2025-11-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du menar att det inte finns en svenskhet?

Vad gör då skånetanken som högerextrem?

Du vill behålla Sverige som legal och ekonomisk storhet intakt efter vilka principer??

Varför inte dela på det?

Varför inte ett självständigt Skåne

Skåne? vad jiddrar du nu om?

Det finns absolut en svenskhet = svensk kultur. Men! det jag pratar om med Uven är att den är inte något statiskt, stillastående som hans värderingssystem föreställer sig utan är ett ständigt förändrande flöde. Det tillkommer ständigt saker och där ramlar bort annat allteftersom, det är precis lika "svenskt" ändå.

Hela denna enorma skräck för invandring eller att svenskar inte ska förbli svenskar... som Uven och hans gelikar lägger hela sin politiska energi på är i det stora hela en icke fråga.
Citera
2025-11-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det var givetvis inget svar på frågan. Därtill behöver vi som är etniska svenskar idag, inte härleda vårt genom tusentals åt bakåt i tiden. Det räcker gått så långt bak vi kan överblicka, men framför allt handlar det om kultur och kulturell identifikation.
Om frågan bygger på premisser man inte alls tror på, eller håller med om, så går det inte svara, eller hur.

Lustigt....så du som "etnisk svensk" behöver alltså inte härleda din "svenskhet" tusentals år tillbaka men tusen år i framtiden ja då jävlar! då måste du ha ha fullständigt kontroll.
Faktan är Uven, även om dina barn, barnbarn och barnbarnbarnbarn etc träffar och skaffar barn med människor från X och Y, förutsatt att de inte emigrerar utomlands, så kommer ditt framtida genom
1. högst troligt vara svenskt.
2. garanterat inte alls leva med en kultur som är identiskt med din egen.

Att du får inte lite gener som kodar för bruna ögon eller mörk hud eller platt näsa eller what ever, spelar inte ett skit roll, lägg på x tusen år på vår plats av jorden och de flesta av dessa gener har försvunnit, eftersom de är dåligt anpassade för vårt klimat.
Att du får in lite kultur som kodar för att äta X eller lyssna på Y eller fira Z eller tro på U spelar heller ingen speciellt roll, för att den plats du just nu sitter på ska heta Sverige.

Citat:
Även om kulturen inte är exakt samma idag som 1825, så finns det en organisk kontinuitet från långt tillbaka tills idag, och - det är vår kulturella förändring. Inte någon påtvingad förändring som kommit utifrån, och som sedan vill ägna sig åt tvångsblandning.

??? Det finns en organisk kontinuitet av att folk kärar ner sig i "andra" Uven och gillar nyheter som verkar roliga/ bra eller what ever som nu lockar dem.
Varför kan du fan inte tro på/ tillåta att människor omkring dig och i framtiden har förmåga att välja själva?
Och är det fan inte stor HUMOR, att du verkligen sitter här och rynkar på näsan åt "påtvingad förändring som kommit utifrån" samtidigt som du envist fortsätter att kräva att kvinnor ska påtvingas förändring i form av oönskat föräldraskap, från staten som de inte alls vill vara med om, inte ens där och då har resurser att klara av?

Man baxnar fan. Låt människor bestämma över sina egna liv och låt kulturen vara fri.

Citat:
Längre tillbaka räknande man med att ungefär 80% av männen i en årskull var lämpliga till militärtjänst. Det är på fler sätt lägre andel idag. Då räknande man med fler faktorer än fysik. En sammanställning jag såg för några år sedan visade att två tredjedelar av männen hade bättre fysik än de bästa kvinnorna. Men, vi söker fler egenskaper än enbart fysiska. Det är därför jag lyfter fram luftvärn och minröjning som exempel på områden särskilt lämpliga för kvinnor.

Tycker militären ska avgöra vad olika individer ska jobba och inte du Uven.
Eller hade du tyckt det var ok att staten bestämde att det enda som män fick syssla med var att bära och lyfta tunga saker......allt annat ska kvinnor jobba med.
Nä, tänkte väl det.

Citat:
Ja, det finns många som behandlar islamister som om de vore svenskar. Det är rent stolligt.

En svensk kan självklart vara fundamentalistiskt troende i lite vad som av religon eller politisk ideologi, gör inte hen mindre svensk för det. Har funnits, och finns säkert fortsatt, svenska nazister, stalinister och fundamentalistiska kristna som anser att den kristna religionen ska påtvingas alla i samhället.
Dina åsikter verkar ju inte ligga så långt från den sista gruppen.

Citat:
Du hade alltså ingen liberal förklaring till sniper tourism. Hade det funnits ett svart moln, hade det så klart underlättat identifiering. Denna ondska ligger djupt i människors själar. Det kan vara ideologi, psykologi eller psykiatriska diagnoser. Men, ondska är det likafullt.

"liberal förklaring"? jag kom med den förklaring jag anser vara mest trolig.
Nämligen att du har värderingar och åsikter hos vissa människor som fokuserar på att vissa "andra" människor inte är värda något och därför går att mörda för "nöjes skull".
ex. muslimer, eller fattiga, eller kvinnor eller homosexuella eller bosnier eller folk med mörkare hud ön du själv etc etc etc
Det enda "onda" här Uven är värderingarna av denna typ, och det är alltså värderingar som DU själv besitter rätt mycket av. Lite lutning på dina åsikter och dina värderingar kommer strax leda till att människor tycker det är fine! att mörda.

Citat:
Visst accepterar vi trafikolyckor. Annars hade både bilar och cyklar varit förbjudna. Men, självklart vill vi minska riskerna så mycket som det rimligt går. Och vi tar hand om trafikskadade. Precis som vi tar hand om gravida kvinnor och ger dem vård, oavsett hur graviditeten uppstått. Att i onödan avliva ett foster är emellertid inte sjukvård. Det botar ingen sjukdom. Att vara gravid är inte en sjukdom.

Fast....det vi gör i vårt samhälle är att vi accepterar att kvinnor då och då vill och behöver göra abort, och ger dem säkra och trygga sådana, så tidigt som det går.
Abort botar oönskad graviditet samt oönskat föräldraskap och det botar även att människor behöver leva i misär av olika slag.

Citat:
1845 infördes lika arvsrätt på landsbygden. I städerna var det lika arvsrätt sedan tidigare. Det kan det också ha varit lokalt i vissa delar av Sverige. Som vanligt har Du grunda, och tendentiösa, historiekunskaper.

1845 var mest landsbygd. Endast 10% av svenskarna levde i städer på mitten av 1800 talet.
som vanligt är det du här som inte greppar historien speciellt bra.
Citera
2025-11-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Det finns absolut en svenskhet = svensk kultur. Men! det jag pratar om med Uven är att den är inte något statiskt, stillastående som hans värderingssystem föreställer sig utan är ett ständigt förändrande flöde. Det tillkommer ständigt saker och där ramlar bort annat allteftersom, det är precis lika "svenskt" ändå.

Hela denna enorma skräck för invandring eller att svenskar inte ska förbli svenskar... som Uven och hans gelikar lägger hela sin politiska energi på är i det stora hela en icke fråga.

Du låter som Putin. Exakt samma imperialistiska smörja. Högerextrema, inte ett riktigt folk, saknar egen infrastruktur. Det är Putins argument du kör. Utan att fatta det för Ukraina skall bli självständigt tycker du såklart. Med vilka argument?

Invandringsfrågan är det du som tar upp, inte jag. Den är påtvingad, det är riktigt, men mina argument är ekonomiska. Vi är inte en skogsekonomi, inte heller en gruvekonomi. Ett land som ser lantbrukaren som fiende och djurhållning som något hemskt passar ju inte Skåne.

Nu senast flyttade Mildef till Stockholm. Vi har inte en chans, ni suger ut oss.

Tänk om vi fått behålla Hässle AB som utvecklade Losec. Scania som betyder Skåne... och Skånegripen flyger i Sverige, trots att flygindustrins vagga stod i Skåne.

Draco har ni också tagit.

Så länge vi tillhör det svenska imperiet är vi chanslösa.
Citera
2025-11-20, 18:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Den enda här som ständigt "svamlar" vid just denna punkt är du.
Det vi debatterar här är det praktiska omsorgasarbetet och ansvaret för de barn som du önskar ska tvångsutvecklas mot deras mödrars vilja. Detta arbete/ ansvar har ett juridiskt namn, det kallas för vårdnadsansvar i svensk lagstiftning och i allmänt tal.

"Vårdnadsansvar är ett juridiskt och praktiskt ansvar för en förälders eller annan vårdnadshavares rätt och skyldighet att besluta om allt som rör ett barn. Det innefattar både den dagliga omsorgen och stora beslut som var barnet ska bo, vilken skola det ska gå i och hur sjukvården ska hanteras. Vårdnadshavaren ska också se till att barnet får den trygghet, omvårdnad och utbildning det behöver, och skydda barnet från att fara illa. "

Och Uven, hur önskar du att vårdnadsansvaret ska fördelas för de barn som alltså ska födas mot moderns och kanske även faderns vilja? Jepp! du tycker detta arbete ENDAST ska vara moderns uppgift och ska åläggas ENDAST henne, medan mannen ska slippa det mesta av besväret.

Det där "extra" begreppet som du hittat på för att komma undan; föräldraansvar, är ingen juridisk term som används och inte heller har du ens förklarat vad det skulle bestå av.
Men låt mig gissa, de handlar om de övergripande besluten över ett barn, inte sant? Du tänker dig att farsan ska kunna sitta i en helt annan stad, aldrig ens ha träffat ungen men ha rätt bestämma var ungen ska gå i skola, eller få den eller den medicinska behandlingen, inneha typ "chefspositionen". Medan allt annat ska åläggas morsan...Nått sånt du ser för dig eller hur?

Som Du mycket väl vet, så är det ett begrepp jag vill blir juridiskt, enligt mitt lagförslag. Min lösning på ovanstående är mycket enkel - se till att bilda stabila par. Hur svårt kan det vara?

Citat:
Det föds för få barn just nu, under dessa år, med en galen Putin i öst och förmodligen en ännu värre galning i väst, överhängande hot om en annalkande klimatkatastrof och en enormt svår bostadsmarknad för unga. Men backar du bandet något så har svenska nativitetssiffror varit helt ok, bland de bästa i Europa, vilket du alltså kan tacka just min politk för.
Titta på de motsvarande länderna i väst med din politk, och du kan lätt konstatera att där har det fötts för få barn hela tiden. Abortförbud leder numera i vår moderna värld inte till det du önskar....fler barn...utan endast till att många kvinnor tvingas ta till osäkra, farliga och dyra åtgärder, och tvingas leva under ständigt hot.

Eller ärligare uttryckt - dagens svenskar är för pipiga, bekväma och klena.

Citat:
Trams! Frågan handlade inte om götar eller svear specifikt...den handlade om, har där existerat småriken som låg i fejd med varandra innan Sverige blev just Sverige? Svar ja, det har det.
Och finns det bevis för detta i form av arkeologiska fynd? Svar ja det finns det.

Och verkligen underhållande du verkar tro att man byggde borgar med stora skyddsmurar förr bara för skojs skull. Det finns tusentals fornborgar i Sverige, och jo! de byggdes av ett skäl, nämligen att skydda sig från angrepp utifrån.

Det handlade precis just om påståendet om svears erövrande av götar. Självklart har det funnits goda skäl för att bygga fornborgar, men det vara andra goda skäl.

Citat:
Du bör läsa in dig lite på lite mer modern teorier kring dessa saker, än de där gamla 1800 tals luntorna du nu ev. har kvar i bokhyllan.

Nu var förstås min kritik att Du kom med påståenden som var från 1800-talet...

Citat:
Verkligen? Hur mycket "bättre" skulle det bli för kvinnor? Och alla de där barnen du ser för dig ska tvångsfödas till en ensamstående morsa som inte vill ha dem men som ska ta hand om dem UTAN hjälp eller ens ekonomiskt stöd från samhället.
Berätta HUR mycket "BÄTTRE" blir det för dem?
Det du kommer få i realiteten är ett enormt missnöje och massiva politiska protester från främst kvinnor i samhället som inte kommer upphöra. Vidare, du kommer få ett ökad skadeläge för kvinnor i form av farliga abortförsök som de inte kan eller vågar söka vård för, traumatiseringar av olika slag, framförallt fattiga kvinnor kommer fara rejält illa, precis som de gör nu i USA ex.
Vidare kommer du återigen se större inrättningar för oönskade barn, där låt mig gissa...det återigen kommer dyka upp vanvård och utnyttjanden av olika slag, som de brukar göra så fort barn hamnar i otrygga omständigheter. Mumma för alla pedofiler, så... bättre för pedofiler med andra ord, men inte för någon annan part.

Det är självklart bättre för kvinnor att få fullfölja sina graviditeter. Massor av kvinnor mår dåligt efter aborter.

Citat:
Nej, inte inte i de samhällen som har fri aborträtt och erbjuder kvinnor säker och billig sådan.
Och lagarna, den "åläggas" du själv tar upp, är det inte någon natur som bestämmer över utan människan.

Patriarkat Uven....det du står för, ignorerar kvinnors behov och prioriterat mäns.
Mäns behov av att kontrollera kvinnor samt behov av att slippa oönskade konsekvenser av deras sexualitet är mycket värt.
Kvinnors behov av att själva få bestämma när, om, hur de ska bli föräldrar ska samhället blunda för...tydligen inget värt att beakta.

Detta är vad dina värderingar står för.

Orättvisa, ojämställdhet, förtryck av kvinnor.

Du kan ju fan åtminstone stå för det.

Samtidigt så slipper Ni värnplikt, enligt min politik. Det är olika för olika.
Citera
2025-11-20, 18:34
Medlem
Citat:

Du diskuterar svenskhet med en skånsk separatist. Du måste förvillat dig från en tidigare diskussion vi hade, inte ens du är så infantil.
Citera
2025-11-20, 23:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Om frågan bygger på premisser man inte alls tror på, eller håller med om, så går det inte svara, eller hur.

Lustigt....så du som "etnisk svensk" behöver alltså inte härleda din "svenskhet" tusentals år tillbaka men tusen år i framtiden ja då jävlar! då måste du ha ha fullständigt kontroll.
Faktan är Uven, även om dina barn, barnbarn och barnbarnbarnbarn etc träffar och skaffar barn med människor från X och Y, förutsatt att de inte emigrerar utomlands, så kommer ditt framtida genom
1. högst troligt vara svenskt.
2. garanterat inte alls leva med en kultur som är identiskt med din egen.

Att du får inte lite gener som kodar för bruna ögon eller mörk hud eller platt näsa eller what ever, spelar inte ett skit roll, lägg på x tusen år på vår plats av jorden och de flesta av dessa gener har försvunnit, eftersom de är dåligt anpassade för vårt klimat.
Att du får in lite kultur som kodar för att äta X eller lyssna på Y eller fira Z eller tro på U spelar heller ingen speciellt roll, för att den plats du just nu sitter på ska heta Sverige.

Allt spelar roll. Jag tycker att det vore oerhört tråkigt om Sverige i framtiden inte till stor del befolkades av människor som ser traditionellt svenska ut. Alla behöver givetvis inte göra det, men gärna flertalet. Jag ser ingen anledning att föra en politik som löser upp det traditionellt svenska, och vill man aktivt att det traditionellt svenska försvinner, då undrar jag om vederbörande inte börjar närma sig ett slags folkmord.

Citat:
??? Det finns en organisk kontinuitet av att folk kärar ner sig i "andra" Uven och gillar nyheter som verkar roliga/ bra eller what ever som nu lockar dem.
Varför kan du fan inte tro på/ tillåta att människor omkring dig och i framtiden har förmåga att välja själva?
Och är det fan inte stor HUMOR, att du verkligen sitter här och rynkar på näsan åt "påtvingad förändring som kommit utifrån" samtidigt som du envist fortsätter att kräva att kvinnor ska påtvingas förändring i form av oönskat föräldraskap, från staten som de inte alls vill vara med om, inte ens där och då har resurser att klara av?

Man baxnar fan. Låt människor bestämma över sina egna liv och låt kulturen vara fri.

Du är lätt tossig. Jag har för aldrig föreslagit att kvinnor skall påtvingas graviditet. I alla tider har samtyckande sex lett till graviditet, och vanligen har detta lett till nedkomsten av ett barn. Om graviditeten tillkommer genom samtyckande sex så föreligger inget tvång. Det är ren vänsterpropaganda.

Citat:
Tycker militären ska avgöra vad olika individer ska jobba och inte du Uven.
Eller hade du tyckt det var ok att staten bestämde att det enda som män fick syssla med var att bära och lyfta tunga saker......allt annat ska kvinnor jobba med.
Nä, tänkte väl det.

Den svenska militären har en lång historia av felaktiga analyser och felbeslut, så den här sortens frågor vill jag ogärna överlämna till dem. I huvuddelen av yrken med tynga lyft och/eller farliga inslag, är redan i dag majoriteten av de anställda män.

Citat:
En svensk kan självklart vara fundamentalistiskt troende i lite vad som av religon eller politisk ideologi, gör inte hen mindre svensk för det. Har funnits, och finns säkert fortsatt, svenska nazister, stalinister och fundamentalistiska kristna som anser att den kristna religionen ska påtvingas alla i samhället.
Dina åsikter verkar ju inte ligga så långt från den sista gruppen.

Nu svamlar Du igen. Jag vill att lutheransk kristendom skall vara norm i Sverige, som det varit i nästan 500 år. Jag vill tillbaka till statskyrkan. Man skall naturligtvis inte tvingas in i Kyrkan, men den skall vara närvarande och norm, och andra religioner skall ses som avvikelser. Men tillåtna.

Citat:
"liberal förklaring"? jag kom med den förklaring jag anser vara mest trolig.
Nämligen att du har värderingar och åsikter hos vissa människor som fokuserar på att vissa "andra" människor inte är värda något och därför går att mörda för "nöjes skull".
ex. muslimer, eller fattiga, eller kvinnor eller homosexuella eller bosnier eller folk med mörkare hud ön du själv etc etc etc
Det enda "onda" här Uven är värderingarna av denna typ, och det är alltså värderingar som DU själv besitter rätt mycket av. Lite lutning på dina åsikter och dina värderingar kommer strax leda till att människor tycker det är fine! att mörda.

Du är verkligen stollig. Jag anser att människor som ägnar sig åt sådant här skall sitta inlåste för resten av livet. Och jag konstaterar att Du saknar en bärkraftig förklaring.

Citat:
Fast....det vi gör i vårt samhälle är att vi accepterar att kvinnor då och då vill och behöver göra abort, och ger dem säkra och trygga sådana, så tidigt som det går.
Abort botar oönskad graviditet samt oönskat föräldraskap och det botar även att människor behöver leva i misär av olika slag.

Vilket av detta är att betrakta som en sjukdom? Att vara klantig med preventivmedel är inte en sjukdom, och den skulle inte botas med abort.

Citat:
1845 var mest landsbygd. Endast 10% av svenskarna levde i städer på mitten av 1800 talet.
som vanligt är det du här som inte greppar historien speciellt bra.

De värden som ärvdes i städerna utgjorde betydligt mer än 10% av den samlade ekonomin. Men, det var inte poängen, utan att lika arvsrätt redan gällde i vissa avseenden i Sverige. Under 1800-talet blir efter hand skillnaden mellan stad och land långsamt att utjämnas på flera områden, ävenledes arvsrätten.
Citera
2025-11-21, 07:18
Medlem
daligts avatar
Citat:
Det har de säkert blivit, men det ändrar inte det faktum att i vår tid så har kvinnor allt det där Du efterfrågar; preventivmedel, fri vilja att ha sex osv. Och ändå blir det inte bättre än så här. Det beror givetvis på att vår tids människor inte agerar ansvarsfullt. Här behövs alltså moralisk uppryckning, bättre utbildning och såväl legala restriktioner som uppmuntran till familjebildning.

Det är inte poängen. Den är istället att det visst är fullt möjligt att hantera familjelivet om man anstränger sig litet, och jag erbjuder ett åskådningsexempel. Se och lär!

Säkert inte, med tanke på att Göteborg grundas 1621.

Intressant annars med år 700. Vi vet inte så mycket, men det kan ha funnits en kung (Erik) i Birka, med oklar makt och oklar räckvidd. Om det går att tala om ett Sverige är högst oklart, men att Ansgar på 800-talet talar om "svenskar" antyder att det i alla fall utifrån fanns en uppfattning om ett svenskt folk. Så, kanske fanns det ett slags sammanhang, även med människor som bodde i trakten av det som blev Lödöse på 1000-talet.

Fundera en stund över om Du på allvar tror att svenska kvinnor har det bäst i ett Sverige, där det finns en hel del svenska män i beslutande ställning, eller om det vore bättre med arabiska män i beslutande ställning. Det kan komma en dag då svenska män helt enkelt inte orkar med Er längre. Ni är inte så intressanta som Ni tror, med Ert ständiga gnäll och tjat om patriarkat.
Det var för att götarna och danskarna genom Anund har anfallit huvudstaden strax innan Ansgar har offentliggjorts.
Citera
2025-11-21, 09:41
Medlem
Citat:
Allt spelar roll. Jag tycker att det vore oerhört tråkigt om Sverige i framtiden inte till stor del befolkades av människor som ser traditionellt svenska ut. Alla behöver givetvis inte göra det, men gärna flertalet. Jag ser ingen anledning att föra en politik som löser upp det traditionellt svenska, och vill man aktivt att det traditionellt svenska försvinner, då undrar jag om vederbörande inte börjar närma sig ett slags folkmord.

Du är lätt tossig. Jag har för aldrig föreslagit att kvinnor skall påtvingas graviditet. I alla tider har samtyckande sex lett till graviditet, och vanligen har detta lett till nedkomsten av ett barn. Om graviditeten tillkommer genom samtyckande sex så föreligger inget tvång. Det är ren vänsterpropaganda.

Den svenska militären har en lång historia av felaktiga analyser och felbeslut, så den här sortens frågor vill jag ogärna överlämna till dem. I huvuddelen av yrken med tynga lyft och/eller farliga inslag, är redan i dag majoriteten av de anställda män.

Nu svamlar Du igen. Jag vill att lutheransk kristendom skall vara norm i Sverige, som det varit i nästan 500 år. Jag vill tillbaka till statskyrkan. Man skall naturligtvis inte tvingas in i Kyrkan, men den skall vara närvarande och norm, och andra religioner skall ses som avvikelser. Men tillåtna.

Du är verkligen stollig. Jag anser att människor som ägnar sig åt sådant här skall sitta inlåste för resten av livet. Och jag konstaterar att Du saknar en bärkraftig förklaring.

Vilket av detta är att betrakta som en sjukdom? Att vara klantig med preventivmedel är inte en sjukdom, och den skulle inte botas med abort.

De värden som ärvdes i städerna utgjorde betydligt mer än 10% av den samlade ekonomin. Men, det var inte poängen, utan att lika arvsrätt redan gällde i vissa avseenden i Sverige. Under 1800-talet blir efter hand skillnaden mellan stad och land långsamt att utjämnas på flera områden, ävenledes arvsrätten.

Det fanns naturligtvis folk runt de olika maktcentrum som fanns. Namnen är ganska oväsentliga, de skrevs när av romarna rent fonetiskt och kom sedan att betackna de olika delarna av Skandinavien.

Första landstigningen av romarna på den skandinaviska halvön skedde vid Skanör. De undrade var de var och fick reda på att det var Schanöya... vilket på fornnordiska betyder "farliga rev". Schade och ö. Så namnet bortom dessa farliga rev blev Scania och hela halvön Scandinavia.

Därför är vi idag Skandinaver, folket från landet bakom Skanörs sandbankar.

Skåne har ju det mäktiga Uppåkra, en järnålderssby med kanske 1000 invånare. Men dess makt sträckte sig ju inte över hela dagens Skåne. På medeltida kartor är Skåne och Göinge t ex skilt åt. Göingarna var sig själva nog, och så är det väl i viss mån fortfarande. Vi i södra delarna talar om norr och söder om Hässleholm, man märker hur det skiftar när man kör där. Från ekskog till björk och gran... från krokig väg till raksträcka.

Som östskåning trivs jag på Bornholm, vi kommunicerar enkelt... köpenhamnarna har svårt får vår skånska, men bornholmarna och vi snackar lika. Och jag tycker kungagraven vid Kivik, Havängsgraven och Ale Stenar är häftig historia.

Och Whitby är häftigt i Yorkshire, min mormor är från Vitaby som idag är lite mindre än sin yngre kusin.

Svenskar fanns, men inte i dagens utsträckning.

Vi borde bejaka vår gemensamma skandinaviska historia mer. Nu tror vissa att ni är ett slags protoryssar, att det var ni som formade Ryssland. Kanske det, jag vet inte... men vi är ju protoangler och protonormnander. Vi har inget med det jävla Rus att göra.
Citera
2025-11-21, 10:04
Medlem
Citat:
Som Du mycket väl vet, så är det ett begrepp jag vill blir juridiskt, enligt mitt lagförslag. Min lösning på ovanstående är mycket enkel - se till att bilda stabila par. Hur svårt kan det vara?

Ansvar för barn, praktiskt och "bestämmande" hittar inget bättre ord..., FINNS REDAN som begrepp. Det heter Vårdnadsansvar.
Och denna din nya lilla idé; att dela upp detta i 2 delar.... allt praktiskt arbete/ ansvar...ska åläggas kvinnor, vad ska det heta, i din lilla låtsasvärld? medan endast det överordnande, bestämmande, ex. bestämma var ungen ska gå i skola, vilken medicinering den ev. ska ha, eller om den ska få åka på skolresa A. ex. ska åläggas den i övrigt ev. inte alls närvarande fadern, är ytterligare en absurt korkad idé. Hoppas du inser det.

men jag vet det inser du nog inte alls.

Stabiliteten i parbildningar är inte något någon kan rå över, begriper du? Den handlar om hur människor samspelar, hur de utvecklas tillsammans och individuellt etc etc....
Det går inte att lägga ansvaret för detta på EN part så som som du önskar.

Citat:
Eller ärligare uttryckt - dagens svenskar är för pipiga, bekväma och klena.

Visst uven, men det du vill att de "pipiga, bekväma och klena" männen ska få lov fortsätta vara just detta, eftersom du tänker se till att kvinnor minsann! ska fixa allt "besvär" åt dem.

Citat:
Det handlade precis just om påståendet om svears erövrande av götar. Självklart har det funnits goda skäl för att bygga fornborgar, men det vara andra goda skäl.

Nej det gör det inte, jag har ingenstans skrivit om nått "erövrande mellan just svear och göter", det var du som kom in på det ämnet. Allt jag har pratat om är att Sverige innan de blev just Sverige bestod av en mängd småriken som ofta slogs inbördes, därav div. fornborgar.

Citat:
Nu var förstås min kritik att Du kom med påståenden som var från 1800-talet...

Nej, teorierna om att människor först efter jordbrukets inträdes ca 10 000 år bakåt började anamma hierarkiska maktsystem, ex patriarkat eller slaveri av annan sort, är inte från 1800 talet.
Det du möjligen tänker på är att div. arkeologer i början av 1900 talet fick för sig att ex minoerna varit ett matriarkat, då de grävde upp massa fynd som antydde detta, prästinnor, kvinnor som hoppade över tjurar, bilder med uppenbart ledande kvinnor och lydande män etc. Men man kan ju inte veta de exakta maktordningarna i forntida samhällen utan skrifter, lagar etc.

Citat:
Det är självklart bättre för kvinnor att få fullfölja sina graviditeter. Massor av kvinnor mår dåligt efter aborter.

Ja OJ!!!!!! du så mycket bättre det är för kvinnor att TVINGAS utveckla foster under 9 månader de inte vill ha och TVINGAS genomgå en förlossning de inte vill vara med om, och TVINGAS ta HELA vårdnadsansvaret i 18 år ensamma, och TVINGAS göra detta UTAN ekonomiskt stöd av samhället.
verkligen superbra för kvinnor och OJ vad de mår gott av leva under ständigt hot om att ovan kan drabba dem bara när som helst om de har ett sexliv.

Citat:
Samtidigt så slipper Ni värnplikt, enligt min politik. Det är olika för olika.
Ja kvinnor bör ju vara extremt tacksamma...vad är väl allt ovan av 19 års TVÅNG och förstörts sexliv, mot 1 år av värnplikt.
Senast redigerad av Merapi 2025-11-21 kl. 10:26.
Citera
2025-11-21, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ansvar för barn, praktiskt och "bestämmande" hittar inget bättre ord..., FINNS REDAN som begrepp. Det heter Vårdnadsansvar.
Och denna din nya lilla idé; att dela upp detta i 2 delar.... allt praktiskt arbete/ ansvar...ska åläggas kvinnor, vad ska det heta, i din lilla låtsasvärld? medan endast det överordnande, bestämmande, ex. bestämma var ungen ska gå i skola, vilken medicinering den ev. ska ha, eller om den ska få åka på skolresa A. ex. ska åläggas den i övrigt ev. inte alls närvarande fadern, är ytterligare en absurt korkad idé. Hoppas du inser det.

men jag vet det inser du nog inte alls.

I föräldraansvar ingår mer än enbart vårdnadsansvar. Bland annat uppfostran till laglydig medborgare, goda vanor och allmänt en användbar samhällsmedborgare. Båda föräldrarna skall åläggas detta, oavsett om de formellt är "närvarande" eller inte. Det är inget man kan smita ifrån.

Citat:
Stabiliteten i parbildningar är inte något någon kan rå över, begriper du? Den handlar om hur människor samspelar, hur de utvecklas tillsammans och individuellt etc etc....
Det går inte att lägga ansvaret för detta på EN part så som som du önskar.

Så klart man gör. Det är självklart inte slumpmässigt om en relation fallerar eller inte. Den enskilde har inte hela makten över detta, utan hälften var.

Citat:
Visst uven, men det du vill att de "pipiga, bekväma och klena" männen ska få lov fortsätta vara just detta, eftersom du tänker se till att kvinnor minsann! ska fixa allt "besvär" åt dem.

Varken kvinnor eller män respekterar "män" som är pipiga, bekväma och klena. Det måste tidigt förmedlas till pojkarna att de måste vara kapabla och stabila. En motvikt till de alltför ofta instabila kvinnorna.

Citat:
Nej det gör det inte, jag har ingenstans skrivit om nått "erövrande mellan just svear och göter", det var du som kom in på det ämnet. Allt jag har pratat om är att Sverige innan de blev just Sverige bestod av en mängd småriken som ofta slogs inbördes, därav div. fornborgar.

Igen, vi vet inte så mycket om vilka som krigade med varandra och de grundläggande syftena med fornborgarna. Det kan mycket väl ha varit hotet från sjörövare som varit motivet, men också som skydd mot rena rövarband. Olika motiv i olika tider är också fullt möjligt.

Citat:
Nej, teorierna om att människor först efter jordbrukets inträdes ca 10 000 år bakåt började anamma hierarkiska maktsystem, ex patriarkat eller slaveri av annan sort, är inte från 1800 talet.
Det du möjligen tänker på är att div. arkeologer i början av 1900 talet fick för sig att ex minoerna varit ett matriarkat, då de grävde upp massa fynd som antydde detta, prästinnor, kvinnor som hoppade över tjurar, bilder med uppenbart ledande kvinnor och lydande män etc. Men man kan ju inte veta de exakta maktordningarna i forntida samhällen utan skrifter, lagar etc.

Nej, man kan inte det. Mycket tyder på att så gott som alla jordbrukarcivilisationer varit varianter på ungefär samma samhällsstruktur, med kärnfamiljer, storfamiljer, hierarkier och olika ofria jordbruksarbetargrupper.

Citat:
Ja OJ!!!!!! du så mycket bättre det är för kvinnor att TVINGAS utveckla foster under 9 månader de inte vill ha och TVINGAS genomgå en förlossning de inte vill vara med om, och TVINGAS ta HELA vårdnadsansvaret i 18 år ensamma, och TVINGAS göra detta UTAN ekonomiskt stöd av samhället.
verkligen superbra för kvinnor och OJ vad de mår gott av leva under ständigt hot om att ovan kan drabba dem bara när som helst om de har ett sexliv.

Ja kvinnor bör ju vara extremt tacksamma...vad är väl allt ovan av 19 års TVÅNG och förstörts sexliv, mot 1 år av värnplikt.

Varför skulle kvinnor inte vilja bli mödrar och uppfylla denna del av sin livsroll? Vad är det annars bra för? Då borde väl kvinnor leva helt utan män?
Citera
2025-11-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du diskuterar svenskhet med en skånsk separatist. Du måste förvillat dig från en tidigare diskussion vi hade, inte ens du är så infantil.

Är det du som är skånsk separatist eller Uven?
Tror nog du blandat ihop mig med nån annan, för jag diskuterar konservativ familjepolitik i detta tråd, eller snarast Uvens vedervärdiga politiska idéer och inte Skåne.
Citera
2025-11-22, 13:07
Medlem
Citat:
Om du då avser långa, blonda och blåögda, så är jag övertygad om att det utseendet kommer finnas kvar, det finns lite överallt i världen och det finns gott om det i just Norden, helt enkelt för att klimatet här ger människor ljusa färger. Men att de även existerar mörka anlag i vårt land tycker jag alltså är en fullständig ointressant sak att hetsa upp sig för som din sort gör.

Citat:

Och du är en komplett idiot!
Om du inte fattar att det en abortförbuds lag just går ut på är att tvinga kvinnor att skaffa barn fast de inte vill, inte kan etc... Och att du inte fattar att JO! sex innebär alltid en viss risk för oönskad befruktning ÄVEN! om man använder preventivmedel och att JO! kan man tänka sig! även kvinnor är sexuella varelser som alltså..precis! som män, har intima relationer med män, med helt andra syften än att skaffa barn. Vad fan tror du preventivmedel ens existerar? och används? är det för att det enda kivnnor skulle vilja med sex, är att skaffa barn?

Detta är självklara FAKTA som du uppenbart inte äger intellekt nog att begripa, och nu får du fan skärpa till dig på denna punkt och dra ut skallen ur häcken och ta in hur VERKLIGHETEN är beskaffad. OK?

Citat:
japp men du har gott om män som är i yrken som involverar verbal kommunikation ex. eller omsorgsyrken eller ....och, enligt ditt eget oerhört blåsta och trångsynta arsle-tänk...så ska ju könen förbjudas sådant som deras kön generellt är lite sämre på än det andra könet, eller hur.

Citat:

Lutheransk kristendom har inte varit någon "norm" i Sverige på mycket länge. Idag är normerna liberala och inte lutherska, och de allra flesta svenskar är inte religiösa. Och vi har demokrati uven, så du kan sitta där du sitter och önska dra tillbaka Sverige tillbaka till medeltidens olika tvångsprioriteringar... så mycket du vill, det kommer inte ske.

Citat:

Som sagt, de värderingar som gjorde att dessa "snipers" glatt kunde betala och packa ner sina gevär för att istället för att mörda utrotningshotade djur på savannen för "nöjes skull" istället ägna sig åt att skjuta bosnier är just DIN typ av värderingar. Nämligen att där finns skillnad i värden mellan människor, "vissa" är mycket mindre värda....och ska inte ha samma rättigheter som du ger din egen lilla begränsade grupp. utan de kan behandlas lite hur som helst...som de sämre nästan "icke människor" sin sort nu gillar att tänka på andra grupper av människor.

Stå för de konsekvenser som denna typ av värderingar orsakar istället för att låstas som det skulle handla om något annat, nån nedärvd "ondska" typ.

Citat:

Olycka/ riskfaktor etc... inte sjukdom.
att få en sjukdom är också något som slumpartat kan drabba människor utan att de önskar detta eller bett om det, samma kan du säga om oönskade befruktningar. Och det är denna faktor som jämförs i liknelsen och inte sjukdom och befruktning, vilket du mycket väl vet....eftersom vi har ältat denna punkt redan säkert 30 ggr....utan att du FATTAT detta än.
Att en kondom ex. går sönder under ett samlag för att den har nån svaghet i materialet, är inte pga nån "klantighet". Det är heller inte "klantigt" att ha sex utan högst normalt mänskligt beteende.

Citat:

Jepp de gällde för ca 10% av befolkningen med resterande 90% hade alltså INTE lika arvsrätt, sluta låtsas som om de inte skulle ha varit ett problem tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in