, 13:08
Medlem
Graavargs avatar
Jag tror inte att det funkar för privatkonsumenter, eftersom EU:s moderniserade moms-regler sätter stopp.

Nu är jag inte moms-expert, men för att ett företag ska kunna sälja en vara i Sverige utan moms behöver köparen vara ett företag/någon med en existerande EU-registrerad VAT-nummer i nåt annat land. Det säljande företaget måste ange både sitt eget och köparens VAT-nummer för att inte behöva betala momsen på kvittot/fakturan. Sen tror jag att man också vid kontroll behöver kunna bevisa att varan lämnat Sverige (fraktkostnader/forsedel räcker).
Citera
2025-11-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror inte att det funkar för privatkonsumenter, eftersom EU:s moderniserade moms-regler sätter stopp.

Nu är jag inte moms-expert, men för att ett företag ska kunna sälja en vara i Sverige utan moms behöver köparen vara ett företag/någon med en existerande EU-registrerad VAT-nummer i nåt annat land. Det säljande företaget måste ange både sitt eget och köparens VAT-nummer för att inte behöva betala momsen på kvittot/fakturan. Sen tror jag att man också vid kontroll behöver kunna bevisa att varan lämnat Sverige (fraktkostnader/forsedel räcker).

Man säljer inte varan utan moms. Köparen betalar fullt pris, visar upp kvitto och varan inför utresan på flygplatsen och får momsen insatt på sitt konto/kreditkort
Citera
2025-11-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
https://www.globalblue.com/en/shoppers/how-to-shop-tax-free

Tack, lyckades till slut hitta den där också.

Någon som vet hur det fungerar på Arlanda?
Sker återbetalningen innan man passerar säkerhetskontrollen eller är det som i en del andra länder att man får tillbaka pengarna innanför säkerhetskontrollen?
...bara nyfiken..
Citera
2025-11-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av str85
Tack, lyckades till slut hitta den där också.

Någon som vet hur det fungerar på Arlanda?
Sker återbetalningen innan man passerar säkerhetskontrollen eller är det som i en del andra länder att man får tillbaka pengarna innanför säkerhetskontrollen?
...bara nyfiken..

Finns en inne på T5 mitt emot Forex och en i avgångshallen vid incheckningdiskarna mittemot
säkerhetskontrolen. OBS dom stänger tidigt runt 8 på kvällen.

Du får tillbaka 19 % ( av 25% ) så 6 % är avgiften
Citera
2025-11-24, 19:00
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Finns en inne på T5 mitt emot Forex och en i avgångshallen vid incheckningdiskarna mittemot
säkerhetskontrolen. OBS dom stänger tidigt runt 8 på kvällen.

Du får tillbaka 19 % ( av 25% ) så 6 % är avgiften

Nja, momsen i Sverige är 25% påslag på priset, men väl där så utgör momsen 20% av totala priset. Till exempel:

En vara kostar 100 kr innan moms, 25% på det gör att varan kostar 125 kr med momspåslaget. 25 kronor av 125 kr är 20%.
Citera
2025-11-25, 07:49
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man säljer inte varan utan moms. Köparen betalar fullt pris, visar upp kvitto och varan inför utresan på flygplatsen och får momsen insatt på sitt konto/kreditkort

Visste inte att det fanns kvar ett sånt system. Om det ännu är det där som funkar i vissa butiker (som brukar ha ett "tax free"-märke på dörren ) och så får man en tax-free lapp med sig genom att visa sitt pass som man sen ska visa upp för tullen tillsammans med kvittot och varan (som visst ska vara förseglad?) för att få en stämpel på sin lapp, som man sen lämnar in i "tax free"-luckan och får sina pengar tillbaka. Och varje kvitto/lapp man har ska vara över någon viss summa (som varierar från land till land). Förr blev man alltid återbetald i cash i ifrågavarande lands egen valuta, så då fick man ännu springa till nästa lucka för att växla pengarna (ofta bättre växelkurs än att göra det i hemlandet).

Som sagt, visste inte att den möjligheten ännu fanns, men det funkar säkert för en Switch 2 bara man ser till att göra allt korrekt. Men man kan alltså inte använda den i Sverige innan den "återexporteras", och det är tullen som avgör om den är använd eller inte (när man visar upp den). Och om tullen anser att den är använd så får man inte tullens ok-stämpel, och då får man inga moms-pengar tillbaka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in