2025-11-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonna72
Hej,
Jag skulle vilja be om hjälp. Jag har HALLON och skulle vilja ha lite guidning om vad jag ska skriva in/göra för att få det att fungera med telefoni och med SMS som inte fungerar överhuvudtaget just nu.
Har kontaktat supporten men inte fått svar.
Jag kan surfa på wifi och även när jag stänger av wifi och kör på mobildata - då står det 4G men jag kan inte ringa och skicka SMS.
Jag har gjort allt de sagt, testat simkortet på annan lur, "endast nödsamtal", uppdaterat, försökt skriva in uppgifter manuellt. Menyerna stämmer inte alltid med instruktionerna online tyvärr och ibland är det rent omöjligt att aktivera ett menyval.
Tyvärr har ingenting blivit bättre.
Tänk om någon kunde steg för steg skriva hur de har gjort. Det vore toppen!
Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Löste detta sig? En äldre släkting, snart 90 år, har haft en Xiaomi Redmi 9A med ett Hallon-abonnemang i över ett år utan problem. Hon använder inte mobilen så ofta men upptäckte nyligen att hon varken kan ringa eller ta emot samtal. När man ringer telefonen hörs ingen kopplingston och sedan går telefonsvararen igång. Däremot fungerar både 4G internet och även SMS (som du har problem med). På SMS kommer det ett meddelade att hon har missat samtalet.

Jag nollställde mobildatainställningarna och startade om telefonen så de laddades igen, slog på och av flygplans läge, satte volym på ringsignalen till max, kollade att inget nummer var blockat men inget hjälpte. Till slut switchade vi SIM-kort med varandra (jag använder Comviq).

Då fungerade min telefon med hennes Hallon SIM-kort och hennes telefon med mitt Comviq SIM-kort. Men när man satte tillbaks Hallon-simkortet i hennes telefon så fungerade det inte, oavsett vilken SIM-kortplats (det finns två på Redmi 9A) man använde.

Sammanfattningsvis: Både SIM-kortet och mobilen fungerar ... men inte längre tillsammans. Vad kan orsaken vara? Är det någon som haft liknande problem där en specifik telefonmodell plötsligt slutat fungera med en specifik operatör?

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ifall någon har samma problem som ovan så löses det genom att gå in på samtalsappen och skriva in kod *#*#86583#*#* . Tryck på grön lur och aktivera VoLTE

DickeFix förslag funkade för mig. 🙏

Gör bara som i denna video: https://youtu.be/ID8Lj0lUFGI?si=eWv3Xji2kGVnUihe

Den visar även hur man aktiverar inställningen för VoWifi.
Senast redigerad av Kallopsen 2025-11-21 kl. 23:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in