2025-11-22, 10:44
Medlem
Jag råkade av en slump se Attack on Titan efter en väns rekommendation, och jag tyckte att den var mycket mer imponerande i fråga om berättelse och konstnärlig kvalitet än barnsliga och svaga filmer som Marvel eller DC. Det filosofiska budskapet om krig, handlingen, musiken – allt var fantastiskt.

Marvel- och DC-filmer känns däremot för barnsliga och ointressanta. Även om handlingen åtminstone hade varit spännande hade det varit något, men varje gång de låter HBTQ-karaktärer, feminister eller svarta vara huvudpersoner och säga konstiga saker som inte passar in i berättelsen blir jag irriterad.

Japan har ju gjort bra animationer länge, som Astro Boy och Ghost in the Shell. Finns det någon social bakgrund till att de blev så bra på det?
Citera
2025-11-22, 11:13
Medlem
För att ursprunget är Japan.

De mest populära Manga-serierna har HBTQ-karaktärer. Gärna unga pojkar.För dig som nu hatar sådana.
Citera
2025-11-22, 11:17
Medlem
Akihabaras avatar
Tradition, lång bakomliggande kulturhistoria, stor marknad.

Statlig satsning (Cool Japan), på samma sätt som i Sydkorea.
Citera
2025-11-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
För att ursprunget är Japan.

De mest populära Manga-serierna har HBTQ-karaktärer. Gärna unga pojkar.För dig som nu hatar sådana.
Snarare för det är det enda land där manga publiceras

Nästan omöjligt att lyckas om man inte är japanes
Citera
2025-11-22, 11:37
Medlem
Amazon-mannens avatar
De har det i blodet, i generna liksom, precis som pepparkaksfolket har rytmen i blodet..
Citera
2025-11-22, 13:36
Medlem
glockenreins avatar
Förmodligen kultur och tradition. Japaner är jäkligt duktiga på sånt och är ett hårt arbetande folk.
Citera
2025-11-22, 13:55
Medlem
Anybodykillers avatar
Nja, har man sett 3-5 st så har man typ sett alla.

Det finns en del bra men de ständigt återkommande arketyperna i karaktärerna blir många gånger tröttsamma.
Citera
2025-11-22, 20:58
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Nja, har man sett 3-5 st så har man typ sett alla.

Det finns en del bra men de ständigt återkommande arketyperna i karaktärerna blir många gånger tröttsamma.

Och sen att de flesta ser västerländska ut trots att de ska vara japaner 😂. Men med det sagt så gillar jag anime, min son är inne på det och jag brukar titta med honom ibland.
Citera
2025-11-22, 23:40
Medlem
Belters avatar
Det bor 124 millioner människor i Japan. Något måste de ju kunna då kan man tycka.
Citera
2026-01-25, 03:38
Medlem
Questioneers avatar
De känner inget behov av att fylla sina filmer med mångfald och inkludering, utan de ger sina fans exakt vad de vill ha.
Citera
2026-01-25, 04:43
Medlem
Fantens avatar
För att dom tar serier och "tecknat" på allvar, och ser det inte som något för bara barn och ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in