2025-11-21, 18:16
Medlem
GustavAdams avatar
Någon som har tips på en svarv i storleken 150 mm till bädd och 750 mm svarvlängd?
Lägger hellre några lakan mer på en "färdig" svarv än att köpa den billigaste och behöva hålla på med en massa efterjusteringar.
Citera
2025-11-21, 18:19
Medlem
StorFetAnkas avatar
Köper du från Kina så får du räkna med att bli grundlurad oavsett pris, skit i det skithålslandet. Köp från ett civiliserat land så får du nåt som är av bra kvalitet, å är det dyrt så är det bara å köpa begagnat.
Citera
2025-11-21, 18:22
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Någon som har tips på en svarv i storleken 150 mm till bädd och 750 mm svarvlängd?
Lägger hellre några lakan mer på en "färdig" svarv än att köpa den billigaste och behöva hålla på med en massa efterjusteringar.

https://www.tradera.com/item/301891/701045321/blomqvist-bs600-svarv

Nu är ju inte detta en KInasvarv, men skulle säga att det är väldigt mycket bättre.

Har en lika dan, så jäkla bra svarv. Detta är min tredje sedan årskiftet, bytte upp mig ett par gånger.
Nu är jag färdigbytt, ska bara ha tag i en fräs oxå istället för min Hobbymatfräs.
Senast redigerad av Snowsmile 2025-11-21 kl. 18:24.
Citera
2025-11-21, 18:34
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Köper du från Kina så får du räkna med att bli grundlurad oavsett pris, skit i det skithålslandet. Köp från ett civiliserat land så får du nåt som är av bra kvalitet, å är det dyrt så är det bara å köpa begagnat.
Tack för en jättebra analys!
Citera
2025-11-21, 18:36
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

Nu är ju inte detta en KInasvarv, men skulle säga att det är väldigt mycket bättre.

Har en lika dan, så jäkla bra svarv. Detta är min tredje sedan årskiftet, bytte upp mig ett par gånger.
Nu är jag färdigbytt, ska bara ha tag i en fräs oxå istället för min Hobbymatfräs.
Ja en Blomqvist som inte är misshandlad är väl en våt dröm. :-)
Citera
2025-11-21, 18:40
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

Ja 12000 är dessutom ett bra pris.
Köpte en Kinasvarv för 15 år sen som då kostade 16000. den har funkat bra även om motorn är för klen.
Det skulle vart en Nortonlåda men det var bara massa kugghjul, men faktiskt har jag lyckat med att gänga med den i alla möjliga gäng.
Enda problemet var då den med matning gick in väggen. Då rök en brytpinne inne i växellådan istället för utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in